חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

לפיד ביטל את התקציב הדו שנתי: "הביא את המשק לאוברדראפט"

שר האוצר יאיר לפיד החליט על ביטול התקציב הד-שנתי וחזרה למתווה תקציבי חד-שנתי. ממשרד האוצר נמסר כי ההחלטה התקבלה בתיאום עם משרד ראש הממשלה. באוצר טוענים כי "בניית תכנית עבודה משקית שנתית מאפשרת הקטנת מרווחי טעויות בין התחזיות להכנסות המדינה ממסים ולתהליכים משקיים מקומיים וגלובליים לבין מימושן בפועל, יכולת איתור וזיהוי מוקשים גרעוניים בזמן וייצור מיידי של פתרונות והתאמות תקציביות בתכנית העבודה של המשק".

באוצר מסבירים כי התקציב הדו שנתי הביא לגידול המשמעותי של הגירעון במשק. "הפערים הגדולים בין התחזיות החד-שנתיות להיקף הכנסות המדינה ממסים הלכה למעשה, הובילו את המשק לאוברדראפט העמוק מולו אנו ניצבים כעת".


לפיד | צילום: מרק ישראל סלם

עוד נמסר כי נוכח לוחות הזמנים לאישור תקציב 2013 החליט שר האוצר להציג תקציב עד סוף שנת 2014 אשר יאפשר טיפול מיידי בגירעון, ולצידו סדרה של שינויים מבניים אשר יעודדו את הצמיחה במשק.

בחודש מרץ הגיש לפיד בקשה לכנסת לבטל דיון בנושא התקציב הדו-שנתי לשנים 2013-2014. לפיד נימק את בקשתו בכך שקודם לקיום הדיון הוא מבקש ללמוד את הנושא. מזכירות הכנסת נענתה לבקשה ואכן הדיון לא יתקיים.

התקציב הדו-שנתי גובש בהנהלת משרד האוצר ואומץ על ידי השר הקודם יובל שטיניץ. כלכנים בכירים רבים הביעו את התנגדותם לתקציב הדו שנתי. נגיד בנק ישראל לשעבר דוד קליין אמר כי התקציב הדו שנתי הוא הסיבה המרכזית לסטייה מיעדי הגירעון. "במדינה בה קשה לחזות מה יהיה שנה קדימה, בלתי אפשרי להפעיל תקציב לשנתיים. המשך הפעלתו הוא חוסר אחריות". 

עוד אמר קליין תקציב הוא לא הירושה הבעייתית היחידה של נתניהו ושטייניץ ללפיד. "התקציב נבנה בהתאם לכלל הפיסקלי המחייב הגדלה של הוצאות הממשלה ללא קשר למצב המשק. הוא קובע יעד גירעון שלא ברור אם יש כוונה לעמוד בו, ותחזית הכנסות ממסים שלא ניתן להשיגה".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן