חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

לפיד מסיר את הכפפות: "ננהל את המלחמה של האדם העובד – וננצח"

"על חלק מהשינויים שנעשה – ואולי על כולם – תהיה מלחמה. ועל זה אני אומר – שתהיה מלחמה, כי הגיע הזמן לנהל את המלחמה הזו", כך אמר הערב שר האוצר, יאיר לפיד, בכנס הבין לאומי השנתי ה-6 של המכון למחקרי בטחון לאומי – INSS.

"אני אדם סבלני, אבל יודע גם שמה שאתה לא מתניע במאה הימים הראשונים שלך, אולי כבר לא יקרה", המשיך לפיד, והציג את "חזון האדם העובד", שלדבריו מניע את פעולותיו. "אנחנו צריכים לנהל עכשיו את מלחמתו של האדם העובד, שהוזנח יותר מדי. האדם העובד מסתכל על המערכת השלטונית, והיא נראית לו לא הוגנת, לא יעילה ומונעת מאינטרסים זרים. זה מתכון לאסון, ואנחנו נשנה אותו".

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

"קיבלתי באוצר ירושה – בור של 35 מיליארד שקל. אני הולך לסגור את הבור הזה", ציין לפיד, אך הוסיף כי הגירעון מהווה גם הזדמנות לבחון מחדש את סדר העדיפויות הלאומי: "הבור יצר מצב שבו אין לנו ברירה – אנחנו לא יכולים רק לשייט על טייס אוטומטי, אין לנו ברירה אלא לצלול לתוך כל סעיף, לתוך כל תקנה שעברה פעם מאוחר בלילה, כשכל כלבי השמירה של התקציב הלכו לישון, ולתוך כל הסכם עתיק שאומרים לנו שאי אפשר לגעת בו 'כי ככה זה היה תמיד'. יכול להיות שככה זה היה תמיד, אבל זה הולך להשתנות".

"התשלום הממוצע שמקבלת מדינת ישראל על משאבי הטבע שלה הוא נמוך במיוחד – וזו הגדרה עדינה, עשרות ומאות אלפי אנשים בריאים אינם עובדים, וחיים מקצבאות שסידרו להם הסכמים פוליטיים, קבוצות כוח שולטות בנמלים, בשירותים הציבוריים ובמחירי המוצרים", רמז לפיד לגבי המהלכים בהם ינקוט. "מכרנו את האינטרסים של האדם העובד – ואנחנו הולכים לשנות את זה".


לפיד. "מה שלא תניע במאה הימים הראשונים, כבר לא יקרה" | צילום: מרק ישראל סלם

לפיד הציג את השינויים שהוא מתכוון לבצע, לדבריו, בתקציב: "כל נושא הוא מלחמה שאנחנו הולכים להכנס אליה ולנצח בה. הכנסת מבחן מיצוי כושר השתכרות אפקטיבי בדיור – תהיה מלחמה וננצח בה; חיזוק לימודי יסוד בחינוך החרדי – תהיה מלחמה וננצח בה; צמצום רגולציה עודפת והקטנת הנטל הבירוקרטי – תהיה מלחמה עם כל העולם, אבל אנחנו ננצח בה; סיוע לעסקים קטנים, הגברת התחרותיות בתחום המזון, וכך גם רפורמת "שמיים פתוחים" שתוריד את מחירי הטיסות לאירופה ב-20% ותוסיף למשק אלפי מקומות עבודה", אמר שר האוצר.

"את המהפכה ירגיש תוך שנתיים כל ישראלי", הבטיח לפיד, "ותוך 3 שנים היא תשנה מהיסוד את מצבו של האדם העובד. מהפיכת הדיור תוריד את מחירי הדיור, תשנה את מערך המיסוי על דירות להשקעה, תסיר חסמים ובעיקר תוביל לבנייה של עשרות אלפי דירות גם לקניה וגם להשכרה".

לפיד התייחס גם לנושא העזרה לחלשים: "להגיד שצריך לעזור לחלשים מבלי להסביר איך – אינו דיבור חברתי אמיתי. אין דבר כזה צדק חברתי שאין מאחוריו כלכלה שמממנת אותו. בשביל לתת לחלשים, צריך שיהיה גם מאיפה לקחת. אני אומר לכם שהישראלים העובדים, את הכסף הזה ישלמו בשמחה. כשהם ירגישו שהמסים שלהם לא הולכים למחיקת חובות של טייקונים ולא לסקטורים שהשתלטו על הקופה הציבורית, אלא כדי לעזור לזקנים ולחלשים ולניצולי שואה ולילדים מתחת לקו העוני – הם יכניסו את היד לכיס בלי להסס".


"היזמים הם גיבורים ישראלים". סטף ורטהיימר | צילום: יח"צ

לפיד הבהיר כי אינו נגד יזמים: "אם מחר תבוא חברה בינלאומית גדולה ותרצה להקים פה עוד מפעל דוגמת "אינטל" בקריית גת, ניתן לה את כל ההקלות האפשריות – והפופוליסטים מוזמנים להתחיל לצרוח כבר מעכשיו – ואני אסע לשדה התעופה ואפרוש לכבודם את השטיח האדום. סטף ורטהיימר, דב לאוטמן וגיל שווייד הם גיבורים ישראלים, ואנחנו צריכים לתת להם לעבוד, לא לכעוס עליהם שהצליחו בחיים יותר מאתנו".

"איש אינו אוהב קיצוצים, איש אינו אוהב לשלם יותר מסים, אבל זה לא יימשך יותר מדי זמן", סיכם לפיד. "גם מערכת הבטחון מגלה פתיחות והבנה. הכנסת החרדים לשוק העבודה תגדיל את התוצר באחוז שלם. ישראל לא נידונה להיות לנצח יותר ויותר עניה ולא הוגנת. נהפוך את התקווה לדירה במחיר סביר לזוג צעיר, לגיוס לכל, ליוקר מחיה שאפשר לעמוד בו, למערכת חינוך שתגרום לנו לגאווה וכבוד, ולחברה ישראלית חדשה שמעמידה במרכז את האדם העובד".

מוקדם יותר היום נפגש לפיד עם יו"ר מרכז השלטון המקומי וראש העיר מעלות תרשיחא, שלמה בוחבוט. בוחבוט הציג את עמדת השלטון המקומי לפיה תקציבי האיזון והפיתוח הם תקציבי קיום, וכי כל קיצוץ בתקציב צריך להיות מלווה בהנחייה ברורה היכן לקצץ ואיזה שירותים לתושבים ייפגעו כתוצאה מן הקיצוץ.

לפיד הורה על הקמת צוות פעולה בראשותה של מנכ"לית המשרד, יעל אנדורן, בשיתוף משרד הפנים ונציגי מרכז השלטון המקומי. הצוות יבחן את תקציב 2013 והשלכותיו על השלטון המקומי. השר ציין בדבריו כי יש לחזק את הרשויות החלשות והקטנות ולא לפגוע בהן.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן