Forbes Israel Logo

לפיד על הפגנת החרדים בירושלים: "לשרת את המדינה שלך זו לא גזירה"

"נעשה פרויקטים שיוזילו את מחירי הדיור לזוגות צעירים. זה אחד המפתחות הגדולים של הקדנציה שלנו". כך אמר הערב שר האוצר, יאיר לפיד, בצ'ט וידאו חי שקיים בעמוד הפייסבוק שלו. 

"ננסה לבטל את מס הרכישה כשהמצב ישתפר", הבטיח לפיד. "זה לא מס טוב, המטרה שלי היא להוזיל את מחירי הדיור. עוד נמצא דרכים להקל עליו. הורדת מחירי הדיור היא מטרה שאנחנו נגשים".

"נכון שיש יותר ויותר חרדים שעובדים, אבל רובם לא ואנחנו צריכים להוציא אותם לשוק העבודה. אני לא נגדם. יש צורך של החברה לפעול ביחד", התייחס לפיד בין היתר לנושא החרדים. "אם לא נכניס אותם למעגל העבודה הכלכלה הישראלית לא תוכל לעמוד בעול".

"זה לא נכון שרק לקחנו", ענה לפיד לגולשת ששאלה אותו לגבי הקיצוצים הצפויים. "גם אותי מרגיז כשעושים תספורות, אבל מצד שני אנחנו לא רוצים לחזור להיות מדינה סוציאליסטית. צריך להפסיק את האווירה שיש נגד החברות הגדולות, אינטל נכנסה לקריית גת וסיפקה אלפי מקומות עבודה, ודאגה לעיר פורחת". 

"בעבר הובטחו הבטחות שלא היה להן כיסוי", אמר לפיד. "עכשיו אתה לא צריך לדאוג, לוקחים מכולם ונותנים לכולם. בפעם הראשונה אי פעם קיצצתי משכר הח"כים ומהשכר שלי. גיוס? זו לא גזירה. זה להיות חלק מהמדינה הזו, לדעת שלא אחרים מסכנים את חייהם בשבילך. אנחנו לא נסבול את זה".

"הדבר הכי גרוע לכלכלה, זה כשיודעים שהיא לא מנוהלת באופן אחראי", המשיך לפיד. "הסוציאליזם לא עובד ולא עבד בשום מקום בעולם. קיצצנו באופן דרמטי בתקציב הישיבות, קיצצנו לעשירים, ורק בסוף הגענו למעמד הביניים. עובדה שכל הפרמטרים המקצועיים מגיבים כשמנהלים את הכלכלה ביד אחראית".

שר האוצר התייחס גם להעלאת גיל הפרישה. "גיל הפנסיה הוא שאלה גדולה. הוא נקבע בזמנו כשתוחלת החיים הייתה 70. זה לא הגיוני מבחינה אקטוארית וזה גורם לאדם לשבת בבית הרבה שנים. ניסו לשכנע אותי להעביר את העלאת גיל הפנסיה לנשים בחוק ההסדרים וסירבתי, זה דורש דיון מעמיק יותר".

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

צילום: יח"צ

"אנחנו לא צריכים לרדוף את המגזר העיסקי", אמר לפיד. "בלעדיו אין כלכלה. פגענו בחלשים? הרי לא נגענו בקצבאות הנכים. לעולם לא נגרום לילד להיות רעב בגלל הקיצוצים. אנשים עם מוגבלויות זה משהו שלעולם לא ניגע בו. לא אתן שיפגעו בניצולי השואה, אני בן לניצול שואה".  

"אני מסכים שלא צריכה להיות פגיעה בחלשים", הוסיף לפיד. "זה קודש הקודשים. הלכנו למקומות שבהם הקצבאות החליפו תרבות של עבודה. זו חובתנו כחברה. הכסף בשביל לעזור לשכבות המוחלשות, בא ממעמד הביניים הישראלי. אמפתיה זה דבר חשוב, אבל צריך להיות בסיס מעשי מאחורי זה". 

"אין לנו סכנה של מיתון ואין פה צנע", המשיך לפיד. "אנחנו משקיעים כסף מפני שאי אפשר ללכת לצנע. מנועי הצמיחה? שיוויון בנטל, הורדת מחירי הדיור, ועדת הריכוזיות. הצמיחה במשק ברבעון האחרון היא 2.8% והצריכה עלתה. אנשים מבינים שהכלכלה מנוהלת ביד בטוחה ומגיבים היטב. זו גם הסיבה שפישר הוריד את הריבית. אנחנו לא משק בנסיגה".

"חלק מהבעיה במשק הישראלי היא אי ההוגנות", אמר לפיד לקראת סיום הצ'ט. "ישראלים הם אנשים טובים שאוהבים לתת, אבל מה שמעצבן אותם זה שמבזבזים את הכסף שלהם על שטויות. בזה אנחנו נלחמים היום. לא היתה ברירה אז קיצצנו בתקציב הביטחון, אבל ידענו שאנחנו צריכים להתייחס לכל שקל ביראת כבוד כי זה כסף שלכם".

"קיצצתי לחרדים יותר ממה שקיצצו להם אי פעם", סיכם לפיד. "כל השנים הלכו רק למעמד הביניים, אנחנו ניגשנו לעשירים. אני לא כופר בזה שאנשים כועסים כי לוקחים להם, אבל זה הפוך. בפעם הראשונה דואגים למעמד הביניים, לשיוויון בנטל, למלחמה בריכוזיות. כל התכניות שלנו היא מתוך דאגה למעמד הביניים. זו הפעם הראשונה שבה לוקחים גם מהוועדים הגדולים".  

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.