Forbes Israel Logo

לפיד תקף את המפלגות החרדיות: "סיימנו לקבל מכן פקודות"

"סיימנו לקבל מכם פקודות – לכן אתם יושבים באופוזיציה. ישבתם בכל ממשלה ב-30 שנה האחרונות, הגירעון הזה רשום על שמכם ואני צריך לפתור אותו", כך, בנאום חריף, תקף היום שר האוצר יאיר לפיד את הסיעות החרדיות בכנסת על הצעת אי אמון אשר הגישו עם פתיחת מושב הקיץ בכנסת.

בנאומו הראשון כשר אוצר אמר לפיד לח"כ מאיר פרוש וחיים גפני: "הגעתם לכנסת רק הבוקר? הייתם עד עכשיו על מאדים? ישבתם בכל ממשלה ב-30 שנה האחרונות, הגרעון הזה רשום על שמכם ואני צריך לפתור אותו". לאחר שדבריו של לפיד הביאו להערות מצד חברי הכנסת החרדים אמר לפיד: "סיימנו לקבל מכם פקודות – זו הסיבה שאתם יושבים באופוזיציה".

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

"איש אינו שונא אתכם, אחרי שאמרנו אינספור פעמים שאיש אינו שונא אתכם, למה אתה דוחקים את עצמכם לפינה של השנאה? יש דבר כזה בדמוקרטיה ממשלה בלי חרדים, אתם לא רשומים בטאבו של ממשלת ישראל", המשיך.

צילום: מרק ישראל סלם

לפיד הגיב גם להאשמות האופוזיציה על כך שהממשלה מקצצת בקצבאות הילדים ו"גורמת לילדים לרעוב": "לא ניתן לאף ילד במדינת ישראל להיות רעב, זו חובתנו לדאוג לזה ואנחנו נעמוד בכך", ציין. "אני רוצה להזכיר שהגוף שאחראי להאכיל את הילד הוא קודם כל ההורים שלו. זו אחריות כבדה להביא ילד וצריך לדעת את זה ולא לסמוך על אנשים אחרים שיאכילו את הילדים שלכם. אני שומע את עצתכם למרד מסים ואני שואל מה תציעו אחר כך – שחרדים לא ייתגייסו לצבא?".

לפיד התייחס להצעת התקציב שהציג היום בפני ראש הממשלה, אשר צפויה לכלול שורה של גזירות והעלאות מסים. "אנחנו משלמים ריבית על הגירעון, הריבית גבוהה ויקרה, ובמקום להוציא כסף על חינוך ובריאות ורווחה, אנחנו מוציאים כסף על תשלומי ריבית. צריך לסגור את הגירעון, גם במחיר קשה. תוך שנתיים אנחנו יוצאים מהבוץ. להציע להגדיל את הגירעון ולחלק כסף לאנשים זו לא תפיסה חברתית".

כשנשאל מדוע הוא משתמש בפייסבוק בשבת ענה: "אני לא אומר לכם מה לעשות בשבת, ואתם לא תגידו לי".

מוקדם יותר הציג שר האוצר לראש הממשלה נתניהו את תוכנית התקציב. במסגרת התוכנית, צפוי יעד הגירעון להישאר ברמה של 3% ולא יגדל ב-8 מיליארד שקל כפי שרצה לפיד. בפגישה מכרעת שערך הבוקר ראש הממשלה בנימין נתניהו עם שר האוצר והנגיד סטנלי פישר התנגד הנגיד להגדלת יעד הגירעון (שכבר הוכפל בשנה שעברה ל-3%). פישר מזהיר כי גירעון גבוה יגדיל את יחס החוב-תוצר, יפגע בדירוג האשראי של ישראל ויגרום לבריחת משקיעים והחרפת ההאטה והאבטלה במשק. משמעות הדבר היא כי הגזירות אשר יושתו על הציבור צפויות להיות חמורות יותר.

"זהו תקציב לא פשוט אך לא נסתתר מאחורי הגרעון", אמר יו"ר סיעת יש עתיד ושר האוצר, יאיר לפיד. "נתייחס לגרעון כהזדמנות, הוא מאפשר לנו ואף מכריח אותנו לשנות סדרי עדיפויות".

"התקציב יאפשר לנו לעבור מתרבות של קצבאות לתרבות של עבודה. האדם העובד הוא המרכז מבלי לשכוח כמובן את החלשים. האמפתיה לחלשים זה דבר חשוב, ליבנו יוצא אל אדם שלא גומר את החודש ושהילדים לא מקבלים הזדמנויות, אך אמפתיה לא יכולה לשמש במקום מדיניות. צריך מעמד ביניים חזק וציבור גדול של עובדים ומשלמי מסים, צריך כלכלה בריאה כדי לסייע לחלשים".

שר האוצר המשיך ואמר: "זה תקציב של תקווה, נכון, יש קיצוצים והעלאות מסים אבל זה יהיה קצר מועד, זה תיקון של תקלה.זה יבוא ויכאב אבל יילך לטובת הדברים הגדולים בהרבה שיש בתקציב הזה. תוך שנתיים כל ישראלי ירגיש בשינוי. בשיוויון בנטל, בחינוך, ביוקר המחייה, בתחושה שהוא גר במדינה הוגנת שלא מחלקת כספים לסקטורים שקרובים לצלחת". 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.