Forbes Israel Logo

לפני הצוק: האתגר הראשון של אובמה יקבע את עתיד ארה"ב

ברק אובמה, אשר נבחר הלילה מחדש לנשיאות ארה"ב, עומד בפני אתגר טרי אל מול "הצוק הפיסקלי", שילוב של העלאת מסים וקיצוצים בהוצאות בסך 600 מיליארד דולר מהכלכלה האמריקאית אשר יכנס אוטומטית לתוקפו אם לא יחתם הסכם בין שני המחנות, הדמוקרטי והרפובליקני.

על כף המאזניים שתי סוגיות נפרדות – הטבות מס אשר עומדות לפוג וקיצוצים בהוצאות פדרליות. אי מניעת "צלילה מהצוק" יכולה לזעזע את שוקי ארה"ב, ולדחוף את כלכלתה למיתון, לו עלולות להיות השלכות גלובליות. הדרך בה יתמודד אובמה עם האתגר ועם הרוב הרפובליקני בבית הנבחרים יכולה לסמן את הכיוון אליה תפנה הקדנציה השנייה שלו.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

לדברי כמה מיועציו הכלכליים, אובמה, שהביס את המתמודד הרפובליקני מיט רומני, מעוניין לעשות עסקה עם המחוקקים בוושינגטון לפני 31 בדצמבר, או שיסתכן במיתון במחצית הראשונה של שנת 2013.

ברק אובמה. עומד בפני אתגר גדול | צילום: רויטרס

תומכיו טוענים שזכייתו נותנת לו מנדט לביצוע מהלכים כמו שינויים בתכניות הבריאות לקשישים וקיצוץ בגירעון הפדרלי. העימות המשמעותי ביותר עם הרפובליקנים בקונגרס מתייחס לסוגיה אם להותיר את הטבות המס לאמריקנים העשירים גם לאחר 1 בדצמבר.

הנשיא ורוב הדמוקרטים מעוניינים להעלות מסים על הכנסות של מעל 250 אלף דולר בשנה; הרפובליקנים מעוניינים להאריך את השיעורים הנמוכים הנוכחיים לכל רמות ההכנסה.

השוקים הפיננסיים והקהילה העסקית משתוקקים לוודאות לטווח הארוך. ה-X פקטור הגדול הוא כיצד יגיבו הרפובליקאים בקונגרס לניצחון אובמה. הקו הנוקשה נגד העלאת המסים שננקט בידי רפובליקנים רבים בבית עלול שלא לשכוך לאחר הבחירות.

יו"ר בית הנבחרים ג'ון בונר אמר השבוע כי הרפובליקנים מבוצרים בעמדתם המתנגדת לכל העלאת מסים, גם למיליונרים, למרות שדיבר לפני תוצאות הבחירות. זאת לאחר שהרפובליקנים ימשיכו כצפוי להוות רוב בבית הנבחרים, בעוד שהדמוקרטים צפויים לשמור על השליטה בסנאט. בכל מקרה, הסיכויים להסכם עלו עם נצחונו של אובמה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.