Forbes Israel Logo

לקראת הרכבת הממשלה הבאה: האג'נדה הכלכלית לא מתה

שבוע לאחר הבחירות לכנסת, מתרבים השואלים איפה טעינו ומה עשינו רע. יש הנדרשים לחשבון נפש איך ראש הממשלה בנימין נתניהו ניצח את הבחירות למרות כל התחזיות ועמדת הנחיתות הכלכלית-חברתית של הליכוד. והרי על פי כל הסקרים האג'נדה הכלכלית אמורה הייתה לתפוס הפעם את מרכז העניינים.

תזכורת קצרה: שלושה שבועות לפני הבחירות פרסם מבקר המדינה דוח ביקורת קטלני על המחדל בשוק הדיור, שמרביתו התרחש בזמן שלטון נתניהו. באותו הזמן הגיע לשיא המשבר בכימיקלים לישראל, שכלל פיטורי עובדים.

חלק מהעובדים קרעו את פנקס החבר של הליכוד. יו״ר ועד עובדי מפעלי ים המלח איים להופיע בהפגנת השמאל בכיכר. גם הטענות על יוקר המחיה והעוני לא נעלמו מהנוף. שלא במקרה, הליכוד התעלם ולא פרסם מצע כלכלי, אולי בניסיון להעלים את מחדליו.

ולמרות כל זאת הליכוד ניצח בנוקאאוט דווקא בפריפריה, שם אמורים היו נושאי הכלכלה והחברה להטריד במיוחד את הכיס. אז מה קרה כאן? לאן נעלמו עובדי כיל שנשבעו שלא יצביעו ליכוד? מה קרה לתושבי שדרות שראש עירם לשעבר אלי מויאל התחייב שהפעם לא ביבי? ואולי בימים האחרונים שלפני הבחירות בחרו הבוחרים ב״חיים עצמם״ על פני האג׳נדה הכלכלית?

צילום: מרק ישראל סלם

ייתכן שכל התשובות נכונות ואולי בעצם אף אחת מהן לא. יש שיסבירו שמדובר בהצבעת מחאה – עלבון אחד גדול מול כל השמאל. אבל ייתכן, ורק ייתכן, שעדיין לא רע כאן לתפארת כדי לבצע את המהפך. אולי האזרחים לא חשו מספיק את מצוקות היומיום כדי להעיף את ביבי מהשלטון ולא לתת לו את ההזדמנות לקדנציה רביעית. למרות כל שיחות הקיטורים של ערבי שישי, האבטלה נמוכה, אין רעבים ללחם, העוני במגמת ירידה, אין מצב שזוג צעיר יישאר ללא קורת גג, והטיסות לחו"ל ערב חג הפסח מפוצצות.

ועדיין אסור להתייאש. למרות ניצחונו הגדול של הקוסם, אין בכוחו המאגי כדי להעלים את האג׳נדה הכלכלית. עובדה שמפלגות הקואליציה כולן מנופפות בדגל זה. כולנו של כחלון העמידה בראש סדר היום את הרפורמות החברתיות וגרפה עשרה מנדטים.
אלמלא קמפיין הגעוואלד שהאיץ בבוחרים להציל את הבית, ייתכן שמספר המנדטים של כחלון היה נוסק ל-13. ש״ס, מפלגתו של אריה (מכלוף) דרעי, מעוניינת בתיק הפנים ורוצה לטפל בדחיפות בבעיות העוני.

יהדות התורה של ליצמן וגפני רוצה את תיק הבריאות וגם לחשב מסלול מחדש של המלצות ועדת גרמן. גפני מתגושש במלוא המרץ כדי לחזור לתפקיד יו״ר ועדת הכספים, שהפך לאחד הנחשקים. יש עתיד שלא תצטרף לקואליציה הדגישה בקמפיין האחרון בעיקר את נושאי הכלכלה והחברה.

החיים, מתברר, הם לא רק הגרעין האיראני, אבל מדוע זה לא השתקף בקלפי במלוא העוצמה זה כבר סיפור אחר. סימני השאלה עדיין רבים. למעט ניצחונו הברור של ביבי, לא ניתן לקבוע שום דבר נחרץ על הסיבות לכך.

לכתבה באתר מעריב

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.