Forbes Israel Logo

לשרוד את האפוקליפסה במתחם 5 כוכבים: הצצה בלעדית ל"מקלט העל" של האנשים העשירים בעולם

הסיפור אודות תיבת נוח הוא אחד הסיפורים המקראיים המוכרים ביותר בעולם, ומסתבר כי יש מי שהחליט להתייחס מאוד ברצינות לקונספט. אך בניגוד לדמותו של נוח הצדיק, האדם אשר עומד מאחורי "תיבת נוח המודרנית" הוא בכלל איש עסקים אמיד, אשר זיהה הזדמנות לרווח מרשים – והכל בזכות שניים מהרצונות הבסיסיים ביותר, לראייתו, הטבועים בעשירי העולם: הרצון לשרוד, והרצון לשמור על רמת חיים גבוהה במיוחד.

אותה "תיבת נוח מודרנית" היא אינה תיבה כלל וכלל. למעשה, גם לא מדובר בכלי שיט אשר מיועד להציל את נוסעיו במקרה של מבול קיצוני. הפרויקט המדובר הוא בכלל מקלט אדיר ממדים אשר יגן על פני שוכניו (כמעט) מכל קטסטרופה אשר תוכלו להעלות על הדעת – מלחמה גרעינית, מתקפה כימית או ביולוגית, רעידות אדמה עזות, סופות חזקות במיוחד, גלי צונאמי ואפילו פגיעת אסטרואיד בכדור הארץ או התפרצות מגה הר געש – המקלט המדובר ידע להתמודד עם כולם. כעת, לראשונה, הפרויקט המסקרן פותח את שעריו בפני כתב מגזין פורבס – וחושף לא רק את יכולות ההגנה המרשימות שלו, אלא גם את רמת החיים מעוררת הקנאה שהוא מציע ללקוחותיו.

כל משפחה מעצבת את המתחם לראות עיניה | צילום: פורבס

הפרויקט הגרנדיוזי עונה לשם Vivos, ובראשו עומד איש העסקים המיליונר רוברט ויסיניו. במסיבת ההשקה של הפרויקט הכריז ויסיניו כי המתחם יציע "קומפלקס הישרדות תת קרקעי ברמה של 5 כוכבים", במתחם שמזכיר את ספינות התענוגות המפוארות בעולם או בתי מלון יוקרתיים במיוחד. ההבדל היחיד הוא שממתחם Vivos לא נשקף נוף, שכן הוא ממוקם עמוק במעבה האדמה.

הקומפלקס היוקרתי מציע מתחמים מרווחים, אשר יכולים להתאים לזוג או למשפחה רבת ילדים. כל מתחם שכזה יכלול שטח בן 230 מטר מרובע, בתוספת קומה נוספת לאחסון פריטים אישיים. כל אחת מהמשפחות מוזמנת לשכור את שירותיו של ארכיטקט או מעצב מטעמה כדי שיעצב את המתחם לראות עיניהם של בני המשפחה.

מתחם הפאר המדובר נמצא בשטח גרמניה, ונחשב כבר שנים לאחד המתחמים המבוצרים ביותר בעולם. את המבנה חפרו מהנדסי מזרח גרמניה בימי מלחמת העולם הראשונה, ולאחר איחודה עם מערב גרמניה יועד המתחם לאחסון פצצות וכלי נשק של הצבא הגרמני. אך בגרמניה, מסתבר, קיים חוק אשר מונע את החזקתם של פצצות וכלי נשק בסמוך לעורקי תחבורה מרכזיים. ובגרמניה, כידוע, אין "עיגולי פינות" או קיצורי דרך. וכך קרה שהממשלה הגרמנית החליטה להציע במכירה פומבית את מתחם הענק המבוצר. ויסיניו שמע, התלהב, והחליט לקפוץ על ההזדמנות. בתגובה לזכייתו באותה מכירה, הוא אמר לכלי התקשורת כי "אנחנו גאים להצעיד את הפרויקט האפי הזה קדימה, במיוחד בזמנים המסוכנים של ימנו".

אחת הכניסות למתחם. עמידה (כמעט) בפני כל אסון אפשרי | צילום: פורבס

בסך הכל כולל מתחם הענק התת קרקעי שטח אדיר בן 21,108 מטרים מרובעים. בנוסף, תמצאו בו 4,079 מ"ר נוספים של שטח בנוי מעל לפני הקרקע, שם הקימה החברה חממות ומטעים, משרדים מרווחים, מגורים לצוות האבטחה במקום ואפילו רציף פרטי לקו הרכבת הגרמנית אשר עוברת במקום. בסך הכל קיימות 3 כניסות למתחם התת קרקעי באמצעות 3 מנהרות מבוטנות, כולן מוגנות מאחורי דלתות כניסה מאסיביות אשר מגינות לחלוטין מפני הסכנות השונות אשר הוזכרו בתחילת הכתבה. התעלה הרשאית נבנתה במיוחד כדי לאפשר תנועה של כלי הנדסה כבדים, ורוחבה כמעט כרוחבו של מטוס נוסעים מדגם בואינג 747.

אחד האתגרים הקשים ביותר היה הקמתן של מערכות סינון מים ואוויר לטובת דיירי המקום. מערכת סינון האוויר תוכננה במיוחד כדי לסנן כל חשש לחדירת קרינה גרעינית, פגיעה כימית או ביולוגית או אפילו במקרה של ענן עפר אשר יחנוק את האוויר על פני האדמה. מערכת המים שואבת מים ישירות מבטן האדמה וכוללת מערכות מתקדמות לטיהור המים ולהבטחת איכותם כל העת. בנוסף קיימת מערכת בקרת אקלים, תחנת כוח ומערכת גנרטורים להבטחת אספקת החשמל. ואם כל זה לא הספיק, במתחם הענק תמצאו גם שטחים ציבוריים עצומים אשר כוללים בית חולים מיוחד, מתחם מסעדות, בית קולנוע, חדר כושר ענק, בארים, מגרש משחקים, מתחם ספא, בריכת שחייה ועוד. עלותו המוערכת של פרויקט הענק הזה מסתכמת בכ-200 מיליון יורו, כששוויו כיום מוערך על ידי מומחים שונים בכמיליארד יורו.

"גאים להוביל את הפרויקט בזמנים מסוכנים כל כך". ויסיניו | צילום: פורבס

בנוסף למתחמי הפאר הפרטיים והשטחים הציבוריים המפנקים, מתכנני הקומפלקס לקחו בחשבון גם את האפשרות של קטסטרופה אשר תעמיד בסכנה את המשך החיים על פני כדור הארץ, ולכן הם כללו במתחם אגף מיוחד אשר ישמש כ"בנק ה-DNA הגדול", בו הם משמרים כבר כיום דגימות DNA של כל מיני החיות המוכרים על כדור הארץ. בנוסף יפעל במתחם גם בנק זרע מיוחד, אשר יוכל לאפשר גיוון גנטי במקרה של התרבות בין דירי המתחם בלבד.

כעת, כאמור, נמצא הפרויקט בשלב המכירה, כשויסיניו עצמו מסתובב ברחבי העולם ומשכנע את אנשי האלפיון העליון לרכוש לעצמם את אחת מיחידות הדיור. לאחר שיחידות הדיור יעוצבו לשביעות רצונם של הלקוחות וכלל הציוד יועבר אליהן, הן ינעלו – ויפתחו בשנית רק במקרה של מצב חירום עולמי. המתחם כולו נותר פתוח ומוכן לשעת פקודה, עם צוות אבטחה מיוחד אשר מגן עליו בכל שעות היממה. אם אכן יופעל מצב חירום, מסבירים בחברה, יהיה למשפחות זמן מוגבל להגיע למתחם (תלוי בחומרת האירוע) עד לנעילת הדלתות – לאחר מכן הגישה למתחם תתאפשר רק באמצעות מסוק (בחברה מחזיקים צי מסוקים כדי לסייע בהבאתם של הדיירים למתחם).

הבריכה העליונה. אם התנאים יאפשרו, גם היא תשמש את הדיירים | צילום: פורבס

כעת, כמובן, מקווים כולם כי השימוש במתחם לא יהיה הכרחי בתקופה הקרובה, אך אין בכך כדי למנוע מעשירי העולם לרכוש לעצמם יחידות דיור במתחם הענק, אשר יספקו להם "תעודת ביטוח" נוספת מפני אסונות וקטסטרופות בקנה מידה כלל עולמי. אם אכן יגיע אסון בקנה מידה קטסטרופלי שכזה, אין ספק כי יהיה נוח הרבה יותר במתחם הספא המעוצב בבטן האדמה, מאשר בחוץ.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.