Forbes Israel Logo

מדד המחירים לצרכן בחודש מאי עלה בהתאם להערכות ב-0.2%

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) פרסמה את מדד המחירים לצרכן לחודש מאי, ממנו עולה כי המדד עלה ברמה של 0.2% – עלייה בהתאם להערכות המוקדמות במשק, שממשיכה את המגמה שהציג המדד בחודשיים האחרונים. קצב האינפלציה מתחילת השנה הגיע למינוס 0.5%, והסתכם ב-12 החודשים האחרונים במינוס 0.4%, נתון נמוך בהרבה מיעד האינפלציה אשר הציבה הממשלה, ועמד על 1%-3%.

הירידה במדד המחירים הגיעה כצפוי כאמור, כאשר מרבית ההערכות המוקדמות חזו עליות מתונות בשיעור של 0.1%-0.3%. הסיבה העיקרית לירידת המחירים נעוצה באלמנט ה"עונתיות" בתקופה זו של השנה.
עליות משמעותיות נרשמו בפירות טריים, שהתייקרו ב-15.3%, דלק ושמנים שעלו ב-1.6%, מוצרי תרבות ובידור שהתייקרו ב-0.9% ובשר ודגים שעלו ב-0.5%.
ירידות נרשמו במחירי החלב ומוצרי חלב – כ-0.8%, הירקות הטריים הוזלו ב-2.4%, הנסיעות לחו"ל ירדו ב-1.1% והמכוניות הוזלו ב-1.5%.

נראה כי החלטת הריבית הקרובה לא תושפע ממדד מאי, ולכן מעריכים כי חברי הוועדה המוניטרית של בנק ישראל יחליטו בשבוע הבא להשאיר את הריבית לחודש יולי ללא שינוי, בנקודת השפל של 0.1%. הרקע להערכה זו הוא החשש שהפחתת הריבית תגרום לעלייה נוספת במחירי הדירות, וההערכה שהאינפלציה צפויה לשוב אל תחום היעד שקבעה במהלך השנה הקרובה, כ-1%-3%, גם ללא מהלכים משמעותיים מצד בנק ישראל.

צילום: thinkstock

מנכ"ל בית ההשקעות טופ אלפא, בועז יצלח, הגיב לפרסום המדד. "נראה כי המשק הישראלי ממשיך להראות סימני התאוששות וכי החלטתו של בנק ישראל להשאיר את הריבית במשק על כנה בחודשים האחרונים, למרות חוזקתו של השקל מול סל המחירים האפקטיבי, הייתה ההחלטה הנכונה. לעלייה במדד המחירים בוודאי תרם הביקוש לדיור אשר שבר שיאים בחודשים האחרונים על רקע אי ודאות תכניות הממשלה בנושא וסביבת הריבית הנמוכה. הביקוש לדיור ימשיך להיות גבוה יותר מההיצע הקיים, וכי מצב זה ימשיך להיות גורם משמעותי בעליית המחירים במשק".

הכלכלן הראשי של BDO Consulting Group, חן הרצוג, מציין כי "הבעיה הקשה של המשק הישראלי הינה כי למרות הריבית האפסית יש ירידה מתמשכת בהיקף ההשקעות במשק ובריחת השקעות לחו"ל. המדיניות המוניטרית לבדה לא מספקת כדי להעביר את המשק לתוואי של צמיחה, ולהערכתנו הממשלה חייבת לגבש מדיניות משלימה שתעודד פעילות והשקעות במשק כדי להימנע ממצב של האטה ודפלציה".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.