Forbes Israel Logo

מדד חודש יוני עלה ב-0.3%; עלייה משמעותית בסעיף ההלבשה וההנעלה

מדד המחירים לצרכן לחודש יוני עלה ב-0.3% והגיע לרמה של 102.3 נקודות. בניגוד למדד חודש מאי שעלה רק ב-0.1% ותאם את הערכות האנליסטים, הפעם מדובר בעליה גדולה משצפו האנליסטים.

את עיקר העליות הובילו מחירי ההלבשה וההנעלה שעלו ב-10% והמחירים בענף ההדיור (0.3%) .בסעיף ההלבשה התייקרו במיוחד צורכי ההלבשה שונים כגון כובעים, בגדי ים וכו' (15.5%) וההלבשה העליונה (13.2%). 
מנגד, מחירי הפירות הטריים ירדו ב-8.5% ומחירי המזון ירדו ב-0.3%. מבין הפירות הוזלו במיוחד הדובדבנים (39%), האבטיחים (37.8%), והמלונים (24%).

מדד מחירי הדיור עלה ב-0.3%. מדד שירותי הדיור בבעלות הדיירים עלה ב-0.4%, מדד שכר הדירה עלה ב-0.1%. מתחילת השנה נותר המדד הכללי ללא שינוי, והמדד ללא דיור ירד ב-0.5%.

 צילום: מרק ישראל סלם. המדד משקף האטה במשק שמקורה החלשות הצריכה הפרטית

יניב אהרון, סמנכ"ל השקעות תמיר פישמן  התייחס לפרסום המדד: "בנק ישראל עדיין נותן משקל עודף בשיקוליו לנושא מחירי הנדל"ן והחשש מפני היווצרות בועות מחירים בשוק ההון על פני שיקולי צמיחה ואינפלציה "בריאה" ועל כן אנו צפויים להמשיך ולראות האטה בקצבי הצמיחה ובלחצים האינפלציוניים. בהסתכלות למדד יולי אנו צופים כי המגמה של האטה באינפלציה צפויה להימשך כאשר למגמה הכללית צפויים להתווסף גורמים חד פעמיים כגון המלחמה בעזה אשר פגעה בכל הקשור לצריכה פרטית והתחזקות נוספת של השקל אשר מהווה גורם דפלציוני מובהק".

"תמונת המאקרו בישראל נראית לא טוב בשבועות האחרונים, עוד טרם החלה ההסלמה
בדרום. מרבית הנתונים הכלכליים מצביעים על הרעה בפעילות הכלכלית במשק, כולל
הנתונים האחרונים שפורסמו בנוגע לסחר החוץ, למדד אמון הצרכנים ולמדד מנהלי
הרכש. כל אלו, בשילוב עם הדולר החלש וההתמתנות האחרונה במחירי האנרגיה צפויים
להמשיך ולהביא לסביבת אינפלציה מתונה ואף שלילית בחודשים הקרובים". טוען אילן ארצי מבית ההשקעות הלמן אלדובי.

"ההשפעה של זה על הריבית היא ברורה, והסיכויים להורדה נוספת להערכתנו עלו. מנגד, בנק ישראל ציין מספר פעמים כי הוא עוקב אחר פעולות בנקים מרכזיים נוספים בעולם, והבנקהמרכזי בארה"ב הודיע לאחרונה על סיום צפוי של תכנית ההקלה הכמותית באוקטובר,שמשמעותו הפוכה מזו של הורדת הריבית".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.