חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

מדוע השוק הפקיסטני מכה בשווקים של סין והודו?

שוק ההון הפקיסטני עקף בשנים האחרונות בביצועיו את השווקים ההודי והסיני בפער גדול. ב-12 החודשים האחרונים, ספקית תעודות הסל להשקעות Global X MSCI Pakistan ETF עלתה בשוויה ב-20%, כשהיא עוקפת את תעודות הסל המקבילות בסין והודו ביחס של כמעט 2 ל-1.

זה עשוי לבוא לאנשים אחדים כהפתעה גדולה. פקיסטן סופגת כל העת סוגים רבים של התקפות טרור, מה שהופך אותה למדינה מאוד לא יציבה לשים בה את הכסף שלכם. היא גם פיגרה אחרי שתי המדינות, גם סין וגם הודו, במדדי מפתח מאקרו כלכליים כמו שיעורי צמיחת התוצר ואבטלה.

אז מה חוכמת ההמון של השווקים רואה בשוק הפקיסטני שכל האחרים מפספסים?

מספר דברים. ראשית, התקפות טרור אינן משפיעות בדרך כלל על שווקים פיננסיים, אלא אם הן הרסניות למסחר, מה שלא היה המקרה בפקיסטן. שנית, פקיסטן היא מדינת גבול ולא שוק מתעורר, ולכן, היא מועדפת במשחק המספרים. שלוש, מאמציה לבצע רפורמה בשווקים השיגה מספר הבעות אמון מעבר לים, כמו למשל סיוע בסך 1 מיליארד דולר מהבנק העולמי – ומספר רכישות מקומיות מפני מחזרים זרים, כמו למשל רכישתה של K-Karachi בידי Shanghai Electric Power Co. הסינית. כל אלו הם ממש מוזיקה לאוזניהם של משקיעים זרים.

הר הכסף הפקיסטני: השקעות חוץ נמשכות אל המדינה | צילום: Fotolia

בעוד שהשוק הפקיסטני זכה במספר נותני חסות מצד מוסדות ומשקיעים מעבר לים, השוק הסיני חווה חוסר יציבות בעקבות חזרתה של המדיניות הקשוחה מצד הממשלה שהבריחה משקיעים זרים מהמדינה. ובאשר להודו, היא אומנם נשארה על דרך המלך בכל הנוגע לקביעת רפורמות, אבל ביצוען זו כבר בעיה אחרת.

מספר מילים של זהירות: שווקי ספר הם שבירים מאוד, כשלא פעם המנצחים הגדולים של שנה אחת הופכים בזירה הזו למפסידים הגדולים של השנה הבאה. חוץ מזה, לאחר ריצה קדימה במשך חמש השנים האחרונות בשוק הפקיסטני – רוב הרווחים שם נמצאים כבר מאחורינו, לפחות לעת עתה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן