Forbes Israel Logo

מהפך נוסח הודו: אחרי 50 שנה, נרנדרה מודי צפוי להדיח את מפלגת השלטון

הליך הבחירות המורכב בהודו, שכלל 9 שלבים, הסתיים אתמול לאחר 5 שבועות ארוכים ושיא של 66% הצבעה ברחבי המדינה. דקות לאחר סגירת הקלפיות, שוחררו לתקשורת הסקרים האחרונים שבוצעו רגע לפני פתיחת הליך ההצבעה, במהלכו נאסר על פרסום סקרים. מן התוצאות ניתן ללמוד כי ככל הנראה נרנדרה מודי ממפלגת בהרטיה ג'נאטה (BJP) השייכת לימין הפוליטי בהודו, יהיה ראש הממשלה הבא וידיח את מפלגת השלטון המובילה את המדינה ב-50 השנה האחרונות.

הסקרים מראים כי המפלגה ובנות בריתה קרובים מאוד לחציית גבול ה-272 מושבים בפרלמנט המהווים כמחצית מהמושבים בו ויאפשרו לה לכבוש את השלטון. לפי אחד הסקרים צפויה לזכות קואליציית מפלגות הימין-מרכז של מודי (NDA) ב-290 מושבים ואילו קואליציית השמאל-מרכז (UPA) המהווה כיום רוב בפרלמנט צפויה לרדת ל-100 מושבים בלבד.


מודי. הכריזמה וההבטחה לשינוי כבשו את הודו | צילום: רויטרס

יריבו המרכזי של מודי הוא רהול גנדי ממפלגת הקונגרס, צאצא למשפחת גנדי המוכרת שהצמיחה שלושה ראשי ממשלה. במהלך הקמפיין הואשם מודי הנחשב ללאומן הינדי, במעורבות במהומות האלימות שהתרחשו ב-2002 במדינת גוג'ארט במערב הודו בה הוא מכהן כשר בכיר. במהלך המהומות נהרגו מאות אנשים, רובם מוסלמים. אך גם האשמות אלה לא עזרו לגנדי לשכנע את המצביעים לתת את קולם שוב למפלגתו שהיתה מעורבת במספר מקרי שחיתות במהלך הקדנציה האחרונה.

המשקיעים בשוק המניות ההודי, כמו גם חברות בינלאומיות כמו גולדמן סאקס, תמכו באופן נלהב במועמדותו של מודי שנחשב כמי שיוביל את הכלכלה ההודית לשינוי מיוחל. תוצאות האמת יוכרזו ב-16 במאי, אז נדע האם תינתן למודי ההזדמנות ליישם את הצהרותיו. בינתיים השווקים בהודו שברו את שיאי כל הזמנים לאחר פרסום הסקרים והרופי התחזק לערך הגבוה ביותר שלו ב-10 החודשים האחרונים מול הדולר.

גם מן הזווית הישראלית, בחירתו הצפויה של מודי היא בשורה טובה: הוא ביקר בארץ ב-2006, נחשב לידיד קרוב ופעל רבות על מנת לשלב טכנולוגיות חקלאיות ישראליות וכן פרויקטי תשתיות במדינת גוג'ארט. אם וכאשר יעמוד בראש תת היבשת הוא צפוי לפעול להגברת שיתופי הפעולה הכלכליים והביטחוניים עם ישראל.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.