חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

מה יביא את המשקיע הזר?

בשנים האחרונות אנו עדים לירידה משמעותית בהיקף הפעילות של קרנות זרות בבורסה הישראלית. מצב זה נובע בעיקר מהתכווצות המחזורים בעולם ויציאתה של ישראל ממדד MSCI Emerging Markets כמו גם גורמים נוספים. חשוב לציין כי המשקיעים הזרים היוו בעבר את "הדולר השולי״ אשר השפיע על תמחור המניות. כתוצאה מכך, אנו רואים כיום חברות ישראליות איכותיות הנסחרות בחסר ביחס לחברות דומות בחו״ל. באחרונה התבשרנו כי ישראל לא תצורף למדד MSCI Europe, אשר היווה בעיני רבים גלגל הצלה למחזורי המסחר. מצב הדברים הנוכחי מותיר את ישראל ללא מדד ייחוס משמעותי, ומדגיש את האתגר הכרוך בהבאת קרנות זרות להשקיע בישראל. האם אכן מדובר במצב בלתי הפיך? להערכתנו לא, אולם נדרשים מספר שינויים מרכזיים. 

ראשית, בשנים האחרונות הפכה הסביבה הרגולטורית בישראל לנוקשה יותר ויציבה פחות. על סמך שיחות עם מנהלי קרנות בחו״ל, אי היציבות הרגולטורית והתחושה שהחלטות רבות מוכתבות על ידי האווירה הציבורית פוגעים משמעותית באטרקטיביות השוק הישראלי. במציאות הנוכחית, כאשר משקיעים זרים אינם מחויבים להשקיע בישראל, נדרשת להערכתנו שקיפות רגולטורית גבוהה יותר וקבלת החלטות עניינית יותר.

שנית, חברות רבות בישראל אינן ברות השקעה עבור חלק ניכר מהקרנות הזרות כתוצאה מנושאים מבניים. דוגמה מצוינת הינה סקטור חיפושי הגז בישראל אשר למרות גודלו אינו מרכז פעילות מסחר משמעותית של משקיעים זרים. מצב זה נובע במידה רבה מהמבנה המשפטי של השותפויות המוגבלות ומבנה האחזקות של קבוצת דלק אשר אינם ידידותיים לקרנות זרות. מיקוד המבנה הארגוני של דלק סביב פעילות הגז ושינוי המבנה המשפטי של השותפויות עשויים להגדיל משמעותית את פעילות הזרים בסקטור זה. בנוסף, חברות ישראליות רבות מתאפיינות בהון צף נמוך כתוצאה מבעל שליטה דומיננטי המסרב להקטין את אחזקתו מחשש לדילול. להערכתי, מכירת חלק מהאחזקה או כולה (במקרים שהאסטרטגיה או הרגולציה מחייבת) תגדיל את ההון הצף והסחירות במניה, דבר אשר צפוי בסופו של דבר להשביח ערך עבור בעל השליטה וכלל בעלי המניות. 


רוני בירון | צילום: יח"צ

מעבר לשינויים אלו ואחרים, מצב הרוח הכללי בשווקים צפוי לשחק תפקיד חשוב בכל הנוגע לישראל. שיפור אפשרי בכלכלה העולמית ובתיאבון לתשואות צפוי להביא משקיעים לחפש רעיונות השקעה במקומות כמו ישראל עם מגוון של חברות איכותיות אשר בחלקן נסחרות בחסר. למעשה, ישראל במתכונת הנוכחית מהווה שוק עם Beta גבוהה, אשר צפוי לספק תשואות יתר בשוק עולה ותשואות חסר בשוק חלש. צריך לזכור שישראל הינה כוח מוביל בתחום הטכנולוגיה, יצואנית משמעותית של אשלג, מערכות צבאיות וכיו״ב, ובשנים האחרונות גם מקור לתגליות ענק בתחום הגז הטבעי. 

במהלך עשר השנים האחרונות בהן סיקרתי חברות ישראליות עבור גופים זרים ראיתי עליות ומורדות רבות בסנטימנט כלפי ישראל ובהיקפי המסחר. בשורה התחתונה, לישראל יש הרבה מה להציע ולמרות האתגרים לא הייתי ממהר להספיד את הבורסה המקומית. יחד עם זאת, בניגוד לימים בהם ישראל היוותה מרכיב משמעותי ודפנסיבי ב־MSCI Emerging Markets, המצב הנוכחי מחייב סוחרים, חברות, בעלי שליטה ורגולטורים לבצע התאמות על מנת לייצר עניין בקרב המשקיעים הזרים.

הכותב הוא אנליסט ראשי ב־UBS ניירות ערך ישראל. לכותב ו/או ל־UBS עשוי להיות עניין אישי בנושא

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן