Forbes Israel Logo

מה יכולה ממשלת אוקראינה החדשה ללמוד מתהליך הפרידה של גיאורגיה מרוסיה?

בעוד פחות משבוע יכנס לתפקידו נשיא אוקראינה החדש, פטרו פורושנקו והמדינה מלאה בספקולציות על הדרך בה יתמודד עם האתגרים הרבים העומדים בפני אוקראינה. יש לו מספיק בעיות להתעסק איתן גם ללא הלחץ הרוסי והבדלנים בדרום ובמזרח – כל ניסיון לבצע רפורמה כוללת במדינה שתהפוך אותה מאוקראינה הישנה לאוקראינה מודרנית ומתפקדת, כפי שחלמו המפגינים בכיכר מיידן, ידרוש צעדים התחלתיים כואבים.

החדשות הטובות הן שלפורושנקו יש מוניטין של מנהל פיקח, יסודי עיקש. הוא יזדקק לו מכיוון שכל מי שעומד להיפגע משינוי כלשהו שיבצע, ימצא אוזן קשבת וחיזוק בקרמלין – החל משאריות מפלגתו של ינוקוביץ' ועד עובדי ציבור שיאבדו את משרתם.


נשיא אוקראינה הנבחר פורושנקו. יש ממי ללמוד | צילום: רויטרס

לאוקראינה כיום קווים דמיון רבים עם גיאורגיה של תחילת שנות ה-2000. בהקשר הזה שווה להתבונן על מה שעשה נשיאה הקודם של גיאורגיה, מיכאיל סאקשווילי במהלך העשור החולף. כך למשל, סאקשווילי היה צריך לקבל החלטה כיצד לאכוף את שלטון החוק בארצו: באופן איטי והדרגתי, או באופן מיידי. מכיוון שנהנה מאהדה רבה בקרב הציבור, הוא החליט ללכת על הגישה המהפכנית ופיטר שכבות שלמות של פקידים בירוקרטיים. כך למשל 15 אלף שוטרי תנועה פוטרו בין לילה, וכך גם כל מי שהיתה לו הכשרה ומנטליות סובייטית. התדמית של המדינה השתנתה מהר מאוד היא נתפסה כצעירה, נמרצת ופרו מערבית. לפתע מדינה מנומנמת, ומושחתת, שהייתה מנוהלת על ידי ראשי מאפיה, הפכה לגוף תחרותי ומצליח עם צמיחה שנתית של 8%.

סקאשווילי היה צריך להמשיך ולדחוף רפורמות כל הזמן על מנת לשמור על התמיכה בעם, ואכן כך עשה, אך האופוזיציה כלפיו לא הייתה מקומית בלבד. הרוסים לא היו יכולים להרשות לו להתרחק יותר מדי ועם כל כך הרבה אויבים שהשאיר מאחוריו, העבודה שלהם היתה קלה מאוד. הם הפעילו חרמות, ביצעו פלישות ודאגו שהמצב לא יוכל להשתפר מספיק על מנת שכל אלה שאיבדו את משרתם יוכלו להשתקם ולשכוח את שנאתם לסקאשווילי.

כאשר נמצאים במצב בו צריך להתמודד כל הזמן מול מהלכים של השכנה החזקה, המחזיקה מנופי לחץ גם כלפי בנות הברית, המהלכים הופכים להיות מצומצמים יותר, ולעיתים לא תואמים את האג'נדה המקורית. כאשר רוסיה מממנת קמפיין נגד הנשיא הנבחר, ומצליחה גם לגייס חלק מהתקשורת המקומית ואפילו המערבית לעמדתה, גורלו של המנהיג שאינו תואם את רצונה של רוסיה נחרץ – וכך סאקשווילי הרפורמיסט מצא עצמו בסופו של דבר מחוץ למשרד הנשיא.


נשיא גיאורגיה לשעבר סקאשווילי | צילום: רויטרס

התסריט הגיאורגי הוא מה שמצפה כעת פחות או יותר לפורושנקו באוקראינה. האם ינסה להביס את ההתנגדות הרוסית באמצעות התקדמות איטית ושקולה לעבר רפורמות? או שיבחר כמו סקאשווילי במכת מחץ כבר בהתחלה בתקווה שלרוסים במעמדם הרעוע כיום לא יהיה את הכוח להפילו? הוא יצטרך להתמודד עם מתנגדים רבים מבפנים, אשר תלויים במערכת המושחתת. הוא יצטרך להרגיע את הרוחות בקרב כוח העבודה בדונייצק תוך כדי מודרניזציה של התעשייה בה, לבצע רפורמה מעמיקה במערכת המשפט ולאכוף את שלטון החוק במערכת העסקית והבירוקרטית – כל זאת תחת איום פלישה מתמיד מצד השכנה. נשמע בלתי אפשרי, אך אולי הפעם, כאשר המערב עומד מאוחד מול האינטרסים הרוסיים, שינוי אמיתי ועמוק באמת יוכל להתרחש.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.