Forbes Israel Logo

מה תעשה הבורסה לניירות ערך בשנה הבאה?

אנחנו נמצאים פסע אחד לפני סיומה של השנה האזרחית, שמסתמנת כחיובית בכל אפיקי ההשקעה המרכזיים בבורסה: מחירי המניות בארץ ובחו"ל רשמו עליות של למעלה מ-10%, איגרות החוב של החברות בישראל עלו בשיעור ממוצע של 10.5%, וזאת למרות כל הסדרי החוב בפועל ואלו העתידים לבוא. אפילו איגרות החוב של ממשלת ישראל הניבו השנה למשקיעים תשואה פנטסטית של יותר מ-7%.

עם זאת, אם תעצרו עכשיו 10 אנשים ברחוב ותשאלו אותם מה הם חושבים שעשתה השנה הבורסה הישראלית, סביר להניח שחלקם יעריכו כי השנה הייתה בינונית מאוד. הרי איך יכול להיות שבתקופה של אי יציבות כלכלית, פוליטית ומדינית, מחירי המניות ואיגרות החוב עולים?

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

הנקודה המרכזית שמרבית האנשים מפספסים היא שהמחירים בבורסה זזים על בסיס הערכות צופות פני עתיד ביחס למצב הקיים. מסיבה זו, לא פעם אנו עדים לעליות שערים במניות או בנכסים מסוכנים אחרים דווקא כשהמצב הנוכחי "לא משהו". 

תופעה זו אירעה השנה גם בשוקי ההון ברחבי העולם; למרות המשבר בגוש היורו והמיתון הכלכלי שפוקד את מדינות האזור, המניות האירופיות רשמו השנה עלייה חדה במחיריהן; גם בארה"ב, שעדיין נאבקת בשיעור אבטלה גבוה ועוד לא חזרה לקצב הצמיחה ה"רגיל" שלה, שוק המניות הפגין עוצמה שלוותה בעליות שערים נאות.

צילום: אופיר פרימט

העליות בשווקים בחודשים האחרונים נבעו כתוצאה מירידה בכמות סימני השאלה על נושאים כלכליים שהטרידו את המשקיעים הגלובליים, ובראשם האם גוש היורו ישרוד, סיכון שירד זמנית מסדר היום הודות להצהרת הבנק המרכזי של אירופה כי יזרים כל סכום שיידרש להצלת הגוש. בנוסף, סביבת הריבית הנמוכה, שלמעשה מייצרת ריבית ריאלית שלילית במרבית המדינות בעולם, והאופטימיות שחזרה למשקיעים, תרמו רבות למגמה החיובית בשווקים.

האם זה הזמן להסתכן?

כעת עולה השאלה אם כדאי למשקיעים שנותרו בחוץ להצטרף למגמה ולהשקיע בבורסה. התשובה לכך תלויה בשני גורמים עיקריים: חלופות השקעה והתמחור הנוכחי בשווקים. 

נכון להיום, רמת הריבית הקצרה במשק, גם בישראל ובעיקר בחו"ל, נמוכה בהשוואה לשיעור האינפלציה הצפוי. אי לכך, משקיע שיבקש לשים את חסכונותיו בפיקדונות לזמן קצר או באיגרות חוב ממשלתיות לטווח של עד שנתיים, יזכה לריבית ריאלית שלילית. כלומר, כספו יישחק בגלל האינפלציה. המשמעות היא שהדרך היחידה לנסות להשיג תשואה ריאלית חיובית על חסכונותינו היא להשקיע בנכסים ברמות סיכון גבוהות יותר מפיקדונות ואג"ח מדינה, למשל מניות ואג"ח קונצרניות. 

ומה לגבי רמת המחירים של נכסים אלו? לפי יחסי המדידה המקובלים כמו מכפילי רווח, הון ואינדיקטורים אחרים, התמחור הנוכחי במניות בישראל ובעולם הוא זול יחסית. לעומת זאת, באיגרות החוב הקונצרניות בדירוג השקעה, עליות השערים בתקופה האחרונה הביאו לכך שלא מדובר בנכס זול, אלא כזה שמצריך זהירות מצד המשקיעים.

הכותב הוא מנהל מחלקת פיתוח מוצרים וחדשנות בפסגות בית השקעות. 

אין באמור ייעוץ/שיווק השקעות ו/או תחליף לייעוץ/שיווק המתחשב בנתונים של כל אדם ו/או תחליף לשיקול דעתו של הקורא ואינו מהווה הצעה לרכישת ני"ע.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן