חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

מודי'ס: לגרמניה אין מלאי מזומן מספיק למקרה של משבר

אפילו הבנקים הגרמנים אינם חסינים בפני משבר החוב האירופי: סוכנות דירוג האשראי מודי'ס הורידה את דירוג האשראי של 6 בנקים גרמניים מובילים, כולל "קומרצבנק" – המלווה השני בגודלו במדינה. הבנקים בגרמניה מצויים בסכנה ממשית של דילול בנכסיהם עם המשך המשבר וההאטה הכלכלית העולמית, וקיבולת הספיגה שלהם במקרה של תרחיש מצוקה הינה מוגבלת למדיי.

השינמוך הבולט עשוי לשמש בידיהם של פוליטיקאים אחרים ליצירת לחץ על אנגלה מרקל וקובעי מדיניות אחרים – למשל ביוזמת הנפקת האג"ח האירופיים, שגרמניה מתנגדת לו בתוקף אך מדינות דרום אירופה רואות בו פיתרון בר-קיימא למצוקתן.

הודעת מודי'ס היא סימן נוסף לעומק הקשרים הפיננסיים הסבוכים באיחוד האירופי, המדגיש את סכנת ההתפשטות: בעוד יש הטוענים כי עדיף היה לגרמניה לו עזבה את האיחוד הכלכלי, המגזר הפיננסי שלה נשאר בקשרים הדוקים עם יתר האיחוד, ומקשה על מרקל לוותר.

לדברי מודי'ס, המכשול העיקרי העומד בפני הבנקים הגרמניים הוא אכן המשך משבר החוב. הבנקים יושבים על נכסים שאיכותם תחליד ככל שיתבצרו השווקים – באם ההאטה העולמית תגבר. מודי'ס ציינה כי היא עדיין באיבו של תהליך ההערכה של הדויטשה בנק, שדירוגו יתפרסם בקרוב עם "חברות עולמיות נוספות עם מבצעי שוק הון רחבי היקף".

מגזר השילוח העולמי, לדוגמא, מעמיד סכנה מוחשית לבנקים הגרמניים. מדד באלטיק-דריי, החשוב ביותר במדידת עלות שילוח, התמוטט בינואר לאחר החלמה קצרה, וכעת שוב מצוי בירידה, כשחברות בולטות בו ירדו בשיעורים של קרוב ל-50% בשנה האחרונה. סקטור הנדל"ן המסחרי ברחבי אירופה מהווה סיכון רציני נוסף. מודי'ס מציינת כי מספר בנקים מרכזיים ריכזו חשיפות לשווקים בהם התקיימו בועות נדל"ן שנועדו לפיצוץ – כולל ארה"ב, אנגליה וספרד.

יכולת הספיגה הנמוכה להפסדים היא הגורם המדאיג ביותר; רק 4% מנכסי הבנקים הגדולים מגובים בהון עצמי. בעת מצוקה הם לא יוכלו לספוג את הירידה ברווחים ולהיוותר על רגליהם. לא מזמן, הזהירו חברות האשראי מוסדות אמריקאיים גדולים דוגמת מורגן סטנלי וגולדמן זקס לגבי חשיפתם לאירופה והשקעתם הגדולה ביחידות בנקאיות. השווקים התרגלו לראות את הבנקים הספרדיים בצרות, ואפילו את הצרפתיים. אבל הורדת דירוג לבנקים גרמניים – ובכן, כאן כבר נשלח למשקיעים מסר ברור.

זו גם אינדיקציה לסיבה שבעטיה גרמניה, כמו מדינות נוספות באירופה, מעוניינת לשמר את היורו. פיצול מבולגן של הגוש יכה לא רק את הבנקים הגדולים כי אם גם מוסדות מצומצמים יותר הפועלים במדינה. מודי'ס מציבה את המצב בהקשר ברור: אפילו גרמניה עלולה ליפול.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן