Forbes Israel Logo

מחוברים, גירסת המשטרה: האם בקרוב ישאו השוטרים אקדחים מחוברים לרשת האינטרנט?

כבר תקופה ארוכה שהמומחים הגדולים בעולם הטכנולוגיה משוכנעים כי המכשור הלביש הולך להיות "הדבר הגדול הבא": ראשית יגיעו המשקפיים החכמים של גוגל (ה-"גוגל גלאס"), ואחריהם אינספור חיישנים יאספו מידע מכל פריט לבוש או כלי בו נשתמש. הקומקום "ידבר" עם חברת החשמל, המקרר יזמין בעצמו את המצרכים החסרים מהסופר, וכבר היום ניתן למצוא רכבים אשר ביכולתם "לתקשר" באופן עצמאי עם המוסך.

אך כעת נראה כי התחום המתפתח לא פוסח על אף תחום בחיינו – ובוודאי שלא על תחום הביטחון. סנוניות ראשונות של המכשור הלביש כבר הגיעו, על פי הדיווחים, לשדות קרב ברחבי העולם, כששבבים חכמים הוצמדו ללוחמים בשטח בכדי לנתר את מיקומם ואת תנועתם בכל רגע נתון. כעת, נראה כי הטכנולוגיה הולכת להגיע רחוק יותר ומוקדם יותר מהמצופה – כשהחברה האמריקאית "Yardarm" כבר החלה לייצר פיילוט של שבבים חכמים, אשר יוצמדו לאקדחי השוטרים במדינה.

אך מדוע להצמיד את אותם השבבים לאקדחי השוטרים? מאמצי השיווק של החברה מופנים בראש ובראשונה לתחושת הביטחון האישי של השוטרים: לדבריהם, השבב החכם ידע לזהות כשאקדח מסוים נותר בלתי נצור – והמערכת תעדכן את השוטר אשר מחזיק באקדח באמצעות הודעת SMS. בנוסף, השבב ידע לזהות את מיקום האקדח (למקרה של גניבה), או להתריע כשהאקדח נמצא בתנועה (אם השוטר הגדיר כי אינו אמור לנוע כלל, למשל אם הותיר אותו בכספת בביתו). השבב ידע גם לזהות לאיזה כיוון מופנה האקדח ולכמה זמן, במהלך אשר עשוי לסייע באיסוף נתונים בחקירות לאחר מקרי ירי.

השבב החכם מוצמד לחלקו האחורי של האקדח, ואינו ניתן להסרה. הוא אוסף את הנתונים השונים באמצעות חיישנים רגישים במיוחד אשר מפתחת החברה, ומעלה את כלל המידע לענן מיוחד. שם, מעובד המידע באופן מיידי – ומוצג באופן גרפי ונוח להבנה בפני השוטרים אשר אוחזים באקדח ובפני הממונים עליהם.

כך זה יראה: השבב החכם מוצמד לאקדח מדגם "גלוק" | צילום: אתר החברה

החברה נמצאת עדיין בשלבים מוקדמים למדי של פיתוח המוצר הסופי, ובימים אלו היא מפעילה שתי תוכניות פיילוט במחוזות קטנים בארה"ב. אך תכניות ההתרחבות של החברה אינן צנועות כלל: לראייתם, כבר בעתיד הקרוב כללה נשק אשר מוחזק על ידי עובדי המדינה (בארה"ב תחילה) יחויב בהפעלת הטכנולוגיה אשר הם מפתחים. "כששוטר יורה בנשק, זה לא עניין פרטי שלו. זה עניין בעל חשיבות ציבורית עליונה", אמר השבוע ג'יי סטנלי, אנליסט מדיניות בכיר בחברת היעוץ ACLU.

ואכן, נראה כי מחלקות המדינה השונות ששות לנצל את ההתקדמות הטכנולוגית של ימינו – והן מהראשונות לאמץ את ההמצאות החדשות ולשלב את החיישנים בתחומי עבודה רבים ומגוונים. "מחלקות המשטרה השונות בארה"ב הגיעו למצב בו הן רוצות כל מידע שהן יכולות לקבל, הכל כדי להבין טוב יותר מה קורה בכל יום בשטח", אומר בראיון מיוחד ג'ים שאף, סמנכ"ל השיווק של חברת Yardarm. "הטכנלוגיה שאנו מציעים היא בדיוק כמו כל כלי אחר לאיסוף נתונים. פשוט מדובר במידע בעל רגישות וחשיבות עליונים".

בתחילה, המוצר אשר שיווקה החברה כוון דווקא אל בעלי כלי הנשק הפרטיים בארה"ב – נתח שוק ענק, ללא ספק, אך כזה אשר מלווה שלא מעט תקנות משפטיות, פוליטיקה, ובעיקר – תדמית בעייתית. השבב הקודם הציע בסך הכל לנתר את הנשקים השונים, להתריע בפני בעליהם כשהם בתנועה חשודה – ולאפשר איתור מהיר של כלי הנשק במקרה של גניבה.

אבל בחברה הבינו במהרה כי תחום הנשק מבריח משקיעים פוטנציאליים, וכן מאיר את החברה כולה באור שלילי וחשוד. כעת, בחברה מקווים כי דווקא היעד "לסייע באבטחת הנשק במדינה" ישפר את תדמיתם בקרב הציבור, ולא פחות חשוב – בעיני המשקיעים. "ברור שיש בעייתיות בטכנולוגיה אשר עשויה, בסופו של דבר, להביא להאשמת שווא של אדם חף מפשע, ועוד בפשע נורא כמו ירי", סיכם סטנלי. "אנחנו פשוט נהיה חייבים לדעת להתייחס גם לטכנולוגיה הזו, כמו האחרות, במידה מסוימת של חשד".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.