Forbes Israel Logo

מחוץ למסגרת: המשקיעים לא מתלהבים מהנפקת מנצ'סטר יונייטד

האנליסטים בארה"ב לא חוזים עתיד מזהיר למניית מנצ'סטר יונייטד, שצפויה לבצע הנפקה ראשונה לציבור בוול סטריט. לקבוצת הכדורגל האנגלית, אשר נמצאת בבעלותה של משפחת גלייזר מפלורידה, יש כיום חוב המסתכם ב-658 מיליון דולר.

עד היום, מעט מאוד קבוצות ספורט הנפיקו את מנייתן בוול סטריט, כך שלמשקיעים אין הרבה מקורות להשוואה עם יונייטד. אולם על פי ההערכות, החוב בו מצויה הקבוצה והמבנה הבעייתי שלה מהווים סיכון פיננסי משמעותי עבור המשקיעים.

וולק וייטס, נשיא חברת ההשקעות וויטס בארה"ב מסביר: "זכייני ספורט נמצאים במלחמה מתמדת בין משכורות העתק של שחקני הקבוצה לשאר הוצאות הארגון". עוד הוסיף וויטס כי הצלחתה של קבוצת ספורט תלויה במידה רבה ביכולתה לשלם את השכר של השחקנים שלה.


המיסתורין האופף את מנצ'סטר יונייטד לא מבשר טובות למשקיעים | צילום: רויטרס

עונת 2011-2012 הייתה חלשה בסטנדרטים של יונייטד. הקבוצה, שסיימה את העונה ללא תואר, לא הצליחה לנצח באף אחד מהמפעלים בהם היא לוקחת חלק, כאשר ההפסד הצורם ביותר שלה היה בליגה האנגלית, כשהפסידה את הבכורה ליריבתה המושבעת מנ'צסטר סיטי. אמנם ההשלכות של עונה חלשה אחת עבור קבוצה חזקה כמו יונייטד אינן קשות, אך בטווח הרחוק, רצף של עונות כאלה עלול לסכן את כל העסקאות שלה, החל משווי זכויות שידורי המשחקים ועד לירידה במכירות המוצרים הנלווים שלה.

בעקבות זאת, זכו הבעלים החדשים ליחס קר מאוהדי הקבוצה בכל רחבי העולם, עובדה שעל פי הערכות האנליסטים מוסיפה לתחזית הכלכלית העגומה שלה, שכן האוהדים מרבים להפגין את הסלידה ממשפחת גלייזר בכל אמצעי התקשורת ובמדיה החברתית.

על פי תשקיף שפרסמו היונייטד בתחילת החודש, תנסה סגנית אלופת הפרמיירליג לגייס מהציבור סכום מקסימלי של 100 מיליון דולר. אם ההנפקה תצא לפועל, מניות של יונייטד יחזרו לידי הציבור לראשונה מאז 2005, אז רכשה משפחת גלייזר 100% מההאחזקה במועדון, בעסקאות ממונפות שהסתכמו ב-1.24 מיליארד דולר, ויצרו למועדון חובות גדולים.

מוקדם יותר השנה נסוג מורגן סטנלי האמריקאי מלהיות חתם בהנפקת יונייטד, לאחר כישלון ניסיון הנפקה של הקבוצה בבורסות מזרח אסיה במסגרת ניסיון של הבעלים לגייס מיליארד דולר תמורת כ-30% ממניות החברה. הבנק הנבחר שיעמוד בראש החתמים בהנפקה הוא ג'פריס.

לטענת ג'ף סיכה, נשיא חברת השקעות מניו ג'רזי, "הסיכוי שהמסתורין האופף את גורל מנצ'סטר יונייטד יתורגם לרווחים עבור המשקיעים קטן יחסית". בנוסף, כל הפרטים לגבי ההנפקה הצפויה הינם מעורפלים כעת. ועל פי ההערכות, המשקיעים לא ימהרו לקבל החלטה בנוגע לרכישת מניות הקבוצה עד שלא ידעו כמה מניות היא תציע למכירה ובכלל מתי תתקיים ההנפקה בפועל.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.