Forbes Israel Logo

מחוץ למשחק: הקנאביס הופך גלובלי, אבל ארה”ב נותרת הרחק מאחור

בשבוע שעבר החל הקונגרס של מקסיקו בדיון בהצעת חוק, שאם תעבור, צפויה להכשיר שימוש בקנביס רפואי ברחבי המדינה. הנשיא הנבחר אנדרס מנואל לופז אוברדור סימן את נכונותו לשקול לגיטימציה לשימוש עוד במהלך הקמפיין. בית המשפט העליון של המדינה קבע כי חוקים נגד הקנביס הם בלתי חוקתיים, ובכך אילץ את בית מחוקקים להחליט כיצד לווסת את השימוש בו.

מקסיקו לא לבד במערכה הזאת. אורוגוואי וקנדה כבר הפכו את שימוש לחוקי, בעוד 30 מדינות (ו -33 מדינות בארה"ב), כולל אוסטרליה, גרמניה וישראל, העניקו חוקיות לשימוש כלשהו בקנביס. מספרים אלה הולכים וגדלים. תריסר או יותר מדינות כבר עלו על המסלול ללגליזציה מלאה.

חממות גידול לקנביס | צילום: shutterstock

ספרד והולנד מאפשרות שימוש בבתי הקפה המיועדים לכך. בג'מייקה וברפובליקה הצ'כית יש תעשיות תיירותיות סביב הקנביס, והכירו בהן בכך שהפסיקו לדכא את השימוש הרפואי והחזקת כמויות קטנות. לאחר שנכנס לתפקידו בשנה שעברה, נשיא צרפת, עמנואל מקרון, עקב אחר הבטחת הקמפיין לבטל את עונשי מאסר חובה על החזקת קנביס. בקולומביה ופורטוגל יש תמיכה רחבה בחוק ותמיכה ממשלתית גוברת. כל המדינות האלה מופיעות לעתים קרובות ברשימת "סביר ביותר שיכשירו את השימוש בקרוב".

גם השימוש הרפואי צובר תאוצה. בממלכה הבריטית אישרו החודש את השימוש בקנביס רפואי ובכך הצטרפו ליתר החברות מהאיחוד האירופי, כמו לוקסמבורג, יוון ודנמרק, אשר השנה שינו את החוקים כדי לאפשר שימוש רפואי ואף החזקה וגידול על ידי האזרחים. תאילנד, שעד כה התפארה בכמה מחוקי הסמים המחמירים ביותר בעולם – הפכה ביום שישי האחרון למדינה האסייתית הראשונה שהפכה את השימוש בקנביס רפואי לחוקי, ואילו בחודש יולי החלה דרום קוריאה בתהליך של מתן תוקף למוצרים רפואיים.

חסם פדרלי

ככל שיותר מדינות הופכות את הקנביס לחוקי, ארצות הברית נשארת הרחק מאחור. תעשיית הקנביס המשפטית צפויה להגיע ל-146.4 מיליארד דולר ברחבי העולם עד סוף שנת 2025. החברות והמשקיעים בארה"ב תקועים בעיקר משום שהממשלה הפדרלית עדיין מסווגת את הקנאביס באותה קטגוריה כמו הרואין, LSD ומתאמפטמינים.

סיווג זה – והשלכותיו – גורם לחברות בארה"ב להפסיד את ההזדמנות לעצב את הגל הראשון של שוק הקנביס העולמי. יש תשע חברות קנדיות בשווי של יותר ממיליארד דולר, שלוש מהן בשווי של יותר מ-13 מיליארד דולר כל אחת, על פי האגודה הלאומית לתעשיית הקנביס. אף חברה אמריקאית לא מתקרבת לשווי שלהן, למרות ששוק ארה"ב גדול פי תשע מהשוק הקנדי.

כל עוד הקנביס נשאר בלתי חוקי ברמה הפדרלית, חברות אמריקאיות אינן מסוגלות להתחרות על ההזדמנויות הקיימות עבור המתחרים הזרים שלהן, או לקבל גישה אליהן. בין היתר, זה בלתי אפשרי עבורן לחתום על חוזים ממשלתיים – כאן או בחו"ל – או לבנות מתקנים במדינות אחרות כדי לספק את הביקוש הגובר בשווקים המקומיים ברחבי העולם.

אם וכאשר הממשלה הפדרלית אכן תצמצם את ההגבלות על ידי הפיכת צריכת קנביס לחוקית, חברות בארה"ב יכולות להתקשות בתחרות מול מתחרים מבוססים וממומנים היטב. על ידי מניעת גישה לשווקים זרים והשקעות מקומיות, הממשלה הפדרלית שומרת על חברות הקנביס בארה"ב קטנות ומקומיות באופן לא טבעי. במקביל, חברות זרות צומחות ומתרחבות.

 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.