Forbes Israel Logo

מחזיק את המפתח: הכירו את האדם החשוב ביותר לגורל המזרח התיכון

"האדם החשוב ביותר במזרח התיכון", נכתב על שער מגזין טיים שפורסם בשבוע שעבר, ומציג את תמונתו של נשיא מצרים מוחמד מורסי המביט אל הקורא במבט אניגמטי. המגזין טועה. מוחמד מורסי אינו האדם החשוב ביותר במזרח התיכון. התואר הזה שמור למלך סעודיה עבדאללה בין עבדול עזיז אלסעוד.

סעודיה, מקום לידתו של האיסלאם ומקום משכנם של שני המקומות הקדושים ביותר לאיסלאם, משמעותית יותר למזרח התיכון ולעולם המוסלמי מאשר מצרים. מלכי סעודיה לאורך השנים לא נשאו רק את התואר הרשמי "השומר על שני המסגדים הקדושים", אלא גם בתואר נוסף דה פקטו: "שומרי שדות הנפט החשובים ביותר בעולם". למרות הפריחה הצפויה בהפקת פצלי שמן בארה"ב, סעודיה תישאר יצואנית הנפט הגולמי הגדולה בעולם, ולכן תשמש גם כמנוע של הכלכלה הגלובלית. 

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

הנפט הוא הסיבה המרכזית לכך שמלך סעודיה תמיד יהיה בעל השפעה אדירה, ובמקרה של המלך עבדאללה, הוא לקח את עמדת הכוח הטבעית הזו לגבהים חדשים, עם שינויים שביצע במדיניות הפנים ועם חלקו הגדול ביוזמות השלום באיזור, ששולבו עם מאמץ כביר להפחית מהשפעתה של איראן במזרח התיכון.

המלך עבדאללה שינה את סעודיה בשבע השנים האחרונות באמצעות שורה ארוכה של יוזמות ורפורמות שיצרו אקלים חדש של דיאלוג ופתיחות, איתגרו את המוסדות המיושנים והארכאיים, הביאו לפתיחות רבה יותר גם בנושאי מגדר, והפכו את הכלכלה לליברלית יותר. המלך ביצע את התהפוכות הללו באופן איטי, מתודי, רחוק מהכותרות, אך הצליח להשלימן למרות שהחברה הסעודית נותרה שמרנית מאוד.

שומר על יציבות האזור. עבדאללה | צילום: רויטרס

ההפגנות בעולם הערבי, אשר זיעזעו את האזור בשנתיים האחרונות, נגעו קלות בלבד בסעודיה עצמה. אנליסטים רבים אשר ניסו להעריך מדוע זה קרה, העלו סברה לפיה הממשלה "שיחדה" את התושבים באמצעות תמריצים כלכליים גדולים והטבות רווחה משמעותיות.

הניתוח הזה מעליב את הסעודים. הם אינטליגנטיים יותר מהקרדיט שהם מקבלים. הם יודעים לזהות מנהיג רע כשהם רואים אחד, וכשיגיע היום שבו יחושו מקופחים, גם הם יצטרפו לאחיהם ואחיותיהם הערבים במחאה. הסיבה המרכזית לכך שמחאות כאלה לא נראו בסעודיה היא הפופולריות הגואה של המלך עבדאללה.

היורש

סעודיה נותרה שותפתה האסטרטגית של ארה"ב במזרח התיכון, ואחת משותפותיה החשובות בעולם. כשהעולם הערבי כולו נמצא במשבר, ארה"ב זקוקה ליד יציבה בשלטון הסעודי.

מכל הסיבות הללו, ממשיכו של עבדאללה יהיה שחקן מפתח בעתיד המזרח התיכון, העולם המוסלמי, הביטחון הלאומי של ארה"ב ויציבות הכלכלה העולמית. המלך עבדאללה בן 89. על פי כל הדיווחים בריאותו טובה, למרות כאבי גב שהובילו לשני ניתוחים.

יורש העצר של המלך הוא הנסיך סלמן, שר ההגנה הסעודי שנתפס כרפורמטור. הנסיך סלמן, כמו עבדאללה, הוא בנו של מייסד סעודיה המודרנית, המלך עבדול עזיז, אשר נפטר ב-1953. השלטון הסעודי עובר מאח לאח על פי גיל וותק, ולרוב "מדלג" על המוכשרים פחות. מרבית האחים במשפחה נפטרו, ואלה שנותרו הם בני 70 או 80.

נכון לעכשיו אף אחד לא אמור להתחרות על התפקיד עם הנסיך סלמן, מה שמעלה את שאלת המפתח: מתי ספינת המלוכה תעבור לדור הבא של הנסיכים, נכדיו של עבדול עזיז. מספר נכדים מחזיקים בעמדות מפתח בשירותי הביטחון והמודיעין במדינה – נקודות פתיחה טובות למי שחושק בכס המלוכה.

הנסיך סלמן (מימין) לצד נשיא מצרים, מוחמד מורסי | צילום: רויטרס

מבין הנכדים, הדמויות הבאות מחזיקות בתפקידי מפתח:

• ראש המשמר הלאומי, הנסיך מיטב בין עבדאללה, הוא בנו של המלך הנוכחי, ונחשב בעיני רבים כמנהיג ארגון צבאי החולש על כל השבטים והפרובינציות בממלכה.

• שר הפנים החדש, הנסיך מוחמד בין נאיף, הוא בנו של הנסיך נאיד, ומוכר בציבור בעיקר הודות לחלקו במניעת התפשטות אל קעידה במדינה, ובמאמצים שלו למנוע הסלמה של המגמות הרדיקליות במדינה.

• שר המודיעין החדש, הנסיך בנדר בין סולטן, הוא בנו של שר ההגנה המנוח סולטן, ומוכר בוושינגטון כשגריר היעיל והצבעוני לשעבר בארה"ב. המשרה שלו מציבה אותו בראש המאמצים הסעודים להפחית מהשפעתה של איראן על האזור.

• הנסיך עבדול עזיז בין עבדאללה, סגן שר החוץ, נראה כמוביל במירוץ להחליף את השר הנוכחי, הנסיך סעוד אלפייסל. הנסיך עבדול עזיז מחזיק במספר תיקי מפתח בממשל, כולל התיק הסורי. הוא נחשב ליועץ קרוב לאביו, המלך עבדאללה.

הנסיך עבדול עזיז בין עבדאללה, סגן שר החוץ | צילום: רויטרס

מבין הנסיכים המוזכרים כאן, הנסיך מיטב בין עבדאללה והנסיך מוחמד בין נאיף נראים כמועמדים המובילים להמשיך את מגמת היציבות הסעודית. אם המערב מעוניין לראות את שושלת המלך עבדאללה ממשיכה, יצירת קשרים קרובים עם מיטב בין עבדאללה היא מהלך חשוב. סביר להניח גם ששירותי המודיעין האמריקאים נמצאים ביחסים קרובים עם מקביליהם הסעודים במניעת מתקפות מצד קיצונים דתיים וקבוצות טרור במימון איראני, אך וושיגנטון צריכה להוביל את חיזוק יחסי המערב עם מוחמד בין נאיף.

מלך סעודיה הבא ייכנס לתפקיד בצומת דרכים קריטי, ולכן חשוב שהמערב יושיט יד של שיתוף פעולה לדור הבא של מקבלי ההחלטות במדינה החשובה ביותר במזרח התיכון.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.