חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

מחקר חדש: גם בגיל 30 – לחץ דם גבוה גורם למוח שלכם להזדקן מהר

חוקרים באוניברסיטת קליפורניה שיחררו הלילה מחקר שאמור להלחיץ כל מי שיש לו לחץ דם גבוה יחסית. על פי המחקר, לחץ דם גבוה מהנתון האופטימלי של 120/80 עשוי לגרום למוח שלכם להזדקן, ולהציב אתכם בקבוצת סיכון לבעיות זיכרון, ולבסוף לשיטיון (דמנציה) ואלצהיימר. ומה שמפתיע במחקר הוא שהדבר נכון גם לאנשים בשנות ה-30 לחייהם.

החוקרים השתמשו במידע ממכון המחקר הנחשב פרמינגהאם, והשוו סריקות מוח מפורטות של 575 אנשים אשר הצטרפו למחקר ב-2009, מרביתם בשנות ה-30 לחייהם. החוקרים חילקו את המשתתפים לשלוש קבוצות: אנשים בעלי לחץ דם גבוה, אנשים בעלי טרום יתר לחץ דם (120-139/80-89), ואנשי בעלי לחץ דם נורמלי. לאחר מכן הם ניתחו את החומר האפור והחומר הלבן במוח באמצעות מכשירי MRI.

מחקרים קודמים כבר הצביעו על קשר בין לחץ דם גבוה לאובדן זיכרון, אלצהיימר ושיטיון, אך המחקר הנוכחי, אשר פורסם בגיליון נובמבר של המגזין The Lancet Neurology, הוא הראשון שמראה כי ההידרדרות עשויה להתחיל כבר בשנות ה-30 או ה-40 לחייהם של הנבדקים.

אילוסטרציה: IngImage / ASAP

מומחים מאמינם כי התקשחות העורקים שנגרמת על ידי לחץ דם גבוה מגבילה בהדרגה את זרימת הדם למוח, ומונעת ממנו אספקת חמצן לאורך זמן.

הסריקות בהן השתמשו החוקרים היו ממכשירי MRI ומחיישני הדמיה, אשר צילמו את החומר הלבן במוח (רקמה עצבית) ואת האקסונים שבו, אשר אחראים על העברת אותות אלקטרוניים בין החלקים השונים במוח. לפי החוקרים, המוח של בני 30 ומשהו עם לחץ דם גבוה נראה דומה לזה של בני 40 עם לחץ דם סטנדרטי.

לפי החוקרים, יש לשלוט בלחץ דם גבוה כבר מגיל צעיר כדי למנוע הזדקנות של המוח. המשמעות היא שאנשים בשנות ה-30 לחייהם צריכים לבדוק את לחץ הדם שלהם באופן קבוע, מה שרבים לא עושים עד גיל מבוגר יותר.

לתקציר המחקר לחצו כאן

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן