Forbes Israel Logo

מחקר חדש: העלאת מס ההכנסה תעזור למעמד הביניים

השינויים הצפויים במס ההכנסה טובים למעמד הביניים, כך עולה ממחקר חדש שפרסם מרכז טאוב לחקר המדיניות החברתית בישראל. על פי המחקר נראה כי השינויים בשיעורי העלאת המס עליהם הוחלט באחרונה מקטינים את אי השוויון בהתחלקות ההכנסות במשק וישפרו במקצת את מצבו היחסי של מעמד הביניים.

מהמחקר עולה עוד כי השינויים מקטינים את נתח ההכנסה של שני העשירונים העליונים בחברה הישראלית ומגדילים את נתח ההכנסה של שמונה העשירונים תחתונים. ממרכז טאוב נמסר כי בהשוואה להמלצות ועדת טרכטנברג, השינויים מיטיבים יותר עם עשירונים 5-8, המזוהים עם מעמד הביניים בישראל.

העלאת מס ההכנסה טובה למעמד הביניים | צילום: רויטרס

לדברי החוקר קיריל שרברמן, "השינויים בשיעורי מס ההכנסה נועדו בראש ובראשונה להגדיל את הכנסות הממשלה, אולם בו-זמנית הם מקטינים את אי השוויון בהתחלקות ההכנסות במשק". שרברמן פיתח מודל סימולציה המאפשר לחזות את השפעת מדיניות המס החדשה על התפלגות ההכנסות בקרב משקי הבית בישראל.

על פי תוצאות הסימולציה, העלאת שיעורי המס תפגע בעיקר בשני העשירונים העליונים של משקי הבית, והנתח היחסי שלהם בהכנסה יקטן בהתאם. במקביל, יגדל הנתח היחסי בהכנסה של שמונת העשירונים התחתונים, כאשר הנהנים העיקריים יהיו משקי הבית בעשירונים 3-7 .

עם זאת, הסימולציה מראה גם כי העלאת המע"מ באחוז, עליה הוחלט במקביל לשינויים במס ההכנסה, צפויה דווקא לפגוע בשכבות החלשות יותר של האולוסיה. פרופ' איל קמחי, סגן מנהל מרכז טאוב מדגיש כי "שיעורי המס התקפים בשנת 2012 הם תוצאה של פשרה עם המלצות ועדת טרכטנברג. קבלת המלצות ועדת טרכטנברג כלשונן הייתה מגדילה את הכנסות המדינה ומקטינה את אי השוויון בהתפלגות ההכנסות, יחסית למצב הנוכחי. אולם ההחלטות שהתקבלו כעת הולכות אפילו רחוק יותר מהמלצות הוועדה, בשלושה סעיפים: שיעור מס נמוך יותר לבעלי הכנסות מ-8,880 שקל בחודש עד 14,430 שקל בחודש, שיעור מס גבוה יותר לבעלי הכנסות מ-20,000 שקל בחודש עד 41,830 שקל בחודש והחלת מס היסף בשיעור של 2% נוספים על הכנסות שמעל 67,000 שקל בחודש, ולא 83,000 שקל כפי שהמליצה ועדת טרכטנברג."

אולם, קמחי טוען גם כי תחזית ההכנסות ממיסים של הממשלה הינה אופטימית למדי, וכוללת בין היתר סעיפים כגון העמקת הגבייה, שלא ברור באיזו מידה יתממשו. לדבריו, "גביית-חסר תביא בסופו של דבר לקיצוצים נוספים בתקציב, שיפגעו בעיקר בשכבות החלשות ובמעמד הביניים."

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.