Forbes Israel Logo

מחקר חדש: 4 כוסות משקה ממותק ביום – והילד שלכם אלים

מחקר חדש שפורסם השבוע, ונערך באוניברסיטת קולומביה, אוניברסיטת וורמונט ובית הספר לבריאות הציבור בהארוורד, מגלה שילדים שצורכים משקאות קלים – גם אם מדובר במשקה אחד ביום – עלולים לסבול מהתנהגות בעייתית שבאה לידי ביטוי בתוקפנות, בעיות קשב וריכוז ונטיה להיכנס לעימותים.

ההשפעה של משקאות מוגזים, שנצרכים בארה"ב יותר מבכל מדינה אחרת (לנפש), התגלתה בעבר כהרסנית אצל מתבגרים. במחקרים קודמים נמצא הקשר בין נטיות אובדניות ותוקפנות לצריכה סודה ומשקאות מוגזים. המחקר הנוכחי לקח לעצמו לבדוק את ההשפעה של המשקאות האלה על ילדים צעירים יותר.

במחקר השתתפו מעל ל-3,000 ילדים בני 5 מעשרים ערים גדולות ברחבי ארה"ב. 43% מהילדים צרכו לפחות משקה מוגז אחד ביום ו-4% מהילדים צרכו יותר מארבעה משקאות ליום. כל עליה בכמות השתייה ה'קלה' גרמה להתנהגות אלימה ותוקפנית יותר. אצל ילדים רבים הורגשה הידרדרות בהתנהגות, וזוהו בעיות תקשורת כשהתקשורת העיקרית שגברה היא באמצעות אגרסיה ואלימות.

צילום: IngImages ASAP

פרט חשוב לגבי המחקר הוא שמשתתפיו היו ילדים לאמהות שחיו בנפרד מבני זוגן. הילדים הנבדקים חיו בתמיכה של שירותי הרווחה ורובם חוו או היו עדים לאלימות בבית. האמהות התבקשו לדווח על צריכת המשקאות ובמקביל על התנהגותם. עם כל צריכת משקה קל זוהתה ודווחה על ידי האימהת התנהגות אגרסיבית כלשהי ורמת חומרתה.

גם לאחר שכל הנתונים הסוציו דמוגרפים נלקחו בחשבון (מצבן הסוציו-אקונומטי של המשפחות, דיכאון אחרי לידה שעברו חלק מהאמהות, חסרונה של דמת אבהית או גברית בחיי הילדים ותנאי מחייה לא אידאליים) הנתון המדהים שהתגלה היה שאצל ילדים ששתו יותר מארבעה משקאות קלים בכל יום – גבר הסיכוי להרוס דברים השייכים לאחרים ולהיכנס למריבה פיזית.

המחקר אמנם לא זיהה עדיין את אופי הקשר בין צריכת משקאות קלה ובעיות התנהגות במדויק, אבל המסקנה הברורה והישירה ממנו הוא שהגבלה או ביטול צריכת המשקאות הקלים לילדים עשויים להפחית את הסיכוי להתפתחות התנהגות אלימה אצלם. וכמו שנאמר – לפעמים לא צריך אבחון. פשוט מספיק להפסיק לשתות קולה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.