Forbes Israel Logo

מחקר: שתיית קפה מקטינה ב-50% את הסיכוי למוות מסרטן בגרון

חשבתם ששתיית קפה רק מזיקה? מתברר שההפך הוא הנכון. על מחקר שפורסם בכתב העת האמריקאי לאפידמיולוגיה, שתיית קפה מפחיתה כנראה את הסיכון למות מסרטן הפה או הלוע בכ-50%. כמו כן, שתיית קפה המכיל קפאין (רגיל) בריאה יותר מאשר שתיית קפה נטול קפאין.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

מחקר זה הוא חלק מפרויקט עצום למניעת סרטן הכולל למעלה ממיליון משתתפים שנמצאו במעקב במשך 30 שנה. המשתתפים מילאו שאלונים שכללו התייחסות לכמות הקפה והתה שהם שותים. 

לאחר נטרול הנבדקים שסיפקו מידע חסר אודות הרגלי שתיית הקפה שלהם ואלה שכבר לקו בסרטן בשנת 1982, עמדו עדיין החוקרים על מעל 950 אלף איש. שתיית הקפה סווגה על פי צריכה יומית בסיסית: פחות מכוס (או ללא שתייה בכלל), 1-2 כוסות, 3-4 כוסות, ויותר מ-4 כוסות. הנחקרים נשאלו גם לגבי שתיית קפה נטול קפאין ותה.

קפה. מקטין את הסיכון למוות מסרטן הגרון | צילום: מרק ישראל סלם

קשה לבצע מחקר שכזה בצורה מיטבית, כי יש כל כך הרבה משתנה מתערבים, במיוחד עישון. המעשנים נמצאים בסיכון גבוה יותר באופן דרמטי לסרטן הגרון, ושותים גם בדרך כלל הרבה קפה. החוקרים עשו עבודה טובה בלנטרל את האפקט הזה, כאשר בחנו בנפרד את הסיכון לחלות בסרטן בקרב הלא מעשנים, והתאימו לכך את הנתונים.

הממצא המעודד ביותר הוא אולי זה: בקרב אנשים שלא עישנו במשך לפחות 20 שנה, 1-2 כוסות קפה ביום תאמו ירידה של 32% בסיכון למוות כתוצאה מסרטן הגרון. יותר מ-2 כוסות קפה ביום תאמו ירידה של 64%. ובין כל המשתתפים (כולל מעשנים לשעבר), נראה כי יותר מ-4 כוסות ביום סיפקו את התוצאות הטובות ביותר.

קפה נטול קפאין הפחית את הסיכון למות מסרטן הגרון, אם כי לא ממש באותה המידה. שותי תה, לעומת זאת, לא זכו בשום יתרון לגבי סוג כזה של סרטן.

כל זה מגיע עם כמה הסתייגויות גדולות מאוד. ראשית, למרות גודל המחקר, היה מספר מקרי המוות מסרטן הלוע או הפה קטן מאוד, ועמד רק על כמה מאות (סרטן הפה או סרטן הלוע נפוצים מאוד בעולם, אך פחות בארה"ב, שבה מחקר זה נערך, עם כ-7850 מקרי מוות בשנה מסרטן הלשון, הפה, והלוע). הסיכון האבסולוטי הוא קטן יחסית. הסתייגות גדולה נוספת היא שמחקר בחן רק מקרי מוות כתוצאה מהסרטן – ומלכתחילה לא בדק את הסיכון לחלות בסרטן.

אבל ספקנות בצד: שתיית קפה, כך נראה, מפחיתה את הסיכון למות מסרטן הפה. זה מאשר את דעתי כי שלוש קבוצות עיקריות של מזון – קפה, שוקולד ויין אדום – כולן טובות בשבילך. אז בפעם הבאה שתרגישו צורך לשתות כוס שנייה או שלישית: שתו!

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן