חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

מיליארדר השקיע 100 מיליון דולר בשחזור טירת מאדאם דה פומפדור

עמק הלואר הצרפתי מהווה מוקד משיכה עבור תיירים רבים חובבי אמנות וארכטקטורה לקאסית. באזור השוכן למרגלות נהר הלואר נמצאים ארמונות רבים, אותם פוקדים מדי שנה מיליוני מבקרים. אולם אחד הארמונות האלגנטים ביותר בעמק הוא דווקא רכוש פרטי שמעטים מאוד זוכים לראותו מבפנים. זהו השאטו דה מנאר שהיה בעבר ביתה של מאדאם דה פומפדור. 

פומפדור היא אישה חשובה מאוד בהיסטוריה הצרפתית. מי שהייתה המאהבת של המלך לואי ה-15 ונודעה כאחת האושיות התרבותיות והפוליטיות החזקות ביותר באותה התקופה. ארמונה של המאדאם שוכן בלב עמק הלואר. מדובר במבנה המשתרע על פני למעלה מ-60 אלף מ"ר וכולל גם כ-118 דונם של גינות מעוצבות השוכנות למרגלות נהר הלואר. 

האיש שאחרי על שיחזורו של הארמון ההיסטורי הוא המיליארדר אדמונד בייסרי. האיש בן ה-76 הוא יליד לבנון שמתגורר רב חייו במונקו. עבור בייסרי שחזורו של השאטו דה מנאר הוא תחביב המשלב את כל אהבותיו לאמנות, ארכיטקטורה והיסטוריה. 

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

בייסרי השקיע למעלה מ-3 עשורים ויותר מ-100 מיליון דולר בשחזורו של המבנה המלכותי, זאת כמחווה למוזה ההיסטורית האהובה שלו, מאדאם דה פומפדור. למעשה, הוא אפילו שינה את שמו של המבנה ל"שאטו דה פומפדור". 

ארמון דה מנאר | צילום: וויקיפדיה

בייסרי הגיע למונקו אחרי שנים בהם למד והתגורר בארה"ב. הוא למד באוניברסיטת הארוורד היוקרתית והקים עסק נדל"ן מצליח בונצואלה. לאחר מכן אף שימש כיועץ השקעות בוול סטריט ולבוף פרש לממלכה האירופית, שם הוא חי עד היום כפילנטרופ במשרה מלאה.

בדומה למוזה ההיסטורית שלו, בייסרי משקיע את זמנו והונו בעיקר במטרות צדקה הקשורות לאמנות. אחד הפרויקטים המפורסמים שלו הוא הקמת שגרירות לאמנות המקשרת דיפלומטים אמריקאים ליצירות אמנות באירופה. פרויקט זה התפשט עם הזמן גם למקומות אחרים בעולם. 

אולם, את שחזורו של השאטו דה פומפדור מכנה בייסרי "היהלום שבכתר" שלו. הארמון היה אחד מרכישותיה האחרונות של המאדאם דה פומפדור ב-1760. הארמון עוצב על ידי הארכיטקט הצרפתי הנודע אנג' ז'אק גבריאל, מי שאחראי על הארמון דה לה קונקורד בפריז. הבית שנבנה עוד ב-1642 זכה לעיצוב מחדש על ידי פומפדור שהוסיפה לו שני אגפים סימטריים בשני צדדיו, הגדילה את החללים הפנימיים והחליפה את כל הרהיטים. 

ציור פסטל של מאדאם דה פומפדור מאת מוריס קוונטן דה לה טור (מוצג בלובר) | וויקיפדיה

בייסרי רכש את הארמון בשנות ה-80. לדבריו, המטרה הייתה להחזיר את המבנה חיים – "כמתנה למאדאם דה פומפדור". מלאכת השחזור הושלמה רק לאחר כשלושה עשורים וכיום משתמש המיליארדר בארמון הפרטי שלו שבית קיץ. בייסרי לא מאפשר כניסת תיירים לארמון, זאת לאחר שפעם אחת פתח את שעריו לציבור ונשדד. הוא גם מסרב בשיטתיות להצעות קנייה של הנכס מאוליגרכים רוסים ומיליונירים אירופים למיניהם. אחרי הכל, לא קל למצוא את הבעלים הראוי ליצירת המופת שיצר. 

עם זאת, המיליארדר אכן חושב על העתיד. לאחר מותו מתכנן בייסרי לתרום את הארמון למוסד אמנותי נחשב בצרפת. לדבריו, "הבעלים הבאים של המקום יצטרך לשמר את המורשת התרבותית שלו ולהשקיע בו כסף רב". עלות תחזוקת הארמון היא כמיליון דולר בשנה. 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן