Forbes Israel Logo

מכת חורף: כביש מספר 1 נפתח, הפסקות חשמל ברחבי הארץ

יום חמישי, 10 בינואר

השלג שירד אתמול והלילה בירושלים ומזג האוויר הנדיר בכל רחבי ישראל הביאו לכך שתלמידים רבים לא ילמדו היום באזורי ירושלים, בחלק גדול מיישובי אזור הצפון וגם בכמה מיישובי הדרום. כביש מספר 1 נחסם הבוקר לתנועה לשני הכיוונים בקטע שבין מחלף בן שמן לבין גינות סחרוב, ולאחר מכן נפתח.

השלג צפוי להמשיך ולרדת גם היום ביישובים בגובה 400 מטרים ומעלה. בירושלים לא תופעל היום כרגיל התחבורה הציבורית והרכבת הקלה מושבתת. נזקים חמורים נגרמו ביממה האחרונה בחדרה, בה הוצפו אזורים רבים. מנכ"ל משרד ראש הממשלה, הראל לוקר, יבקר היום בעיר אשר תושביה דורשים מהממשלה להכיר בה כאזור מוכה אסון. שלג ירד הבוקר גם ביישובי הצפון וגם בכמה מיישובי הדרום, בינהם דימונה. 

אגף מעונות היום במשרד התמ"ת הודיע הבוקר כי בעקבות מזג האוויר הסוער – הלימודים במעונות יום וצהרונים מוכרים באזור ירושלים וצפת – לא יתקיימו. האגף למעונות יום ומשפחתונים הודיע לארגונים המפעילים כי עליהם לפעול עפ"י הנחיה זו ולעקוב אחר ההתפתחויות והנחיות המשרד שיועברו אליהם מעת לעת עפ"י הצורך.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

ירושלים, היום | צילום: נחמיה נורברט גיטלר

יום רביעי, 9 בינואר

הסערה נמשכת ובכל רחבי הארץ מגיעה הכוננות לשיא: שלג החל לרדת ולהיערם בשעות אחר הצהריים בירושלים, ביומה הרביעי של הסערה הגדולה ביותר שפקדה את ישראל בשנים האחרונות. משטרת ישראל מדווחת כי צירי התנועה המרכזיים פתוחים, אולם מבקשת מהנהגים לנהוג במשנה זהירות עקב תנאי הראות הקשים.

בעקבות המצב, החליטה עיריית ירושלים לסיים את הלימודים בבתי הספר בשעה 12:00 בצהריים, ושר התחבורה הודיע כי התחבורה הציבורית בעיר תהיה חינם החל מהשעה 18:00 בערב.

גם תנועת הרכבות התחדשה, אולם עדיין ישנם מספר שינויים ושיבושים בלוחות הזמנים. כך, למשל תנועת הרכבות המהירות מבאר שבע לתל אביב הופסקה והרכבות המאספות בקו זה פועלות אחת לשעה, כרגיל. עוד נמסר כי הרכבות בקו ראשונים יסיימו את נסיעתן בתחנת לוד. 

העיר חדרה בילתה את הלילה תחת עלטה והבוקר חודשה אספקת החשמל לרוב הבתים בעיר, אולם על פי הערכות חברת החשמל כ-2500 לקוחות צפוים להישאר ללא חשמל עד שעות הצהריים. הסיבה להפסקת החשמל הגדולה היא נחל חדרה שעלה על גדותיו וגרם להפסקת פעילותה של תחנת המשנה בעיר. מגלי צה"ל נמסר כי ברחבי איזור השרון, חולצו בשעות הערב יותר מ-200 בני אדם שנקלעו להצפות – בין היתר ביישוב בת חפר, שם הוצפו מאות בתים.

שלג כבד יורד בהרי הגולן והגליל ובישובים מנרה, משגב-עם, ברעם, סאסא, וצבעון. מפלס הכינרת עלה מאז אתמול ב-16 סנטימטרים. בחרמון הצטבר עד עתה מטר של שלג ברכבל התחתון.

בשעות הלילה החל לרדת שלג בישובי צפון רמת הגולן. השלג נערם בישובים:מרום גולן, אלרום, אודם, נווה-אטי"ב והכפרים הדרוזים באזור. בעקבות השלג לא יתקיימו מחר לימודים בבתי הספר "אביטל" ו"הצבי" במועצה האזורית גולן. 

צילום: רויטרס

אתמול בעקבות הסופה, נרשמו עומסי תנועה כבדים בכל רחבי הארץ, ובעיקר במרכז, בעקבות מזג האוויר הסוער, שצפוי להתגבר ביממה הקרובה. נתיבי איילון, אשר היו חסומים הבוקר לשני הכיוונים, נפתחו בשעות אחר הצהריים לתנועה, אולם במשטרה אמרו אם הסערה תימשך, עלולים הנתיבים להיסגר בשנית.

בעקבות חסימת נתיבי איילון וכבישים נוספים בארץ, עמדו ישראלים רבים שעות ארוכות בפקקים, וחלקם אף נאלצו לשוב על עקבותיהם ולא להגיע לעבודה. כך, למשל, נוסעים שביקשו להגיע מנתיה לרמת השרון בכביש החוף תיזמנו שלוש שעות וחצי בדרכים, וזמן ההגעה מגבעתיים לתל אביב ארך שעה וחצי. בערים רבות נחסמו רחובות שלמים לתנועה בעקבות הצפות, ונרשמו הפסקות חשמל. 

על פי התחזית, הסופה תלך ותחמיר: עד יום חמישי צפויים גשמים בכל רחבי הארץ. השלג שכבר יורד בחרמון צפוי להתפשט לכיוון הרי הצפון ואף עשוי להתפשט בהמשך להרי המרכז ובכלל זה לירושלים. ברחבי הארץ נפצעו כמה בני אדם בשל נפילת עצים והרוחות העזות.

"איילון היה סגור כל עוד זרימת המים נותרה ברמה שקשה להכיל אותה", אמר מנכ"ל נתיבי איילון אבי חודין. "היכולות של הכביש לספוג מים היא מוגבלת". חודין הוסיף כי ביום ממוצע עוברים בנתיבי איילון כ-750 אלף כלי רכב.

רשות המים הודיעה כי ביממה האחרונה עלה מפלס הכנרת ב-22 סנטימטר – כמות שיא של משקעים מאז החלו המדידות בארץ, ומאז תחילת המערכת הנוכחית עלה הפלס ביותר מ-40 סנטימטר. הבוקר עומד מפלס הכנרת על 211.50 סנטימטרים מתחת לפני הים. חסרים עדיין 2.70 מטרים לכנרת מלאה.

מהחברה לפיתוח הגליל, האחראית על 33 קיבוצים בגליל העליון נמסר כי על פי הערכה ראשונית הוצפו עד כה כ-20,000 דונמים של גידולי שדה, בניהם: חיטה, גזר, בצל ואפונה וקיים חשש, כי עם התחזקותה של המערכת החורפית יוצפו עוד אלפי דונמים רבים נוספים.

הירדן עלה על גדותיו, שדות חקלאיים בעמק החולה הוצפו

עופר ברנע, מנהל תפעול ג"ג חקלאות של החברה לפיתוח הגליל אומר כי אמנם הגשמים הינם ברכה לחקלאות, אך כמות המשקעים האדירה שירדה תוך זמן קצר ועליית מפלס הנחלים לא מאפשרים ספיגה טובה באדמה ומערכות הניקוז בשטחים החקלאיים אינן עומדות בכמות המשקעים.

"המערכת הנוכחית מזכירה אירוע דומה שחווינו בגליל לפני כעשור בחורף שנת 2003, אז הנזקים לחקלאות היו כבדים ביותר ונעמדו במיליוני שקלים. אנו נמצאים רק בתחילתה של המערכת הנוכחית וכבר הבוקר ההערכה היא כי הוצפו מעל ל-20,000 דונמים של גידולים. את עודפי המים אין לאן לנקז משום שכמות המשקעים גדולה מקצב הניקוז של השטחים החקלאיים. אני מניח שלקראת סוף השבוע נוכל לעמוד טוב יותר את הנזקים" אומר ברנע.

הסערה חוללה אתמול נזקים גם לכלי רכב רבים וגם למרכז בילוי. קניון מודיעין, שספג בשעות הצהריים כמויות גשם שהובילו להצפתו, חזר לאחר מכן לפעילות כמעט מלאה.

שדות מוצפים בעמק החולה

בתוך כך, הסערה הגדולה והגשמים הברוכים העלו מחדש את מחירי המים לסדר היום: "רשות המים הופקדה על מחירי המים, ולממשלה כבר אין סמכות והשפעה על התעריפים", אמר הבוקר בראיון לגל"צ שר האנרגיה והמים עוזי לנדאו. "לרשות יש אוטונומיה מלאה, מדובר באחת מבעיות המשילות המסובכות ביותר". 

שלמה בוחובוט, יו"ר המרכז לשלטון מקומי תקף את לנדאו ואמר שהממשלה עושקת את הציבור. "אני ממליץ למר עוזי לנדאו שאם יציעו לו שוב את שר האנרגיה והמים – שיסרב". נציין כי ב-1 לינואר עלו מחירי המים ב-2.8%

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.