Forbes Israel Logo
המורדים החות׳ים מנהלים מאבק עיקש נגד ממשלת תימן ובשנים האחרונות גם מול כוחות הצבא של המדינות הסוניות באזור | צילום: Shutterstock
המורדים החות׳ים מנהלים מאבק עיקש נגד ממשלת תימן ובשנים האחרונות גם מול כוחות הצבא של המדינות הסוניות באזור | צילום: Shutterstock

מל״טים מתאבדים באבו-דאבי ומיליארדים בבנק: כך הפכו החות׳ים לכוח צבאי וכלכלי

השתלטות אנשי המיליציה על שטחים נרחבים בתימן הקנו להם עוצמה כלכלית חסרת תקדים. בתחקיר בינ״ל של פורבס ישראל נאמדו הכנסות הארגון בכ-2 מיליארד דולר בשנה. כך הפכו המורדים החות'ים בסיוע איראני לכוח עולה

כמעט 1500 קילומטרים מפרידים בקו אווירי בין צנעא, בירת תימן, הנמצאת בשנים האחרונות בשליטת המורדים החות׳ים לבין נמל התעופה הבינלאומי של אבו-דאבי. אך גם המרחק הגדול המפריד בין המדינות לא מנע מכוחות המיליציה השיעית-תימנית להנחית מכה קטלנית ומדויקת על ראשי האמירותים.

המתקפה האווירית שהתרחשה אמש (ב׳), כללה על פי דיווחים מעודכנים מטח של חמישה טילים בליסטיים ומספר כלי טיס בלתי מאוישים, במהלכה הושמדו שלוש מכליות דלק. שלושה בני אדם נהרגו בהתקפה, ששה נפצעו. הפעולה המיליטנטית המשוכללת, שכוונה ופגעה היישר במרכזה של נסיכות הנפט העשירה, אינה היחידה שהחות׳ים הוציאו תחת ידם בשנים האחרונות.

לדירוג המלא של ארגוני הטרור העשירים בעולם

בעידודה והכוונתה של טהראן, המספקת זה שנים נשק, תחמושת וידע צבאי מתקדם, יזמו פעילי ארגון הטרור השיעי התקפות מתוחכמות באמצעות טילים בליסטיים, טילי שיוט, מל״טים ורחפני תקיפה – על מאות מטרות אזרחיות בסעודיה, איחוד האמירויות ולאורך נתיבי השיט העמוסים של מיצרי באב אל-מנדב ומפרץ עדן.

בספטמבר 2019 הנחיתו החות׳ים מהלומה קשה על מתקני הזיקוק של חברת ארמקו הסעודית – יצרנית הנפט הגדולה בעולם – באמצעות עשרות מל״טים מתאבדים וטילי שיוט, במתקפה משולבת שגרמה בסופה לפגיעה של 5% בתפוקת הנפט העולמית. 

באוגוסט האחרון דיווח ה'דיילי-אקספרס' הבריטי על פשיטה שביצעו כוחות הקומנדו של הוד מעלתה, על מעוזי החות׳ים בתימן. הפעולה הנדירה של יחידת העלית במדינה המזרח תיכונית, נועדה לצוד אחר מפעילי המל״טים אשר שיגרו את כלי הטיס המתאבדים על ה״מרסר סטריט״ – מתקפה שגרמה להריגתם של שני אנשי צוות, ביניהם חייל בריטי לשעבר, שעבד כמאבטח על הספינה. על פי ההערכות שפורסמו, המורדים החות'ים היו אלה שביצעו את המתקפה הקטלנית, בהוראתה הישירה של טהראן.

״את הטרגדיה האנושית המזעזעת של תימן ניצלו האיראנים היטב והפכו אותה באמצעות החות׳ים לבסיס לפעילות באמצעותו הם תוקפים את הסעודים כמעט מדי יום באמצעות טילים ומל״טים חמושים״, מציין האלוף במיל׳ עמוס גלעד, בראיון מיוחד לפורבס ישראל.

״כל היכולות הצבאיות המתקדמות שלהם – תקיפות המל״טים והרקטות על ערים ושדות תעופה בסעודיה – מבוססות על מימון איראני, שמזרימה להם כלי נשק ואמצעי לחימה מתוחכמים״, מדגיש הבכיר אשר לא שולל אפשרות שבה המוצב הקדמי שבנו ותחזקו האיראנים בתימן יופנה יום אחד גם נגד ישראל – ״החות׳ים כפרוקסי איראני מהווים באופן חד משמעי איום. בדיוק כמו חיזבאללה, האיראנים מוכנים להילחם עד השיעי האחרון – כל עוד הוא לא איראני״.

השתלטות כלכלית

״אנצאר-אללה״, (״תומכי האל״), ארגון הטרור השיעי-זיידי, המתוארים בדרך כלל בתואר הגנרי ״המורדים החות׳ים״, מנהלים כבר למעלה משני עשורים מאבק עיקש נגד ממשלת תימן ובשנים האחרונות גם מול כוחות צבא הקואליציה של המדינות הסוניות באזור.

גל המחאות שסחף את הרחוב הערבי ב-2011 וחולשתה הבולטת של הממשלה התימנית, נוצלו היטב על ידם להעמקת האחיזה במדינה, כשעד סופה של 2014 כבר השלימו את ההשתלטות על עיר הבירה וחיסלו את עלי עבדאללה סאלח, הרודן ששלט בתימן במשך 33 שנים.

כיבושה של הבירה והעיר הגדולה ביותר בתימן, צנעא, סימן בדיעבד אבן דרך משמעותית עבור אנשי המיליציה השבטית, בביסוס כוחם ומעמדם הפנימי והאזורי, אשר נותר חזק חרף מספר תבוסות שנחלו לאחרונה בחזית הלחימה המזרחית. כיום, תחת הנהגתו של עבד אל-מאליק אל-חות'י,  מחזיק הארגון בשליש משטחה של המדינה כולה, תוך שליטה על ערי מפתח נוספות כמו צעדה וטאיז – העיר השלישית בגודלה.

אחיזה בערי מפתח חשובות ושטחים נרחבים בצפון-מערב המדינה, הקנו להם אחיזה איתנה בעורק הכלכלי הראשי של תימן, שליטה על תאגידים וחברות מובילות ועוצמה פיננסית אדירה, כשרוב משאביה הכלכליים של המדינה וחלק גדול מהאוכלוסייה (כ-23 מיליון איש) – נתונים היום תחת השפעתם הישירה.

דו״ח מיוחד שהוגש למועצת הביטחון של האו״ם חושף למעשה עד כמה התעצם הארגון הפרו-איראני, לא רק מבחינה צבאית, אלא גם מבחינה פיננסית – ומשרטט כיצד השתלטו אנשיו על חברות ותאגידים ממשלתיים ובאיזה אופן השתמשו על מנת להסיט כספים לקופתו האישית. על פי הדו״ח מדובר בחברות ובמוסדות הגדולים ביותר במשק, שהיו בעבר בבעלות ממשלתית (מלאה או חלקית) – וכעת נמצאות תחת ריבונותה של המיליציה החות׳ית.

כך למשל מוזכרים כמה מן המוסדות הבנקאיים הממשלתיים החשובים במדינה – כמו הבנק המרכזי בצנעא, הבנק החקלאי והבנק לפיתוח ובנייה, חברות הנפט והגז הממשלתיות, תאגיד הטלקומוניקציה הציבורי, החברה הממשלתית לניהול השקעות, חברת התעופה הלאומית של תימן – Yemen Airways, חברות תעשייה ומפעלים גדולים.  

החות'ים הסיטו לא פחות מ-1.8 מיליארד דולר מכספי המדינה הישר אל קופת הארגון | צילום Shutterstock

סך כל החברות ותאגידי הממשלה הנמצאים כיום תחת שליטת החות׳ים אחראים ליותר מ-95% מהכנסות המדינה ממסים (מע״מ, מס חברות, אגרות, רישיונות ומסים עקיפים אחרים). על פי הערכות פאנל המומחים של האו״ם הצליחו החות׳ים לנתב סכומי עתק, בהיקף מצטבר של מיליארדי דולרים בשנה, הודות לשליטתם באותן חברות.

הערכה שמרנית של המומחים גורסת כי במהלך 2019 לבדה הסיטו החות'ים לא פחות מ-1.8 מיליארד דולר מכספי המדינה הישר אל קופת הארגון – כספים בהם השתמשו למימון הלחימה בתימן, כשחלק בלתי מבוטל מסכומי העתק הללו אף נותבו ישירות אל חשבונות הבנק הפרטיים של המנהיג עבד אל-מאליק, מקורביו ובכירים אחרים במפלגה.

לאחרונה השלימה המיליציה החות׳ית הפרו-איראנית את כיבושה של ׳אל-חודיידה׳ ובה הנמל הגדול והחשוב בתימן. יחד עם אחיזתם בנמלים ׳אל-סליף׳ ו׳ראס-עיסא׳ שולוטים כיום החות׳ים בעורקי התובלה העיקריים במדינה, דרכם עוברים רוב הסחורות המיובאות – גם אלו המיועדות אל אזורים מחוץ לאזור שליטתם. על כולם מטילים אנשי הארגון מסי יבוא המשלשלים לקופתם עשרות מיליוני דולרים בכל חודש.

אך כבר היום, כך מסתבר, נהנים אנשי המיליציה הפרו-איראנית מערכו הגבוה של הזהב השחור – הכל באדיבותו של הפטרון מאירן. על פי דו״ח המומחים של האו״ם לאזור משתמשים החות׳ים בדרכים עקלקלות ויצירתיות על מנת לייבא נפט לא חוקי מאירן – זאת על ידי עקיפה ברורה של הסנקציות הבינלאומיות.

באמצעות סחר ומיסוי כמויות הנפט האדירות – מאות מיליוני ליטרים בכל חודש הנתרמים באדיבות האיראנים, משלשלים החות׳ים לכיסם סכומי עתק המצטברים למאות מיליוני דולרים בכל שנה

הסחורה היקרה מועמסת על מכליות ב׳אבאדאן׳, ׳בנדר עבאס׳ או ׳בושהר׳, ערי נמל ונפט גדולות באירן ובאמצעות ניירת מזויפת המעידה לכאורה כי מקור הסחורה באיחוד האמירויות או בעומאן, עושות את דרכן הישר אל נמל חודיידה בתימן, תוך שהן מתחמקות מגילוי על ידי כוחות הקואליציה או הפקחים הימיים של האו"ם.

באמצעות סחר ומיסוי כמויות הנפט האדירות – מאות מיליוני ליטרים בכל חודש הנתרמים באדיבות האיראנים, משלשלים החות׳ים לכיסם סכומי עתק המצטברים למאות מיליוני דולרים בכל שנה. ממקור הכנסה זה בלבד מרווחים החות׳ים למעלה מ-30 מיליוני דולרים בממוצע לחודש, המצטברים לכדי 350 מיליוני דולרים בשנה.

אנשיו של עבד אל-מאליק, אינם בוחלים בשום אמצעי על מנת להסיט מקורות הון אל קופת הארגון, גם במחיר של פגיעה ישירה באוכלוסייה המקומית המסכנה. וכך, באופן אירוני, ציני וקר ביותר מנצלים החות׳ים את המשבר ההומניטרי החמור בתימן – משבר שהם פקטור מרכזי בהתחוללותו – על מנת להטיל מסים על הסיוע הזר שנכנס למדינה המוכה, לשם גזירת רווחים. נתיב רווחי זה מניב להם על פי הערכות המומחים עוד עשרות מיליוני דולרים נוספים מדי שנה.

סך הכל מוערכות הכנסות הארגון השנתיות בכ-2 מיליארד דולר. בתחקיר הבינלאומי שפרסם פורבס ישראל לאחרונה דורג לצד הטאליבן (כ-2.5 מיליארד דולר בשנה) בין ארגוני הטרור העשירים בעולם. 

לדירוג המלא של ארגוני הטרור העשירים בעולם

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.