Forbes Israel Logo

ממיליציה קטנה לשחקן החזק בלבנון: כך הפך חיזבאללה לאחד מארגוני הטרור העשירים בעולם

את המקום הרביעי ברשימת ארגוני הטרור העשירים בעולם של פורבס תופס שחקן מרכזי נוסף בזירה המזרח־תיכונית הגועשת – הארגון השיעי־לבנוני חיזבאללה ("מפלגת האל") – אחד האויבים המרים שידעה ישראל מאז הקמתה. למרות שהוקם על ידי האיראנים כתנועת התנגדות מיליטנטית לנוכחות הישראלית בלבנון, לחיזבאללה, בדומה לחמאס, יש זרוע פוליטית חזקה, המהווה את אחד הכוחות המשמעותיים בלבנון, וגם רשת סיעודית מסועפת, המספקת שירותי סעד, רווחה, חינוך ופרנסה לחלקים רחבים באוכלוסייה השיעית הנזקקת של המדינה.

לדירוג 10 ארגוני הטרור העשירים בעולם

עם השנים הפך חיזבאללה לגורם הדומיננטי בדרום לבנון, המתנהל למעשה כמדינה בתוך מדינה, לכוח מרכזי בפוליטיקה הלאומית, כמרכיב עיקרי בממשלה, ולכוח צבאי מקצועי ומיומן, עם ארסנל נשק העולה על זה של מדינות רבות באזור. כל המערכת הזאת מגלגלת בשנה כ-500 מיליון דולר.

הכתבה המלאה מופיעה בגיליון אוקטובר-נובמבר של מגזין פורבס ישראל

– לרכישת הגיליון חייגו 077-5273355

– לרכישת מנוי למגזין פורבס ישראל

על אף שבהצהרותיהם הפומביות דואגים מנהיגי הארגון להנציח ולדחוף את מיתוס "ההתנגדות והמאבק המשותף למען לבנון באויב הציוני", (ועושים זאת בכל הזדמנות שנקרית בדרכם – בין אם זו התבטאות בנושא המאבק בדעא"ש הסוני, בבחירות המקומיות או במזג האוויר), עוסקת התנועה השיעית במרץ דווקא בביסוס מעמדה הפוליטי, בבניית מרכזי תמיכה והשפעה בקרב האוכלוסייה, בתפיסת נקודות שליטה וכוח במנגנוני השלטון ובתכנון השתלטות עתידית על המדינה. כמי שינקה את האידיאולוגיה החומייניסטית מיום היוולדה, פועלת התנועה על פי ה־DNA האיראני וחותרת לכונן מדינת הלכה שיעית־איסלאמית בלבנון.

אין זה מפתיע כי מי שמושך בחוטים מלמעלה ומתווה אסטרטגית את פעילותו של חיזבאללה הוא גם הספונסר המרכזי שלו. השלטון בטהרן, המשמש כאב הרוחני והפיזי של הארגון השיעי, מזרים מאות מיליוני דולרים לקופת הארגון ומספק כרית תמיכה רחבה לפעילותו הצבאית, הפוליטית והסיעודית. מדי שנה עושים את דרכם באוויר על קו טהרן־ביירות אלפי ארגזים עמוסים לעייפה במרשרשים, כאשר על פי ההערכות סך הכספים שמעבירה איראן לחיזבאללה הוא כ־250 מיליון דולר בשנה.

מגלגל מחזור שנתי של כ-500 מיליון דולר. חיזבאללה | צילום: רויטרס

חיזבאללה דאג לגוון את מקורות ההון שלו – החל בתרומות של אנשי עסקים פרטיים, דרך גיוס כספים על ידי מוסדות צדקה מוסווים, הפרוסים בכל רחבי העולם, ועד עסקי נדל"ן ותיירות. אולם גולת הכותרת בפורטפוליו העסקי של חיזבאללה היא ללא ספק הפעילות הקרימינלית המאורגנת, כשהיהלום שבכתר היא רשת הסמים המסועפת שבנה ושכלל במשך השנים.

פעילות הפשע המאורגן של חיזבאללה חובקת עולם ומשתרעת מדרום אמריקה דרך אפריקה, אירופה, המזרח הרחוק, אוסטרליה ועד המזרח התיכון. בין היתר עוסקים תאי הארגון בפעילות שוטפת של הלבנת הון, זיוף, סחר בנשק, הברחות וכמובן ייצור וסחר סמים, בעיקר הרואין וקוקאין. חרף הכחשות גורפות של מנהיגי הארגון הדתי הקיצוני, בכירים ב־DEA האמריקאי (המינהל לאכיפת חוקי סמים) הציגו בעבר הוכחות חותכות הקושרות את ארגוני הסמים הפועלים במשולש הגבולות ארגנטינה־ברזיל־פרגוואי לארגונים איסלאמיים קיצוניים ובראשם חיזבאללה.

הכתבה המלאה מופיעה בגיליון אוקטובר-נובמבר של מגזין פורבס ישראל

– לרכישת הגיליון חייגו 077-5273355

– לרכישת מנוי למגזין פורבס ישראל


הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.