Forbes Israel Logo

ממשיך להיות "הראשון ש..": טראמפ עשוי שלא להגיש תקציב ל-2018

ממשל טראמפ שוקל בימים אלו ברצינות שלא להגיש לאישור הקונגרס תקציב לשנה הבאה.

למרות ש-'חוק תקציב הקונגרס' דורש מהנשיא להגיש את התקציב לשנת הכספים 2018 לקונגרס בין התאריכים 2 בינואר ל-6 בפברואר, טראמפ יוכל לטעון בקלות כי הייתה זו אחריותו של ממשל אובמה היוצא, שאמור היה למלא אחר הוראות החוק עוד בטרם הושבע הנשיא החדש ב-20 בינואר.

אך גם אם העובדה שהנשיא החדש לא יגיש תקציב לאישור הקונגרס היא לא בלתי-חוקית, היא ללא ספק חסרת תקדים.

מאז שחוק התקציב נכנס לתוקף באמצע שנות ה-70, כל נשיא נבחר שנכנס לתפקידו הגיש תקציב לאישור הקונגרס. ברבות מן השנים, התקציבים הללו (או תיקונים שבוצעו בתקציב האחרון של הנשיא היוצא) הוגשו חודשים לאחר המועד האחרון להגשה – יום שני הראשון של פברואר – כגרסאות מקוצרות לפורמט רב הכרכים של התקציב. אבל תכנית פיסקאלית המכילה את סדרי העדיפויות של הנשיא החדש שוחררה באופן עקבי בשנת הכהונה הראשונה בכל ארבעת העשורים האחרונים.

מי שעוקבים לאורך זמן אחרי התקציב הפדרלי בארצות הברית ימצאו את חוסר הנכונות של טראמפ להגיש תקציב מוזרה למדי, משום שעד היום כל ממשל חדש היה להוט להגיש תקציב כבר בשנתו הראשונה. הסיבה? זו ההזדמנות הגדולה ביותר שישנה להצגת תכניתו של הנשיא החדש כך שכולם יוכלו לראותה, וכדי שהבית הלבן יוכל לשלוט בלו"ז החדשותי למשך כשבוע, או יותר מזה, כשכל פרטי התקציב מתפרסמים, נדונים, מנותחים ומקודמים בשימועים בקונגרס ובפורומים אחרים.

טראמפ. האם יהיה הראשון לא לפרסם תקציב בשנתו הראשונה כנשיא? | צילום: יוטיוב

אז מדוע יתכן שממשל טראמפ ירצה לוותר על ההזדמנות הגדולה הזו ולא להגיש תקציב לאישור?

ראשית, באמצעות כך שימנע מהם פלטפורמה להעברת ביקורת על הבית הלבן, טראמפ יוכל להימנע מהתלונות שתמיד באות מצד אלו שהצעות התקציב פוגעות בהם. אם לא תהיה אף הצעה על הנייר, לא ניתן יהיה לזלזל בה או לבקר אותה.

שנית, זה יאפשר לבית הלבן להימנע מלהתייחס לשאלה – עד כמה הצעות המיסוי וההוצאות שלו יעלו את הגירעון הפדרלי ואת החוב הלאומי. בהינתן העובדה שאומדנים רבים המתייחסים לתכניות מהקמפיין של טראמפ מצביעים על כך שהגירעון השנתי יעמוד בסבירות גבוהה על יותר מ-1 טריליון דולר, ובהינתן שהעלייה הכוללת בחוב הלאומי יכולה להגיע בקלות, עוד לפני הבחירות ב-2020, לגובה ששווה לסך כל ההלוואות שנלקחו במהלך 4 שנותיו הראשונות של ממשל אובמה, אין להתעלם מהאפשרות שזה יהיה שיקול מרכזי. רק חשבו על הערך הטמון בלא להיות חייב לפרסם טבלה שתציג בפעם הראשונה את המספרים הגבוהים האלה לציבור, ולא להיות חייב לתת דין וחשבון לשדולת חופש המידע.

שלישית, זה גם יחסל את הצורך של הממשל לפרסם טבלה שתפרט את הגידול המאוד אופטימי בתמ"ג שהובטח במהלך קמפיין הבחירות, את שיעורי הריבית הגבוהים שכלכלנים רבים חושבים שעומדים להגיע ואת ההנחות הלא מציאותיות של טראמפ בנוגע לשיעורי התעסוקה והאבטלה בארצות הברית.

הקונגרס האמריקאי יוכל שלא לערוך שימועים ולחסוך זמן רב | צילום: Fotolia

רביעית, זה ייתר גם את הצורך של הקונגרס והסנאט לערוך שימועים על התקציב של טראמפ. הדבר יזרז את ההתייעצויות בקונגרס על החלטות התקציב לשנת 2018, ואת תהליך ההתאמה שרבים מצפים שישמש כדי להעביר מהר יותר החלטות שישקפו את סדרי העדיפויות הרפובליקניים של טראמפ, של הקונגרס ושל הסנאט.

חמישית, למרות שהיו שמועות בנוגע למספר אישים שיתכן וימונו למשרת מנהל משרד הניהול והתקציב (OMB) של ממשלת ארצות הברית, כמעט חודש לאחר יום הבחירות עדיין לא נבחר אף שם. העובדה הזו לבדה תדחה כמעט בוודאות את הפיתוח של התקציב של טראמפ לשנת 2018 עד לקיץ, והמנהיגות הרפובליקנית בקונגרס עשויה שלא לרצות לחכות זמן רב כל כך כדי להתחיל לעבוד עליו.

לבסוף, בגלל שהבית הלבן והקונגרס יהיו עסוקים עד בערך לסוף חודש מרץ בהחלטות תקציב ובחוקי התאמה של תקציב 2017, ובתקרת חוב חדשה, לטראמפ פשוט עשוי שלא להיות זמן לתקציב 2018, אותו הוא צריך עקרונית לפתח באותו זמן ממש. בהינתן לוח זמנים שכזה, ובנוסף לעובדה שייקח עוד זמן מה עד שהקבינט של טראמפ יתהווה סופית, הבית הלבן עשוי לחשוב שלא להגיש תקציב לשנת 2018, ולהסתפק בעבודה מול הקונגרס, יהיה הסיכוי הטוב ביותר שלו לעמוד בזמנים.

זה שטראמפ לא יגיש הצעת תקציב לשנת 2018 הוא רק דבר שנמסר לי מפי מקורות בהנהגה הרפובליקנית בקונגרס. לשכת המעבר של טראמפ לא העבירה תגובה לידיעה.
אבל זה נשמע הגיוני למדי שפרוצדורה כמו זו, שמעולם לא נוסתה בעבר, תישקל. אחרי הכל, עד כה טראמפ היה יותר מאשר מוכן לשנות את תהליך קביעת התקציב בדרכים אחרות – כמו למשל לערוך התאמות פעמיים באותה שנה – כדי לקבל את מה שהוא רוצה וכדי להימנע מביקורת. אז מדוע לא גם במתכונת הזו?

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן