Forbes Israel Logo

מסעות אלטרנטיביים לחיים הטובים: טיולי יוגה ומדיטציה מומלצים ברחבי העולם

בשנים האחרונות עבר התייר הישראלי מהפך. מחמש בירות אירופאיות בשמונה ימים השתנו הדרישות שלנו, והיום אנו מצפים לטיולי עומק ואיכות. היוזמים והמארגנים של טיולי הנופש בחו״ל עושים כמיטב יכולתם על מנת למצב אותם רחוק ככל האפשר מהדימוי של "הכל כלול״, ולשווק אותם לקהל איכותי ותובעני. כך תמצאו היום טיולי שורשים לפי משפחות או לפי אזורים, סיורים במקומות אקזוטיים בעולם השלישי, וכן "סמינרים מטיילים״ שנועדו ללימוד וחוויה תוך כדי תנועה.

אל הרשימה המכובדת הצטרפו באחרונה טיולי סדנאות, שמתקיימים בעיקר באירופה ובמזרח אסיה. ההנחה העומדת בבסיסן היא שכדאי ללמוד מהטובים ביותר ולא להסתפק בנציגי הטרנד בישראל. נטלי טהלר מחברת "נטיקה״ ארגנה לפני כשנתיים מסע של יוגה לדרמאסלה, מחוז בצפון הודו המשקיף על הרי ההימאליה. "הענף המכונה טיול רוחני, ‘spirit travel׳, התפתח רק בשנים האחרונות״, היא אומרת. ״בתור מי שתמיד אהבה לטייל, נדלקתי על הרעיון ופתחתי חברה יחד עם אריקה רינטוביץ״.

השתיים ערכו מחקר שוק קצר, ומצאו שיש אתרים לסדנאות ויפסאנה עם כל השירותים הנדרשים, עבור מי שמעוניין להחיות את הנפש ולא בהכרח להשקיע זמן בטיול סטנדרטי.

צילום: ingtimage/ASAP

טהלר ורינטוביץ׳ הכירו בקורס מורי יוגה ב־2006. הקמתה של "נטיקה״ הייתה עבורן בגדר הגשמת חלום. עלות סדנת היוגה באזור ההימאליה היא כ־3,500 דולר ל־12 ימים.

למה לנסוע עד דרמסאלה בשביל סדנת יוגה או מדיטציה?

טהלר: "תרגול יוגה בהודו הרבה יותר כיפי. המנטליות אחרת ותחושת הזמן אחרת. הרי ההימאליה מהווים מקור רוחני לצמיחה, ואוקטובר היא העונה המתאימה מבחינת מונסונים. יוגה נראית אחרת בחו״ל כי משהו מנטלי משתחרר. את יותר מאפשרת לעצמך, יוצאת מקיבעונות והופכת יותר אמיצה ונועזת. האווירה גורמת בדרך כלל לגעת בעצמך במקומות פנימיים, להתמודד עם האמת שלך וגם עם פחדים ומגבלות. בחרנו בסגנון האשטנגה ועסקנו בטיול גם בציור בעזרת עפרונות ואקרילים, כל אחד לפי יכולתו ולא בעניין של תחרות. תחום נוסף היה אירו־וודה, שיטת הרפואה ההודית. פגשנו מומחים מקומיים שהעניקו לנו עיסויים בהתאם לשיטה המסורתית״.

אל הטיול הראשון שלהן יצאו שמונה משתתפים, ללא זוגות. "זוגות מעדיפים לטייל לבד״, מסביר טהלר, "אבל למרות זאת היה לנו מטייל שנמצא בזוגיות ורצה לקחת חופש. ידענו מראש שאנחנו פונות לקהל בגילים מבוגרים ולמחפשי מסע רוחני ולא טיול רגיל בחו״ל״.

דרמסאלה | צילום: אישוורי

נאזי כהן־מכבי, 63, שהשתתפה בטיול הסדנה הזה יחד עם אחותה, בחרה לנסוע להודו בעקבות טרגדיה משפחתית והדחף לצאת מהשגרה. "שמחתי שלמרות הבדלי הגילים והרקע היה חיבור טוב בין המשתתפים, כי לכולם הייתה מטרה ללמוד וליהנות מבלי להתחמק מסדר היום הנוקשה. קמנו בבוקר ליוגה של שעתיים והמשכנו לארוחת בוקר בריאה ואחר כך פעילויות שונות כמו ביקור אצל הדלאי למה הטיבטי״, היא משחזרת.

תרגלת יוגה גם בארץ?

"כן, לפני הנסיעה ואני עדיין מתרגלת אשטנגה יוגה וגם התעמלות, אבל מבחינת יוגה אין מה להשוות. רמת המיומנות אצל המורים ההודים גבוהה פי כמה וגם גמישות הגוף. אצלם זו דרך חיים וישראלים לא יכולים להגיע לרמות האלה״.

יחד עם זאת, היא אומרת, הנסיעה להודו – מאורגנת ככל שתהיה – אינה קלה. "הייתי בהלם למראה הפער הקיצוני בין העוני הנורא שראינו שם לבין הפאר של האשראם המטופח והגנים שמקיפים אותו״, היא נזכרת. "הוא נראה בהתחלה לא קשור למקום, אבל אז מבינים שעבורם זה גן עדן והם משקיעים בטיפוח כי עבורם יש לו מעמד עליון״.

האמת חלקית בלבד

חברת "Yoga Travels״ נחשבת לאחת המובילות בתחום בישראל. למרבה ההפתעה, הודו אינה חלק מרשימת היעדים שלה, שהמוביל בהם הוא דווקא סרי לנקה. "הודו אולי מזוהה בתודעה של הישראלי הממוצע עם בודהיזם, אבל זו אמת חלקית״, מסביר אייל ענבי, אחד הבעלים. "לדת ההינדואיסטית יש מעמד עדיף במדינה, בסרי לנקה הבודהיזם דומיננטי באופן מוחלט. אירו־וודה הומצאה בסרי לנקה ואנחנו מציעים טיולים לאתרים שבהם המארחים מתמחים בניקוי רעלים, צום מיצים וניקוי גוף ברמות שלא מתקרבים אליהם בארץ״.

בסרי לנקה יזכו המשתתפים להגיע לאתר נופש עם 42 מטפלים ורופאים, שירכיבו להם תזונה לכל השבוע. "עם כל הכבוד, בישראל יש מטפלים שעברו קורס, ושם יש אנשים שנושמים אירו־וודה מנעוריהם וטיפולים שמתבצעים בפיקוח רופאים בעלי ידע ברפואה אלטרנטיבית וגם קונבנציונלית. לכן, זה המקום היחיד בו ניקוי הרעלים נעשה בפיקוח רפואי״.

החברה מציעה סדנאות ביעדים קרובים יותר, כמו קפריסין, ספרד, סיציליה ומרוקו, ותתפלאו: יש גם אופציה למשפחות. "אצלי אין ‘הכל כלול׳ ובטן גב על החוף״, מוסיף ענבי. "אבל כדי לאפשר למשפחות וילדים ליהנות מהחוויה, פיתחנו תכניות של פעילויות נפרדות, וההורים יכולים להתפנות ולדעת שיש פיקוח על הילד. אנחנו מלמדים את הילדים תזונה נכונה, יוגה למתחילים וכדומה. יש גם פעילויות משותפות, למשל שיאצו, תנועה ותרפיה באמנויות, מתוך גישה ששיתוף פעולה יכול לסייע בהפגת מתחים וניכור בין ההורים לילדים בעיקר בגיל ההתבגרות״.

צילום: אייל ענבי

היעדים, מסביר ענבי, נבחרו בקפידה. הם נדרשו להיות פחות תיירותיים, בלי ישראלים, ועם אזורים מבודדים שמתאימים לסדנאות של כ־30 משתתפים. "קפריסין, ספרד וסיציליה מתאימות בעיקר לחגים כמו ראש השנה, פסח ושבועות״, הוא מסביר. "מרוקו וסרי לנקה לטיול ארוך יותר.

החכמה היא למצוא אתר אקזוטי, אבל עם אופציה לבילוי בעיר הקרובה למי שמעוניין גם בחופשה תיירותית. הטיול כולל גם נסיעות מאתר לאתר. כך למשל, בחרנו בעיירה טאורמינה בסיציליה מפני שהיא אקזוטית וגם קרובה להר הגעש אתנה ולכן אטרקטיבית, ומתרגלים בה בעיקר יוגה קונדליני. בספרד אנחנו מגיעים לאזור קוסטה בראווה עם אפשרות ביקור במוזיאון דאלי ובג׳ירונה, ובקפריסין בצפון האי. אנחנו מביאים מדריכים ישראליים שנבחרים בקפידה ומגוונים, למשל עם סדנאות כתיבה. מרוקו זה טיול מסוג אחר למי שמעוניין בהשראה מהנוף המדברי וגם רוצה לבקר במרקש״.

מחיר הסדנאות, כמובן, תלוי ביעד, במשך הזמן, ואפילו בהחלטה על מספר הארוחות שרוצים להזמין מראש. טיול בסרי לנקה של 12 יום, למשל, יתחיל בכ־3,000 דולר לאדם, כשביעדים קרובים, כמו ספרד, המחיר מתחיל ב־1,200 דולר לחמישה ימים. במרוקו יגיע מחיר הטיול לכ־2,500 דולר.

להאריך חיים באי

ולא חייבים לתרגל יוגה: אפשר גם לתרגל תזונה נכונה הרחק מפיתויי היומיום של הבית. אופיר פוגל, נטורופת, התחיל לפני כשנה לארגן סדנאות מזון באי סרדיניה שבים התיכון. השנה יוציא קבוצה נוספת אל האי, שכל אחד ממשתתפיה ישלם מ־1,600 יורו לשהות של שבוע. "הגעתי לסרדיניה בעקבות תחקיר עיתונאי שעשיתי עבור ynet לפני מספר שנים״, הוא נזכר. "סרדיניה נחשבת ל׳אזור כחול׳, כלומר כזה שמאפשר לתושביו אריכות ימים ברמה יוצאת דופן. ארגנתי סדנה ובמסגרתה באנו כדי לבקר את המקומיים וללמוד מהם את סוד אריכות הימים באי.

צילום: ingimage/ASAP

אני מדבר על בני מאה פלוס שמתפקדים ברמה היומיומית. היינו 25 איש, צעירים ומבוגרים, בודדים וזוגות. הלימוד לא היה רק ברמת שיחה וייעוץ אלא גם סדנאות בישול כדי להבין מה הם עושים נכון עם יין, גבינות ואוכל מסורתי, כדי שהמשתתפים יוכלו לבצע את הפעולות בארץ״.
כל בוקר בסדנה מתחיל במדיטציה, הרפיה ונשימות. "בהמשך אנחנו יוצאים לטיול באזור, עושים סדנאות בישול ונפגשים עם התושבים״, מספר פוגל. "התחברנו לרועי הצאן ולמדנו מהצעירים והמבוגרים איך לאכול נכון ולהתמודד עם סטרס וכמו כן על המבנה החברתי שלהם והיחס למבוגרים״.

סרדיניה היא המקרה היחיד של ‘אזור כחול׳?

"לא, גם האי אוקינאווה ביפן נחשב לכזה. אני מקווה להוציא לשם טיול בעתיד״.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן