Forbes Israel Logo

מעל 16 מיליון מיליונרים: דו"ח חדש חושף את המספרים מאחורי ההון הפרטי בעולם

שנת 2013 נחשבה לשנה מוצלחת למדי עבור מרבית הכלכלות ברחבי העולם, אך נראה כי היא הייתה מוצלחת אף יותר עבור קבוצה מצומצמת ויוקרתית במיוחד: האנשים העשירים ביותר בעולם. על פי דו"ח חדש, נראה כי האימרה השחוקה מעט לפיה "העשירים מתעשרים" מעולם לא הייתה נכונה יותר.

הדו"ח החדש של פירמת הייעוץ העסקי האמריקאית Boston Consulting Group סקר את התפתחות ההון בעולם בשנה החולפת, וגילה כי הונם של החברים ב"מאיון העליון" (1% האנשים העשירים ביותר בעולם) זינק השנה באופן מרשים – ובפער ניכר ביחס להונה של יתר האוכלוסייה.

איפה חיים הכי הרבה מיליונרים? | צילום: shutterstock

בסך הכל במהלך שנת 2013 זינק ההון הפרטי בעולם ב-14.6%, והגיע לכדי 152 טריליון דולר. עלייה זו הביאה גם לזינוק של 20% במספר המיליונרים ברחבי העולם (אנשים המחזיקים בלמעלה ממיליון דולר) – אשר עומד כיום על 16.3 מיליון בני אדם. הזינוק המרשים ביותר במספר המיליונרים בשנה זו נרשם בכלכלה המתפתחת של סין, שם זינק מספרם בלא פחות מ-60% והגיע ל-2.4 מיליון. אך עדיין, האומה המובילה במספר המיליונרים בעולם נותרה ארה"ב, אשר מובילה בפער מרשים על שאר המדינות עם 7.1 מיליון מיליונרים.

הזינוק במספר המיליונרים הוא פועל יוצא, כך נראה, של התחזקות הכלכלות בסין ובמזרח הרחוק בכלל. על פי הדו"ח, שווקי המזרח (למעט יפן) רשמו את העלייה המרשימה ביותר במהלך השנה כשהוסיפו 8.7 טריליון דולר לערכם. מדינות צפון אמריקה, לשם השוואה, התחזקו ב-6.8 טריליון "בלבד".

בסך הכל צמח ההון בכלכלות המזרח (למעט יפן) במהלך השנה ב-30.5%, ובחברת הייעוץ מעריכים כי מספרים אלו ימשיכו לצמוח בקצב מרשים (אם כי איטי יותר) של 10.5% בשנה במהלך חמש השנים הקרובות. כך, עד שנת 2018, תעקוף כלכלת אסיה את זו של צפון אמריקה, ואסיה תהפוך ליבשת העשירה ביותר בעולם. 

הרחק מאחור ניצבת כלכלת אירופה, אשר הונה צמח במהלך שנת 2013 ב-5.2% בלבד. לעומתה, בצפון אמריקה יכולים בהחלט לחייך לנוכח הדו"ח הנוכחי, לפיו הונן של מדינות תת היבשת צמח ב-15.6% במהלך השנה החולפת – נתון מרשים למדי ביחס לכלכלה מפותחת, אשר לרוב צומחת בקצב איטי יחסית. הזינוק בהון הפרטי מיוחס במיוחד לעליות השערים אשר נרשמו במדדים המובילים בוול סטריט במהלך השנה.

ההון של העשירים צומח מהר יותר | צילום: shutterstock

אך אולי הנתון המדאיג ביותר בדו"ח הוא העלייה הניכרת באחוז אשר מחזיקים המיליונרים מסך ההון הפרטי בעולם. בשנת 2013 הוערך הונם של המיליונרים ב-42% מסך ההון הפרטי, לעומת 39% בשנת 2012. אם ניכנס לפרטים נגלה כי קבוצת המיליונרים מחזיקה יחדיו בהון של 60 טריליון דולר – גדול פי ארבעה מסך התל"ג של ארה"ב. ואם נתון זה לא הדאיג אתכם, כותבי הדו"ח ממשיכים ומעריכים כי המגמה תימשך גם בשנים הקרובות: להערכתם, הונם של המיליונרים יצמח ב-7.7% בכל שנה במהלך 5 השנים הקרובות – גבוה בהרבה משיעור צמיחת ההון של יתר האוכלוסייה, אשר יעמוד על 3.7% בלבד.

וכיצד יצמח הונן של הכלכלות ברחבי העולם בשנים הקרובות? כלכלני החברה מעריכים כי כלכלות ארה"ב ומערב אירופה ימשיכו לצמוח, אם כי בשיעור צנוע יותר, של 3.3% בכל שנה. בתקופה זו הם מעריכים כי יפן תתחזק ב-1.2%. אך הסיפור המרכזי יהיה, להערכתם, השווקים המתפתחים ברחבי העולם, כששווקי אמריקה הלטינית צפויים לצמוח ב-8.8%, המזרח התיכון ואפריקה יצמחו ב-6.5% ומדינות מזרח אירופה יצמחו ב-10.7%. אך הסיפור העניין באמת, כאמור, צפוי להיות המשך התפתחותו של המשק הסיני. המשקיעים, לפחות על פי הדו"ח, צריכים להמשיך (או להתחיל) לשאת את עיניהם מזרחה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.