Forbes Israel Logo

מקום 10: בת ים

הוכרזה כעיר: 1958
מספר תושבים (בקירוב): 128 אלף
שטח: 8,167 דונם
ראש עיר: שלומי לחיאני

את העשירייה המובילה בדירוג חותמת בת ים. למרות הצמידות לשכנתה הצפונית חולון ועל אף הנטייה המוכרת לחבר בין השתיים, מסקירת הנתונים עולה שונות די גדולה ביניהן. בת ים, שזכתה לפיתוח תשתיות תחבורה, שקירבו אותה עוד יותר לתל אביב, וקיבלה את הציון 90 במבחן המרכזיות כמו חולון, נמוכה יותר במידה כזו או אחרת מחולון כמעט בכל המדדים, מלבד אחד חשוב ובעל משמעות בעלת משקל לעתידה.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

בתחום החינוך מציגה בת ים הישגים מאכזבים: מקום 19 באחוז הזכאים לבגרות ומקום 21 במספר הסטודנטים שלומדים לתואר ראשון. במדדי התעסוקה וההכנסה היא מדורגת במקום ה־13 וה־15 בהתאמה, כאשר רמת ההכנסה של תושביה דומה מאוד לממוצע בכל הערים שנבחנו. תוחלת החיים בה מביאה אותה למקום ה־19 עם נתון דומה לשל תל אביב, וברמת הביטחון האישי היא מגיעה למקום ה־10, עם נתון יפה וזהה לזה של רמת גן.

צילום: דוברות עיריית בת ים

אולם בת ים מצטיינת בדיוק במקום בה שכנתה חולון מפספסת – במבחן הירוק. בקטגוריית איכות הסביבה חולקת בת ים את המקומות ה־4 וה־5 עם ירושלים, בציון גבוה מהממוצע, כלומר, כבר היום היא מתנהלת בצורה נכונה יותר, שתקל על התנהלותה עם התרחבותה בעתיד. והיא תתרחב, אין ספק בכך. נכון להיום מתכנני ערים, משקיעים ויזמי נדל״ן מסמנים אותה כיעד הבא.

המיקום שלה, בשילוב פיתוח התשתיות בה ובסביבתה, הקרבה לים ולתל אביב מהווים פוטנציאל עצום לצמיחה, ואפילו מעלים את התמיהה איך זה לא קרה עד עכשיו. קברניטי העיר מסתכלים כמודל בתהליכים טבעיים שהתרחשו בשכונות תל אביביות, כמו נווה צדק ושכונת החשמל. הם מזהים את האמנים והצעירים כקהל שידע למשוך אחריו את הביקוש, ומושכים אותם לאזורים מיועדים לפיתוח על ידי תמריצים שונים כמו חלל עבודה חינמי ופטור מארנונה.

זהו המודל, שככל הנראה מצליח, בפיתוח אזור התעשייה החדש־ישן כמתחם תרבות, מגורים ופנאי שוקק (מתחם UP), ובשילוב עם החזון הירוק וההשקעה בתחום הקיימות, נראה שהעיר תמשיך לטפס מעלה גם בדירוגים הבאים.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.