Forbes Israel Logo

מרכז השלטון המקומי: נזקי הסופה מוערכים בכמיליארד שקל

הסופה ששוטפת את ישראל בימים האחרונים אמנם מעלה את מפלס הכנרת, אך בצידה גם נזקים קשים למשק. התאחדות התעשיינים העריכה היום כי במהלך ימי הסופה שחווה ישראל מפסיד המשק כ-300 מיליון שקל מדי יום. מאוחר יותר העריך מרכז השלטון המקומי את הנזקים לתשתיות בכמיליארד שקל.

יו"ר מרכז השלטון המקומי, שלמה בוחבוט, פנה לראש הממשלה בנימין נתניהו במכתב שבו הוא מבקש סיוע כלכלי לרשויות בשיקום נזקי הסופה. "הנזקים נגרמו בשל כשלי ניקוז וטיפול לא מספק של רשויות הניקוז האזוריות, הפועלות תחת הפיקוח של משרד החקלאות", כתב בוחבוט. "הרשויות המקומיות לא יוכלו לשאת לבדן בעול השיקום הנדרש, ועל משרד האוצר לסייע להן כספית".

בוחבוט ביקש מראש הממשלה להקים ועדה משותפת, שתכלול גם את נציגי השלטון המקומי, שתבחן את תפקוד רשויות הניקוז האזוריות, תמליץ על שיפורים במערכות ותפעל להגנת היישובים מפני נזקים עתידיים.

מוקדם יותר העריכו בהתאחדות התעשיינים כי ההפסד מסתכם ב-300 מיליון שקל ליום. כמחצית מההפסד, להערכתם, נובע כתוצאה ישירה של היעדרות העובדים ממקום עבודתם, בשל חסימות הכבישים השונים ברחבי הארץ ובעיקר חסימת נתיבי איילון, אשר מנעה מאלפי עובדים להגיע לעבודה, אם באופן מלא ואם באופן חלקי בעקבות השיבושים הרבים.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

עוד חלק נרחב מההפסד למגזר העסקי נובע מהשבתה של פעילות במגוון סקטורים, שפעילותם מתבצעת בשטחים פתוחים כגון מחצבות, בנייה, חקלאות וכדומה. כמו כן גם פעילות מדוללת במרכזי הקניות והבילוי לצד ביטולים רבים הוסיפו לנזק המוערך. בהתאחדות התעשיינים ציינו כי האומדן אינו לוקח בחשבון פגיעות ונזקים ישירים בעסקים בשל פגעי מזג אוויר כגון ההצפה שהייתה בקניון מודיעין.

צילום: רויטרס

"מאחר שמדובר באירוע מזג אוויר קצר יחסית, שצפוי להסתיים תוך ימים ספורים, סביר להניח שמרבית המגזר העסקי יצליח להחזיר את הפדיון האבוד ולהשלימו עם חלוף הסערה", אמרה מנהלת מחלקת המחקר הכלכלי בהתאחדות התעשיינים, דפנה אבירם ניצן. על פי ניצו, ישנם מגזרים שנאלצו להשבית לחלוטין את פעילותם כגון מחצבות וכרייה, תעשיות מחזור וחקלאות וכלן "הפגיעה של הסופה בהם הינה קשה ביותר ועל כן יש לתת להם מענה ממוקד ולסייע להם בהתמודדות עם נזקי הסופה".

בהתאחדות ציינו כי התשתיות באזורי תעשייה רבים ברחבי הארץ, לא תפקדו בזמן הסופה והתוצאה הייתה הצפות במפעלים. "על אף שתשלומי הארנונה של המפעלים למועצות האזוריות והערים, אמורים לשמש להתקנת תשתיות באזורי התעשייה ברמה גבוהה", נכתב במסמך שהוציאה ההתאחדות. "נוכח העלייה המתמדת בתעריפי הארנונה והאישורים החריגים, היה מצופה כי רמת השירותים של התשתיות למפעלי תעשייה תהיה טובה ולא תיפגע בשל הסופה. הפסקת הייצור במפעלים, יצרה נזק ניכר לתעשייה ולמשק".

כתבות נוספות בנושא:

לא הגעתם לעבודה בגלל הסופה – האם מגיע לכם פיצוי?

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.