Forbes Israel Logo

משחור לירוק: האם ניתן להשתמש בזיהום האוויר ליצירת אנרגיה?

אוויר מזוהם הרג מספר מדהים של 7 מיליון אנשים בשנת 2012, מה שאומר שאחד מכל 10 אנשים איבד את חיו באותה שנה, כך לפי הערכות חדשות שפרסם ארגון הבריאות העולמי (WHO).

הנתונים החדשים מראים שזיהום האוויר הפך לאיום מספר אחד על בריאות האדם ברחבי העולם. לפני שנתיים לעומת זאת, ב-2010 דורג זיהום האוויר רק במקום הרביעי בין הסיכונים הבריאותיים שניתן למנוע, אחרי תזונה לקויה, לחץ דם גבוה ועישון, כך לפי מחקר נרחב שבוצע על ידי קרן גייטס.

את זיהום האוויר מקובל לחלק לזיהום אוויר של פנים הבית, הנובע בעיקר משריפת דלקים בחימום או בבישול, שגרם לקצת יותר ממחצית מקרי המוות המדוברים – 4.3 מיליון מקרי מוות בשנת 2012; וזיהום אוויר חיצוני, שנגרם בשל פליטת מזהמים לאוויר שכולנו נושמים, שהיה אחראי ליתר מקרי המוות – 3.7 מיליון.

עשירים מאוכלוסיית העולם מתה בכל שנה מפגעי זיהום האוויר | צילום: רויטרס

"הפחתת זיהום האוויר, הכולל את זיהום פיח הפחמן השחור, יכול להציל את חייהם של מיליוני בני אדם מדי שנה, להפחית את אבדן היבולים באופן משמעותי, ולחתוך את שיעור ההתחממות הגלובלית בחצי ואת שיעור ההתחממות באזורים הארקטיים בשני שלישים, במהלך העשורים הבאים", אמר דורווד זלקה, נשיא המכון לממשל ופיתוח בר קיימא בארה"ב.

בין השפעות זיהום האוויר ניתן למצוא את הקשר בינו לבין מחלות כמו שבץ, מחלות לב, מחלות חסימתיות של הריאה, זיהומים בדרכי הנשימה ועוד.

מזהמי האוויר המסוכנים ביותר נקראים חלקיקי חומר, כאשר הכוונה היא לחלקיקים הנישאים באוויר, שנפלטים למשל מרכבי דיזל ומפעלים המשתמשים בשריפת פחם לייצור אנרגיה. בשל זעירות החלקיקים, הם יכולים להצטבר במערכת הנשימה כשהם נשאפים, ובכך להגביר את הסיכוי למחלות שונות והשפעות בריאותיות שונות.

החלקיקים הקטנים ביותר, שהם קטנים פי 30 לערך מעוביה הממוצע של שערת אדם, מחלחלים עמוק למעברי הריאה ומקושרים רבות עם תמותה מוקדמת.

מפחיתים את הזיהום ומייצרים אנרגיה

עיקר זיהום האוויר נמצא במדינות כמו סין והודו, שם זיהום האוויר ממשיך לנסוק מדי שנה, אולם חברה אמריקאית בשם לנזה-טק (LanzaTech) רוצה לנקות את האיזורים הלו על ידי הפיכת זיהום האוויר לדלקים וכימיקלים יקרי ערך.

ניתן להפחית את זיהום האוויר על ידי הפיכתו לדלקים בטכנולוגיה חדשנית | צילום: רויטרס

החברה מאילנוי, שמדורגת במקום ה-48 ברשימת החברות המבטיחות באמריקה של פורבס, מפיקה דלקים וכימיקלים עם רמת פחמן נמוכה מהזיהום המופק מטחנות הפלדה, בתי הזיקוק לנפט, יצרניות כימיקלים וכדומה. באופן ספציפי, לנזה-טק משתמשת בסוג של בקטריה שהופכת את הפחמן החד-חמצני לדלקים, כמו אתנול או דלק מטוסים, וכימיקלים שונים.

במקומות כמו סין והודו, מדובר בצורך הישרדותי, מסביר אנדרו צ'אנג, דירקטור בלנזה-טק. "יש הרבה התעניינות מצד תאגידים וממשלות בעשיה שתתור את הבעיה הלאומית הזו".
החברה סיימה סבב גיוס של 60 מיליון דולר מקרנות שונות ומחברות בתחום האנרגיה, שמעוניינות לבדוק ולנצל את פוטנציאל חברת הקלין-טק הייחודית הזאת, להמשך גלגול האנרגיה הנפלטת בצורת זיהו אוויר. אפשר וכדאי לקוות, כפי שמבטיחים בחברה – שמעז יצא מתוק, ומזיהום יצא דלק.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.