Forbes Israel Logo

משקיעים קצת אחרת

ישנו פתגם באנגלית שאני מאוד מחבב: The poor people try to save, while the rich people try to invest. זה משפט עם הרבה צדק: העניים מנסים לחסוך כמה שאפשר, והעשירים מנסים להגדיל את הונם באמצעות השקעות חדשות ומתחדשות. זאת הסיבה שבנקאים פרטיים ניצבים היום בפני אתגרים גדולים יותר מבעבר, משום שמצפים מהם לחשוב מחוץ לקופסה בצורות חדשות ויצירתיות על מנת להגיע לתשואות שיצליחו להרשים את המשקיעים בעלי ההון.

בעבר, הבנקאי הפרטי הקלאסי היה משמר את הלקוח בעיקר באמצעות יחס אישי, שכלל נוכחות של הבנקאי באירועים משפחתיים מצומצמים, או בחופשות משפחתיות משותפות. היום, להבדיל, הציפייה היא שהבנקאי הפרטי יראה רעיונות יצירתיים יותר מהמתחרים, בלי קשר לרמת המורכבות של הלקוח. הנה למשל, פגישה עם סטארט־אפיסט שעשה אקזיט גדול בסוף השנה שעברה. כמו רבים לפניו שעשו אקזיט משמעותי, גם הוא מחפש דרכים להשקיע את כספו, פעולה לא פשוטה בכלל כשמדובר בסכום כסף שלחלקנו נשמע כמו מדע בדיוני. 

חמוש בכמה עשרות מיליוני דולרים, הוא הזמין למשרדו את נציגי הבנקים השונים (ואני ביניהם), כדי שיספרו לו במה הם טובים מהמתחרים ולמה כדאי לו להשקיע דווקא דרכם. היה מעניין לראות את קו המחשבה שלו: הוא לא חיפש את ההשקעות הרגילות, שבאמצעותן לא ניתן בעצם להבדיל בין הבנקים השונים, אלא דווקא את החשיבה מחוץ לקופסה. הוא חיפש השקעות מיוחדות או אלטרנטיביות שאצל כל בנק ובנק באות לידי ביטוי בצורה אחרת. ההשקעות האלו, שדורשות סכום גבוה כהשקעה ראשונית ומציעות נזילות נמוכה, פתוחות לפלח שוק מצומצם בלבד. 

יש מספר פתרונות שמתאימים לשני הפרמטרים האלה, כמו למשל קרנות השקעות פרטיות – אפיק השקעה שנותן חשיפה להשקעות ריאליות שאינן פתוחות בפני כלל הציבור; קרנות גידור – השואפות למקסם את הסיכויים לרווח גם במחיר השקעה בשוק תנודתי, זאת תוך שימוש במגוון כלים פיננסיים; הנפקות – גיוס הון ראשוני על ידי הצעה של ניירות ערך לציבור, או נגזרים – מסחר בנכס שהוא אינו הנכס עצמו, אלא בחוזים המתייחסים לנכס, שערכם נגזר מערכו. 

אם נחזור לעניים שחוסכים ולעשירים שמשקיעים, ונראה את רמת הריביות בשוק, ששואפת לאפס, נבין את החשיבות האדירה של ההשקעות האלטרנטיביות בתוך שוק ההשקעות, בוודאי במקרה של הסטארט־אפיסט. כבר לא מספיק לשבת עם לקוח לקפה ביום שישי, משום שהמשקיעים הגדולים מצפים מהבנקאי שלהם שייצר עבורם דלתא משמעותית. אותן השקעות מיוחדות יכולות לעתים לספק את התשובה. 

החודש קיימתי שיחה עם אחד הלקוחות האסטרטגיים שלי, שרק חיזקה את התחושה הזאת. בדקנו מה למדנו ב־2012, והחלטנו איך להיערך ל־2013. ההוראות שלו היו מאוד ברורות: "את הנכונות שלי לסיכון אתה מכיר, את הצפי שלי לתשואה אתה מכיר, עכשיו תמצא דרך – בעזרת הכלים שיש ברשותך – למשוך קו בין השניים״. מלחיץ? ישיר? מורכב? זוהי ההתמודדות היומיומית שלנו. 

הכותב הוא מלווה פיננסי ב-UBS Wealth Management Israel

מובהר כי אין באמור בכתבה זו משום המלצה או חוות דעת בקשר לרכישה ו/או מכירה ו/או שיווק של ניירות ערך מכל סוג שהוא, ו/או ביצוע פעולות השקעה אחרות, והם אינם מהווים בשום אופן תחליף לייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ע"י מי שמורשה לעסוק בכך, בהתחשב בנתוניו ובצרכיו המיוחדים של כל אדם. אין באמור בכתבה זו משום הצעה לרכישה של ני"ע.

מובהר כי ייתכן ולכותב ו/או ל־UBS Wealth Management Israel קיים עניין אישי בנושא, ו/או שברשותם ני"ע המוזכרים בכתבה, בהתאם להוראות חוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות, בשיווק השקעות ובניהול תיקי השקעות, התשנ"ה־1995.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.