Forbes Israel Logo
מוזיאון Bourse De Commerce בפריז. צילום: shutterstock
מוזיאון Bourse De Commerce בפריז. צילום: shutterstock

מתחם התרבות החדש של פריז: הצצה למוזיאון שעלה 195 מיליון דולר

מוזיאון Bourse De Commerce שנפתח בבירת צרפת לאחר שעבר שיפוץ ושחזור במשך חצי שנה, יציג את אוסף האמנות העצום של המיליארדר הצרפתי פרנסואה פינוט

בזמן שצרפת מתכוננת לפתוח מחדש את המרחבים הציבוריים החיצוניים ואת אתרי התרבות שלה, מה שתופס את מרכז תשומת הלב היא חנוכת המוזיאון החדש, בורז דה קומרס – אוסף פינוט (Bourse de Commerce – Pinault Collection), שנפתח בלב פריז בסוף השבוע.

ביתו החדש של אוסף האמנות העצום של המיליארדר הצרפתי פרנסואה פינוט, המונה כ-10,000 יצירות של כ-400 מהאמנים הרדיקליים ביותר בעולם, בורז דה קומרס נפתח לאחר שיפוץ בעלות שהגיעה ל-195 מיליון דולר.

מייסד קבוצת מותגי היוקרה קרינג וחברת ההשקעות ארטמיס ששוויה הנקי מוערך בכ-54.2 מיליארד דולר חיפש מקום להציג את האוסף במשך זמן מה, אז כאשר אן הידאלגו, ראש עיריית פריז, הציעה לו להשתלט על הבורז שאינו בשימוש בשנת 2015, הוא קפץ על ההזדמנות, אמר פינוט במסיבת עיתונאים. וברגע שמסתכלים על הבניין, לא קשה להבין מדוע.

גשר בין העבר להווה

לבניין העגול כיפת מתכת וזכוכית שנוספה למבנה בשנת 1812, וציור קיר שמתפתל סביבו, צויר במקור בשנת 1889 לצורך התערוכה האוניברסלית. הציור בגודל 1,400 מ"ר מתאר את הסחר ברחבי היבשות ושוחזר בצורה מדויקת על ידי צוות בן 24 אומנים במשך חצי שנה.

האדריכל היפני טאדאו אנדו, בשיתוף פעולה ארכיטקטורי עם פירמת NeM הפריזאית, התקין גליל בטון מינימליסטי שנראה כאילו היה שם תמיד, ומתנהג כמו גשר בין עבר להווה. דומה ליצירה המרכזית בתערוכה, של האמן השוויצרי אורס פישר, ללא שם (2011-2020). דמויות השעווה המשתלבות שלו, המדיום שנבחר בזכות איכותו הארעית (היצירה תידלק כמו נר ענק), מתאגדות בשכפול של הפסל "חטיפת האישה הסביינית" של האמנית ג'מבולוניה מהמאה ה-16.

אוצרת התעורכה, קרוליין בורז'ואה, שעובדת עם פינו מאז 2007, פיזרה את יצירות האומנות בכל החללים שמקיפים את הכיפה במרתף, ובקומה השנייה והשלישית, ואילו בקומה העליונה נפתחה מסעדת שף בעל שני כוכבי מישלן.

מתחם התרבות החדש של פריז

לאורך 10 חללי הגלריה, גבהים שונים בתקרה, תאורה קפדנית וחלונות המוצבים באופן מושלם יוצרים זרימה של אור ואנרגיה. בדומה לחלקים בבניין, האמנים המוצגים כאן משתנים באופן פרוע, אך לכולם יש היבט אחד במשותף: עבודותיהם מערערות על סטריאוטיפים אך מציבות תפקידים חברתיים תחת זרקור, ומשבשות את גבולות המין, הגיל והמעמד. וזה היה אלמנט מרכזי בחזונו של פינוט. "אחת המעלות הגדולות של היחס לאמנות טמונה בפרספקטיבות שהיא פותחת", הוא כותב בהקדמה לקטלוג התערוכה. "כל תגלית חשפה בפני יקומים ואסתטיקה שונים, גרמה לי להבין את מה שהיה זר לי עד לאותו הרגע, והדפה את הגבולות שחשבתי שעלי להטיל על עצמי".

הבורז דה קומרס כבר הפך לנקודת ציון מרכזית בעיר. הוא שוכן בקצה אזור שמועצת העיר עבדה קשה כדי להפוך משטח הפקר – בעקבות הרס שוק המוצרים הטריים Les Halles (לס הול) המפורסם בעולם בשנות ה-70 – למתחם תרבות שוקק. סמוך לקתדרלת סנט אוסטאצ'ה המרהיבה, צעדים ספורים ממרכז פומפידו, מוקף חנויות ומסעדות, המוזיאון שינה את קו הרקיע של העיר, והחזיר את לס הול למפה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.