Forbes Israel Logo

מתעוררות לחיים: המדינות עם הצמיחה המהירה ביותר באירופה

עם שווקים נפיצים מאי פעם, משקיעים רבים שוקלים להגדיל את החשיפה של תיק ההשקעות שלהם לשווקים זרים, וספציפית – למדינות עם שווקים מתעוררים באירופה. מדינות עם שווקים מתעוררים באירופה, כפי שנמדדות במדד MSCI EM Europe 10/40, סיימו את השנה שעברה עם עלייה של למעלה מ-20%. עד כה, ב-2018, הן עלו ב-1.17%, בהשוואה למדד S&P500, שירד בלמעלה משלושה אחוז.

אחת הדרכים המועדפות עלינו למדידת צמיחה, בין אם ברמת המאקרו או בשווקים ספציפיים, היא שימוש במדד מנהלי הרכש (PMI). בעוד שהתוצר המקומי הגולמי (תמ"ג) מסתכל אחורה, PMI הוא מדד שמסתכל קדימה כאינדיקטור כלכלי. מצאנו שהוא יכול לחזות את היעילות ואת הפעילות היצרנית שלושה ושישה חודשים קדימה, ברמת דיוק משביעת רצון.

הרפובליקה הצ'כית. הצמיחה המהירה ביותר במרכז ומזרח אירופה | צילום: shutterstock

על בסיס זה, אני רוצה לחלוק אתכם את שש המדינות עם הצמיחה המהירה ביותר בקרב שווקים מתעוררים באירופה, על סמך מדדי ה-PMI של חודש מרץ. כל השווקים נמצאים כרגע מעל 50, מספר שמעיד על התרחבות, חדשות טובות לאזור באופן כללי. ככל שהמספר גבוה יותר, כך מהירה יותר הצמיחה.

מקום 6: רוסיה
מדד מרץ: 50.6
מדד פברואר: 50.2
אחוז שינוי: 0.8%

המגזר היצרני של רוסיה השתפר במרץ ביחס לפברואר, כשכבר היה על סף איבוד המומנטום לראשונה מאז אוגוסט 2016. רוחות גיאופוליטיות מאיימות עכשיו על הצמיחה החדשה, כולל סנקציות בינלאומיות חדשות ומתח גובר בין המדינה לבין נאט"ו. במקביל, מחקר עכשווי של BCA מאיר את רוסיה באור חיובי, בטעה שהמדיניות הכלכלית השמרנית של המדינה איפשרה להגביל את ההוצאות מאז התרסקות מחירי הנפט ב-2014. בהתאם לכך, ההוצאות הכלליות ירדו בצורה משמעותית, ושיפרו את מאזן החוב.

מקום 5: טורקיה
מדד מרץ: 51.8
מדד פברואר: 55.6
אחוז שינוי: -6.8%

טורקיה היא לא רק אחת הכלכלות הצומחות במהירות הרבה ביותר במרכז ובמזרח אירופה, היא אחת המדינות עם הצמיחה המהירה ביותר בעולם. בשנה שעברה היא הביסה את התחזיות הפסימיות עם תמ"ג שצמח ב-7.3% שנה אחרי שנה, יותר מסין והודו, הודות לפריחה בהוצאות משקי בית והוצאות ממשלתיות. למרות שה-PMI של המדינה לחודש מרץ נמוך מהצפוי, קצב הצמיחה שלה עדיין גבוה יותר מהמגמה ההיסטורית, ונתמך בנפח גדול יותר של הזמנות חדשות וייצור עולה.

מקום 4: פולין
מדד מרץ: 53.7
מדד פברואר: 53.7
אחוז שינוי: 0%

פולין היא אחד מסיפורי ההצלחה הגדולים בכלכלה העולמית כרגע. פולין, שהיתה מדינה קומוניסטית עד 1989, הפכה את עצמה לאחד השווקים החופשיים עם הצמיחה המהירה ביותר באזור האירו. למעשה, בספטמבר האחרון תשודרג המדינה באופן רשמי מ"שוק מתעורר" ל"מדינה מפותחת", מה שמכניס אותה לאותה קטגוריה כמו ארה"ב, בריטניה, יפן, גרמניה ואחרות. במרץ, ה-PMI של פולין הגיע לשיעור הבריא של 53.7, ללא שינוי מהחודש שלפניו. המגזר היצרני מתרחב כבר 42 חודשים ברציפות, שיא מאז יוני 1998.

מקום 3: יוון
מדד מרץ: 55
מדד פברואר: 56.1
אחוז שינוי: -1.9%

אחרי כמעט עשור של חוב וניהול ממשלתי כושל, נראה שיוון סוף סוף מתחילה להתאושש, הודות – בחלקו – להשקעות זרות בסכומים אדירים. האבטלה צונחת במהירות, צמיחת התל"ג רצופה במהלך ארבעת הרבעונים האחרונים, והמגזר היצרני נמצא במגמת התרחבות. ה-PMI במדינה הים תיכונית הזאת הגיע למספר מדהים של 55 בחודש מרץ, כשהביטחון הפיננסי והצמיחה בתעסוקה מגיעים לשיאים חדשים.

יוון. צניחה באבטלה וצמיחה בתל"ג | צילום: shutterstock

מקום 2: הונגריה
מדד מרץ: 57
מדד פברואר: 57.4
אחוז שינוי: -0.7%

תאמינו או לא, הכלכלה של הונגריה עשויה להיות יהלום הכתר האירופאי ב-2018. לפי בנק ההשקעות האיטלקי UniCredit, ייתכן שהתל"ג ההונגרי, שעמד על 4.5% השנה, עוד יצמח בזכות העלייה בשכר נטו והחזר הוצאות המינוף, שאמורים לתמוך בצריכה ובהשקעות פרטיות. אשר למגזר היצרני, ה-PMI במרץ הגיע ל-57 נקודות, שבריר מתחת למדד של פברואר, שעמד על 57.4. וזה מוביל אותנו למדינה עם הצמיחה המהירה ביותר.

מקום 1: הרפובליקה הצ'כית
מדד מרץ: 57.3
מדד פברואר: 58.8
אחוז שינוי: -2.5%

אחרי הגעה למדד PMI של 57.3 במרץ האחרון, הרפובליקה הצ'כית היא האומה עם הצמיחה המהירה ביותר במרכז ובמזרח אירופה. למרות שה-PMI הכללי שלה ירד מ-58.8 בפברואר, המדינה מרוויחה משיפורים בתנאים התפעוליים לכל אורך שרשרת הערך, כולל הזמנות חדשות ותוצרים. מה עוד, הצמיחה צפויה להשתפר אפילו יותר בשנה הקרובה. בפרשנות החודשית שלו, הכלכלן סיאן ג'ונס מ-HIS Markit אומר שבעלי העסקים הצ'כים "אופטימיים ברובם ביחס לשנה הקרובה, ומחצית מהמשיבים לסקר צופים עלייה בתוצר".

 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן