Forbes Israel Logo

נותנת עבודה: ורשביאק שמה את כולם במקום

תשוקה, אמונה וסקרנות. קשה להאמין אבל מסתבר שאלה כולם מושגים מתחום הייעוץ וההשמה. למעשה, אלה הם המושגים השמישים ביותר בחיי היומיום של איילת ורשביאק, הבעלים והמנכ״ל של חברת ההשמה קולגה.

"המשמעות של המילה קולגה מבטאת בשבילי את כל הערכים שאני דוגלת בהם״, היא מסבירה. "אני מאמינה שכל אדם הוא רב החובל של ספינת חייו. אם הוא לא ידע להשיט את ספינתו, היא לא תגיע לשום מקום, אבל אם הוא כיוון להגיע למקום מסוים ופתאום ראה מפרץ יפה מלא קוקוס, עליו לשנות כיוון ולבדוק מה קורה באי הזה לפני שהוא ממשיך ליעד המקורי״.

האנלוגיה הזאת מפיה של ורשביאק (47) היא המפתח לפעילות החברה. קולגה, חברה למשאבי אנוש, גיוס, השמה וניהול קריירה, נפתחה לפני שנה, כשורשביאק החליטה לעשות לביתה, לאחר שבע שנים כמנכ״לית של חברת כוח האדם חבר הון אנושי.

"לפני שנתיים הגעתי למיצוי והחלטתי שאני רוצה לעשות שינוי. תחום הגיוס וההשמה לא עזב אותי, ואחרי כל ההתלבטויות הגעתי למסקנה שמה שאני עושה הכי טוב אני אעשה לבד״.

החברה הקטנה, שממוקמת באחד מבנייני הבורסה, מונה כיום עוד שלוש עובדות בלבד חוץ מורשיביאק ונחשבת לחברה מצליחה מאוד בשוק. עם לקוחותיה נמנות חברות כגון פירמות רואי החשבון ארנסט אנד יאנג, סומך חייקין, קבוצת HOT וקבוצת ידיעות אחרונות. לכולם מגייסת ורשביאק רק את הטובים ביותר ורק את הבכירים ביותר. "תחום הבוטיק הוא סופר רגיש ואיני יכולה לחשוף אף אחד מהלקוחות״, היא אומרת. "זה מסוג הדברים שלקוח ירצה לבוא וללחוש לי על האוזן כשהוא לא בדיוק פנוי למשרה״.

"אדם הוא הרב-חובל של ספינת חייו". ורשביאק ועובדות משרדה | צילום: נועה גרייבסקי

ורשיביאק, המעידה על עצמה שהיא ״בונקר״, פועלת בדרכים יצירתיות ומוצאת לפעמים מועמדים למשרה גם כשהם בחו״ל. "יש לי עכשיו משרה מאוד קשה לאיוש, בשביל לקוח שלא מצליח למצוא. יש לי חברה שגרה בארה״ב שיש לה קשר עם בית יהודי (בית ישראלי בחסות הקונסוליה, טב״צ). אמרתי לה תני לי את המומחה הזה והזה שרוצה לעשות עלייה. שניים כאלה כבר נשלחו אליי ובקרוב העניין ייסגר״.

ורשביאק מעידה על עצמה שהיא ״סוג של לינקדאין״. היא משתמשת גם ברשתות החברתיות כמו לינקדאין, אבל עיקר הקשרים שלה הם אישיים. "מישהו שמכיר אותי המון שנים והיה מנהל תיק לקוח שלי בסלקום, הפנה אליי עכשיו מישהי ואמר לי 'איילת, אני שולח לך חשב – תטפלי בו׳״.

מה מביא אותך להיות במקום בו את נמצאת עכשיו?

״אחד הדברים שהביאו אותי למקום הזה הוא סקרנות. בתחום הזה אתה לומד הרבה ארגונים, פוגש קריירות של אנשים, מקצועות, מה בדיוק הם עושים, יש לך מבט על החברה וזה גורם לי סיפוק גדול. אחת המתנות שקיבלתי מאלוהים זה זיכרון טוב, ואני מתייגת אנשים בראש שלי, אבל גם את זה לא צריך היום. יש זיכרון בסלולרי ובמחשב ואפשר לשמור שם אנשים ולחזור אליהם כשצריך״.

הכל מתחיל מהבית

ורשביאק, שמתגוררת היום ביבנה, גדלה ברמת גן במשפחה דתית ולדבריה החינוך למצוינות בא משם. אמה ז״ל הייתה מורה ומנהלת בית ספר ברמת גן ואביה היה מנהל מדור במשרד הביטחון. "מקום העבודה של אימא היה תמיד שיח בבית, ממנה ינקתי את התשוקה להצלחה ואת התחרותיות״. גם האחים שלה כולם מצליחים בתחומם. אחותה הבכורה היא אל״מ בצה״ל, הצעירה היא מורה פורצת דרך ואילו אחיה הקטן, נאמן למסורת הביתית, הוא רב צבאי.

"אני בחרתי ללכת בדרך שונה מהבית הדתי שגדלתי בו, אם כי התשתית קיימת. אני מאוד מחוברת לחלק היהודי שלי, למרות שאני לא מקפידה על תרי״ג מצוות, אבל בכל זאת יש משהו במשפחה, ב־DNA שלה, שאומר לא להחמיץ את החיים התעסוקתיים״.

את יכולה להסתכל על מישהו ולהגיד שהוא יצליח? לפי מה?

"לפי מדד ה־P, הפאשן, התשוקה שלו, זה דבר שהולך ומתקדם בעולמות האבחון. היום כבר לא מחפשים IQ. פעם דיברו על EQ, אינטליגנציה רגשית, אבל היום מדברים על אנרגיות – ולא במובנים ההוליסטיים. מדברים על האנרגיות של הבן אדם כשהוא בא לתפקיד. אני מלמדת אנשים איך להגיע לראיון עבודה, כי זה חשוב דווקא במשרות היותר בכירות. אנשים שחוו הרבה כישלונות, שמגיעים לראיון עבודה כמעט אפוסים, הם ספוגי כישלונות, יש להם שפת גוף לא של תשוקה, לא של רצון, לא של אמונה בעצמם וביכולתם. אני קולטת את התשוקה שלו ואני יודעת אם הוא יצליח או לא, אם יש בו רצון להסתדר במקומות עבודה – אז הוא יגיע״.

ואיך מגיעים למקומות עבודה, איך עושים נטוורקינג?

"לעשות נטוורקינג זה מתודה. אני בבסיסי אישה של אנשים. מה שצריך זה לשמור אנשים ולהתקשר אליהם ולבקש עזרה. זו לא בושה. כשאתה יושב ועובד, לא משנה באיזה תפקיד, שומר את האנשים שלך בזיכרון ומסיים פרשיות ברוח טובה, אז אתה יכול גם להתקשר אליהם אחר כך ולהגיד אני מחפש עבודה״.

לוורשביאק יש דוגמה טובה למקריות שבה ניתן להשיג עבודה רק בזכות קשרים חברתיים. "אני נותנת בהתנדבות הרצאות לניהול קריירה. אחרי אחת ההרצאות פנתה אליי מישהי במייל וכתבה: ׳איילת, כל מה שאמרת הצליח. חיפשתי עבודה המון זמן וכשיצאתי עם הכלב בבוקר פגשתי שכן ואמרתי לו שאני מחפשת עבודה. הוא תפס את הראש ואמר, אנחנו מחפשים כל כך הרבה זמן׳. כשאתה מחפש עבודה, אתה מחפש הזדמנויות, אתה צריך לדבר על זה. החיבורים נעשים אם אתה פתוח ופותח אופציות, החל בירידה עם הכלב וכלה בחיפוש עבודה.

"הטיפ הכי גדול זה לשמר אנשים שעבדת איתם, כי העולם הוא עגול ובסוף יש סיכוי שתיפגשו. אם אתה הולך למכון כושר ומדווש ליד מישהו אז תדבר איתו, אתה אף פעם לא יודע למה השיח הזה יכול להוביל. צריך להיות פתוחים להיכרויות, כי לא כל המידע מגיע ממנכ״לים ומסמנכ״לים, לפעמים גם למזכירה יש לידים וידע שלך אין״.

אם מדברים על בכירים, איך הופכים מישהו להיות בכיר? איך את התחלת להיות בכירה?

"בעבודה קשה ובתכנון נכון. גם בשבילי זה היה מסע. כשנכנסתי לעבודה בחבר ידעתי שאני לא אשאר בפריפריה. ניהלתי את סניף ראשון לציון והיה ברור לי שאני אגיע גבוה יותר, וכשהגעתי גבוה יותר היה ברור לי שאני אהיה סמנכ״לית. אני שייכת לדור בעולם התעסוקה שאומר שכדי להצליח צריך לעבוד קשה, מה שנקרא הבייבי בומרס. נגד הדור שבא אחריי, דור ה־Y, טוענים שהם רוצים הכל מהר, כאן ועכשיו, אבל גם הם לא יימלטו מעבודה קשה. דור ה־Y הם המנהלים של העתיד״.

ורשביאק, לדבריה, מתמקדת בדרגות הבכירות. "תחום ההתמחות שלי זה המנהלים והפונקציות היותר בכירות, כי יש הרבה מאוד אנשי מקצוע ומעט מאוד מנהלים טובים״. היא מסבירה כי מנהל טוב הוא זה שיוצר אינטראקציה ורבלית עם העובדים ולא פונה אליהם רק במיילים. "מי שלא מבין את זה שוגה בניהול שלו. הדור החדש רוצה התייחסות אישית, אין יותר חלוציות ואלטרואיזם, אנשים חושבים על עצמם. ברגע שהאינטרסים מסתנכרנים עם מקום העבודה, יש רווחים לכל הצדדים.

הדור החדש רוצה התייחסות אישית. ורשביאק | צילום: נועה גרייבסקי

תשאלי כל עובד בהייטק, זה שהוא הולך למכון כושר נראה לו מובן מאליו. הוא יהיה הרבה יותר מתוסכל אם המנהל שלו לא שתה איתו קפה״.

הכל נשאר בבית

נדמה שהיום חיפוש העבודה נהיה יותר קל, רשת האינטרנט מלאה בכלים ובטיפים למציאת עבודה, כל אתר בעל השפעה מסוימת ישלח את קוראיו לחפש עבודה בלוח דרושים משלו והאתרים הייעודיים כמו אול ג׳וב וג׳וב מאסטר, כולם ייתנו טיפים למחפש העבודה הישראלי, אך בסופו של דבר הכל מתגלגל לעברן של חברות ההשמה ואצל בכירים יותר זה אף משמעותי יותר. בקולגה העובדות השונות מדגישות את שיטתן המוציאה את המיטב מכל מועמד.

איך ימצא עבודה מישהו שהוא לא טאלנט, מחפש העבודה הסטנדרטי?

"אני אומרת שכולם טאלנטים, שיעור ראשון בעולם ההשמה זה שאין בן אדם לא טוב, יש בן אדם לא מתאים לתפקיד. בן אדם שנמצא במקום המתאים לו, יהיה טוב. חברות שישכילו להחזיק מנהלים טובים יוציאו מהעובדים עוד 20 אחוז מעבר למה שהם יכולים. בכל ארגון המסה הקריטית זה האנשים הרגילים״.

ורשביאק שעברה ממגדלי חבר בתל אביב לבורסה ברמת גן, מאשרת כי המעבר מראשות חברת ענק לחברה קטנה הוא קשה ומשמעותי. כאן נכנס לתמונה בעלה, אייל ורשביאק, שהגשים את חלום נעוריה והפך לעובד סוציאלי בעצמו. ורשביאק הבעל עשה חייל בתחום המלונאות עד מלחמת המפרץ ב־1991 שהפילה את כל שוק התיירות בישראל ואז הוא עזב את התחום לטובת העבודה הסוציאלית, היום הוא מטפל קוגנטיבי ופסיכותרפיסט וכמו כן מרצה בבית הספר הגבוה לעובדים הסוציאליים. "ידו בכל ויד כל בו״, מתגאה ורשביאק. למשרות כאלה, היא מסבירה, אי אפשר להגיע בלי תמיכה מהבית. "מאחורי כל אישה מצליחה עומד גבר תומך. הוא אמר לי, אני מאמין בך וביכולות שלך, בזה שאת הכי טובה במה שאת עושה והיום אני מאושרת מהעשייה״.

רק רוח גבית

האמונה של הבעל נחתה על קרקע רכה, כיוון שגם איילת עצמה מאמינה בתכונותיה. "התכונה הכי בולטת שלי היא מנהיגות ועוצמה. הייתי פעם בסדנה שהשתתפה בה מישהי עיוורת, היא נתנה לי תובנה על עצמי ואמרה שהיא הכי אוהבת שאני מובילה אותה בסדנה. 'את הולכת עם הביטחון שלך, את לא חוששת לי, רוב האנשים שלוקחים אותי מאטים את הקצב ומפחדים שאפול ואילו את לא רואה בי את הנכות ומאמינה בי שאני מרגישה אותך׳. זה הראה לי איך אנשים הולכים בעקבותיי״.

איך תייצגי מישהו בצורה הטובה ביותר?

"אני מאמינה בהאדרה אישית שלך, אני לא מייצגת את המועמד אלא הוא מייצג את עצמו, אני רק נותנת רוח גבית״.

בעניין הזה היא גם נותנת טיפ למחפשי העבודה. "כששואלים אותי מועמדים בכירים האם להפעיל קשרים בקבלה לחברה, אני אומרת להם אף פעם לא בתחילת התהליך. אל תפעילו שום קשר בשלב הראשוני של הראיון. אם מנהלת משאבי אנוש מראיינת מישהו ופתאום מקבלת טלפון מהמנכ״ל, מיד זה ייצר אצלה אנטי, למה שהוא יקבע לה? תהיה אתה, תמכור את עצמך ואז תדאג לרוח גבית של ריקרוטר שממליץ עלייך, מישהו שיש לו קשר לבעלים או למנכ״ל, אבל רק בשלבים היותר מתקדמים״.

בהמשך לאנלוגית הספינה, מבהירה ורשביאק שרוח גבית עוזרת לנתב את הספינה הרבה יותר טוב. "לפעמים שניים מתמודדים ופתאום יש המלצה על מישהו, זה מקפיץ אותך בכמה רמות מעל המתמודד האחר, וזה נטוורקינג״.

מהן המלצותייך למחפש העבודה?

"להיות מכוון מטרה ולהבין מי אתה. היום בשוק האדם הוא מותג. הוא מייצג, כמו כל עסק, חוזקות, חולשות והזדמנויות. הבן אדם צריך לדעת על עצמו את כל הדברים האלה״.

בעניין הזה היא ממליצה שוב לערב את כל הסביבה. "תשאל במקום העבודה שלך מה טוב בך. הרבה פעמים התובנות שלך על עצמך הן לא מה שנראה כלפי חוץ. תהיה ברשתות החברתיות ותישאר בקשרים טובים עם כולם. אלו הנכסים שאתה לוקח איתך לאורך כל הדרך״.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.