חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

נציגות אג"ח אי.די.בי פתוח לבית המשפט: "החברה חדלת פרעון"

נציגות ונאמני סדרות האג"ח של אי.די.בי פתוח הגישו הבוקר לבית המשפט המחוזי בתל אביב בקשה להבראת החברה. הנציגות והנאמנים, המייצגים את בעלי האג"ח, שכלפיהם חוב מצטבר של כ-3.8 מיליארד שקל, גורסים כי החברה חדלת פרעון, וכי על מנת למנוע הידרדרות נוספת במצבם של נושי החברה, מתבקש בית המשפט לאשר תוכנית הבראה כוללת לשיקום החברה.

הבקשה הוגשה באמצעות עוה"ד איל רוזובסקי ואלי בורשטין ממשרד צלרמאיר, פילוסוף, רוזובסקי, צפריר, טולידאנו ושות', וגיא גיסין ותומר אלטמן ממשרד גיסין ושות'.

הפנייה לבית המשפט הינה בהמשך להחלטות אסיפת מחזיקי האג"ח, אשר החליטו לפני כחודש וחצי ברוב גדול, להסמיך את הנאמנים ואת הנציגות לנקוט הליכים יזומים "להגנת זכויות מחזיקי האג"ח", כלשונם. הנציגות המשותפת מורכבת מקרן יורק, פסגות והפניקס. 

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

נוחי דנקנר | צילום: תומריקו

במסגרת הבקשה, מתבקש בית המשפט לאשר כינוס אסיפות נושים ולכפות על החברה אימוץ תוכנית הבראה מפורטת אשר צורפה לבקשה. כמו כן מתבקש בית המשפט למנות לחברה בעל תפקיד מטעמו, שיהיה אחראי על יישום התוכנית, וכי כל התשלומים הצפויים לנושים פיננסיים יופקדו בנאמנות בידיו על-מנת למנוע העדפות נושים עד לאישור התכנית והוצאתה לפועל. בעל התפקיד יתבקש אף לאשר כל פעולה משמעותית שתבקש החברה לבצע, וזאת על מנת למנוע העדפת נושים ולשמור על זכויות הנושים כולם, ובראשם – זכויות מחזיקי האג"ח.

"על-פי האמור בבקשה ובחוות הדעת הכלכלית שצורפה אליה, אי.די.בי פיתוח חדלת פרעון ואינה יכולה לשרת את התחייבויותיה", נאמר בבקשה. "היקף התחייבויות החברה נכון להיום, עולה על מצבת נכסיה (לפי שווי השוק שלהם) בשיעור חסר תקדים של למעלה מ-1.5 מיליארד שקל. מצב החברה ונכסיה אינו מותיר סיכוי לבעלי אגרות החוב שלה, לקבל את מלוא החוב המגיע להם. אומנם בקופת החברה קיימים מזומנים לתשלום חובותיה בטווח המיידי, אך כל תשלום המתבצע היום במלואו לנושים, הינו בגדר העדפת נושים אסורה והוא פוגע משמעותית בסיכויי יתר הנושים לקבל החזר על חובם".

"ללא שינוי מיידי בהתנהלות החברה ובמבנה ההון שלה, לא ניתן להציל את כספי הפנסיה והחסכונות של נושי החברה המושקעים בה, מן הנזק הכלכלי הגדול ביותר בהיסטוריה של נושי חברות במדינת ישראל", ממשיכים הנציגים. "בנסיבות אלה, יש לפעול כבר עתה לעצירת תהליך ההידרדרות. כל עיכוב נוסף יחמיר עוד יותר את מצב הנושים אשר כספם עלול לרדת לטמיון בגלל ההתנהלות הכושלת והבלתי אחראית של החברה והנהלתה".

בנוסף, קובעים הנציגות והנאמנים, כי החברה מנוהלת היום בראש ובראשונה מתוך ראייה של טובת בעל השליטה ולא טובת החברה ונושיה. "הנהלת החברה מתכחשת למצבם הקשה של החברה ושל נושיה בדיוק כשם שסירבה להכיר, רק לפני חודשים ספורים, במצבה הקשה של החברה האם, אי.די.בי אחזקות", טוענים הנציגים. "מצבה האמיתי של אידיבי אחזקות, כמו גם של כל יתר החברות באמצעותן מחזיק מר דנקנר בשליטה בקבוצה, מתברר לאשורו בימים אלו ממש. ה"תספורת" שידרשו נושי אי.די.בי אחזקות לספוג צפויה להסתכם במיליארדים".

על פי תוכנית ההבראה שהציעו מחזיקי האג"ח, 55% מהחוב כלפי הנושים יומרו למניות. כנגד יתרת החוב שלא תומר להון (כ-45%), תוקצה למחזיקים סדרת אג"ח חדשה אחת, הנושאת ריבית שנתית בשיעור של 7%, אשר תיפרע בין השנים 2019-2020, בתשלומים חצי שנתיים.

"כתוצאה מאימוץ תוכנית ההבראה, יצומצמו באופן מיידי חלק מהשכבות בפירמידה הגדולה ביותר במשק, בהתאם לרוח החלטות ועדת הריכוזיות. נושי החברה יהפכו לבעלי מניות סחירות של חברה בריאה, מתפקדת וסולבנטית", נכתב בבקשה.

"צעד מרחיק לכת"

מאי.די.בי נמסר בתגובה: "הפנייה לבית המשפט הינה צעד מרחיק לכת שנעשה בעת הזו על ידי גורמים ציניים בנציגות האג"ח של אי.די.בי פתוח, על מנת להשתלט על הנכסים המצוינים של החברה תמורת נזיד עדשים ולטרפד כל ניסיון להגיע להסדר בחברה האם אי.די.בי אחזקות".

"אי.די.בי פיתוח היא חברה כשרת פירעון", המשיכו באי.די.בי, "בעלת יתרת מזומנים של כ-1.1 מיליארד שקל בקופתה, המספיקים לה לשרת את חובותיה עד לרבעון הראשון של 2014. הנהלת החברה פועלת להשביח את הנכסים המצוינים שלה ולשפר את מצב הנזילות של החברה, על מנת שתוכל להמשיך ולעמוד במלוא התחייבויותיה במועדן בעתיד, כפי שעשתה תמיד. על כך מעידה בין היתר שורה ארוכה של פעולות עסקיות מוצלחות, שנעשו בחודשים האחרונים על ידי הנהלת אי.די.בי פתוח, ובראשן מכירת אחזקותיה בכלל תעשיות תמורת כ-1.5 מיליארד שקל, לטובת החברה ולטובת כלל בעלי החוב ובעלי המניות שלה".

"צר לנו, שגורמים פיננסיים שוחרי טרף מנסים לנצל את הוויכוח הציבורי שהתעורר בימים האחרונים סביב מגעים להסדר חוב בחברת גנדן הפרטית, על מנת לנסות ליצור כאוס באי.די.בי פתוח", סיכמו באי.די.בי. "פעולה זו מנוגדת לאינטרס האמיתי של מחזיקי האג"ח מן הציבור, הן באי.די.בי פתוח והן באי.די.בי אחזקות, שנציגות האג"ח שלה והמומחה המלווה מטעם בית המשפט הסכימו לעקרונות הסדר הנשענים על ההנחה שהחברה הבת אי.די.בי פתוח היא חברה כשרת פירעון".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן