Forbes Israel Logo

נשארים על המפה: כך מצליח ממציא המפות האינטראקטיביות להישאר בחזית

ביום שישי האחרון של חודש ינואר כינס ראש עיריית לוס אנג'לס אריק גרסטי קבוצה של כתבים ופקידי ממשל במטרה לחשוף את היוזמה הטכנולוגית החדשה בעירו: GeoHub, פורטל מיפוי דיגיטלי שמטרתו להמציא מחדש את האופן שבו לוס אנג'לס מגישה שירותים. מפות הן כמובן כלי חיוני עבור עסקים עירוניים באשר הם, בין שמדובר בתכנון, בתחבורה, בבטיחות הציבור, בעבודות ציבוריות, בפיתוח כלכלי ועוד. אבל כעת, לראשונה, עיר גדולה בנתה לעצמה לוח עבודה דיגיטלי, שיאפשר לכולם – עובדי העירייה, הציבור, ארגונים א-ממשלתיים, סטארט-אפים וגופי התקשורת – לגשת אל המפות הללו ולעדכן אותן בזמן אמת.

גרסטי תיאר כיצד לאחר רעידת אדמה יוכל לוחם אש המצויד באייפד לאתר באופן מיידי את ברזי הכיבוי, קווי הביוב, הציוד החשמלי, תשתיות הבניין ואת מיקומם של יתר כוחות ההצלה. באופן דומה, ארגון המספק שירותי דיור למחוסרי בית יוכל לראות כיצד מיקומיהם של מאהלים שבהם יושבים מחוסרי דיור מושפעים מפעילות משטרתית, או משעות הפתיחה של חנויות המוכרות משקאות חריפים. בקיצור, המיזם החדש יעזור "לשפר את איכות החיים" בלוס אנג'לס, לדברי גרסטי.

לאחר שסיים את דבריו, פינה גרסטי את מקומו לאיש שבנה את GeoHub: ג'ק דיינג'רמונד, מיליארדר בן 70, גבוה ורזה עם שיער לבן – האדם האחרון שהייתם מנחשים כי הוא איל טכנולוגיה.

האב הקדמון

בימינו הפכה פלטפורמת המפות של גוגל, google maps, לחלק בלתי נפרד מהחיים המודרניים, כשהיא מביאה אותנו ממקום למקום באופן יעיל, ומסמנת את המיקום שלנו בשביל המוניות של אובר. אבל זמן רב לפני שגוגל נוסדה – אפילו בטרם נולדו מייסדיה – היה זה דיינג'רמונד שהמציא את המפה הדיגיטלית הלכה למעשה.


ג'ק דיינג'רמונד | צילום: פליקר החברה

Esri, החברה שאותה ייסד עם אשתו לאורה ב-1969, פעלה בערפול יחסי עד שהפכה להיות אחת מהכוחות הכי מפתיעים בעולם הטכנולוגיה – היא שרדה שינויים שעיצבו מחדש את עולם המחשוב והרסו את עמיתיה, חלוצי עולם הטכנולוגיה. דיינג'רמונד התאים בזריזות את התוכנה של Esri לשינויים הטכנולוגיים שחלו לאורך השנים – מהמיני-מחשבים, דרך תחנות עבודה ממוחשבות, ולאחר מכן למחשבים אישיים, לאינטרנט, לענן ולהתקנים ניידים. Esri, שעדיין מוחזקת באופן פרטי על ידי משפחת דיינג'רמונד, הכניסה 1.1 מיליארד דולר במכירות לאורך שנת 2014, ולפי הערכת פורבס, שוויה עומד על כשלושה מיליארד דולר. "הוא סוג של המציא את התעשייה", אומר ג'ון הנק, מי שהוביל את מאמצי המיפוי של גוגל במשך שש שנים. מוצרים, כמו Google Earth, Google Maps ו-Google Street View, אומר הנק, "נבנו על הכתפיים של מה שהוא ברא".

הנק יודע על מה הוא מדבר. כשביצר את הדומיננטיות של גוגל בתחום המפות, הוא בעצם סייע לייצר את מה שרבים תפסו בתור האיום הקיומי הגדול ביותר שניצב בפני Esri מעולם. אך בעוד שגוגל כיוונה את המפות שלה בעיקר לצרכנים פרטיים, Esri הצליחה לשמר את בסיס ההכנסות שלה דווקא מקרב משתמשים רבי עוצמה בעולם העסקים, גורמי ממשלה וארגונים אחרים. גוגל נהדרת בשביל לקבל הוראות הגעה, אבל אם אתה, נניח, שוטר מבוואריה שהופקד על אבטחת ועידת ה-G7 ליד מינכן, ואתה זקוק לשולחן עבודה מפורט שמכיל בזמן אמת סימוני מיקום של משלחות, שוטרים, רכבי חירום, מגישי עזרה ראשונה, אתרי מחאה, חסימות צירים, שבילי הרים ונקודות גישה למקום כינוס הוועידה, אתה תשתמש ב-Esri. בשנה שעברה גוגל הוציאה בלב חצוי את התקע ממפעל המיפוי לעסקים שלה, והחלה מעבירה את לקוחותיו לכיוון Esri.

מהבית הלבן ועד ביל גייטס

Esri מחזיקה ביותר ממחצית מהשוק של מה שקרוי תוכנות GIS (קיצור של מערכות מידע גיאוגרפיות), וכ-350 אלף עסקים, סוכנויות ממשלתיות וארגונים א-ממשלתיים ברחבי העולם עושים שימוש בטכנולוגיה שלה. כל אלו מייצרים יחד כ-150 מיליון מפות מדי יום. בין לקוחות החברה מצויים, למשל, הבית הלבן, סוכנות ניהול מצבי החירום הפדרלית של ארצות הברית (FEMA) והשירות הגיאולוגי של ארצות הברית; כמעט כל עיר ומחוז ברחבי ארצות הברית, ורבים גם מעבר לים (כולל ישראל); חברות נפט וגז; קמעונאים ונותני שירותים ציבוריים; ארגוני איכות סביבה.

סוכנות הדואר הבינלאומית UPS עשתה שימוש במפות של Esri כחלק מיוזמה להפוך את מסלוליה ליעילים יותר, ובכך הצליחה לחסוך יותר מ-300 מיליון דולר בשנה. קמעונאית התרופות הגדולה ביותר בארצות הברית Walgreens משתמשת בטכנולוגיות של Esri כדי לבחור מיקומים עבור חנויות חדשות שהיא פותחת, לעקוב אחר התפשטות מחלות, כמו שפעת, ולהחליט מהו היעד הבא שאליו צריכים להתפרס מוצרי היופי שהיא משווקת.

גם ארגונים א-ממשלתיים, לרבות הקרן של ביל ומלינדה גייטס, השתמשו ב- Esri כדי להוביל קמפיינים נגד התפשטות נגיפי המלריה והאבולה ביבשת אפריקה. "אחד מהתחומים הטכנולוגיים שהתקדמו הרבה מעבר למה שדמיינתי הוא המיפוי", אמר מייסד מייקרוסופט ביל גייטס לפורבס באמצעות דואר אלקטרוני, "ויש לנו את ג'ק דיינג'רמונד להודות לו, במידה רבה, על מאמציו החלוציים בתחום שנמשכים זה כחמישים שנה. הוא יחיד במינו", הוסיף גייטס.

מיפוי אינטראקטיבי מאמריקה ועד לתל אביב | צילום: פליקר החברה

במובנים רבים, Esri היא "חד קרן" טכנולוגי אמיתי, אבל העפלתה למועדון מיליארד הדולר כמעט בלתי נתפסת לפי הנורמות של היום. דיינג'רמונד מעולם לא נטל מימון חיצוני, וחוץ מהלוואה בסך 5,000 דולר שלקח מאמו בימים עברו, Esri מעולם לא לוותה כסף – היא היתה רווחית מיומה הראשון. "קרנות הון סיכון יכולות להיות מושכות, אבל הן באות עם עלות עצומה", אומר דיינג'רמונד במהלך ראיון במשרדו. "עליך לבצע קנייה מתוך החזון של מישהו אחר". במשך השנים דיינג'רמונד דחה הצעות רכישה והוא מאמין שהבחירה להישאר פרטי השתלמה מאוד בסופו של דבר, ואפשרה לו להתחמק מלחצים שהבורסה מייצרת בטווחים קצרים. בעוד שהחברה שחררה עובדים, היא מעולם לא נאלצה לבצע גלי פיטורים במסגרת קיצוצי התייעלות.

לא בדיוק עמק הסיליקון

דיינג'רמונד גדל ברדלנד, קליפורניה, עיירה שאכלסה בשעתו בקושי 25 אלף איש, כ-60 קילומטר מזרחית ללוס אנג'לס. אביו היה גנן שהיגר לארצות הברית מהולנד, ואמו היתה עוזרת בית. הם הקימו משתלה, בין היתר, בשביל להרוויח מספיק כסף כדי לשלוח את חמשת ילדיהם לקולג'. דיינג'רמונד פגש את לאורה, אשתו לעתיד, עוד בתיכון, והשניים הלכו יחד גם לאוניברסיטה הפוליטכנית של קליפורניה, שם למד מדעי הסביבה ואדריכלות נוף. לאחר נישואיהם עבר דיינג'רמונד לאוניברסיטת מינסוטה כדי ללמוד עיצוב אורבני, וב-1968 עבר להארוורד, בין היתר, כדי לנצל את ההזדמנות לעבוד במעבדה ששילבה בין גרפיקה ממוחשבת לבין ניתוח מרחבי, ושחבריה פיתחו חלק מתוכנות המיפוי הראשונות בעולם. "היה לי רעיון מסוים לשלב מיפוי ממוחשב במקצוע שלי", הוא אומר, "אבל בכנות, הייתי פשוט מאוד נרגש מהטכנולוגיה וסקרן לגלות כיצד היא יכולה להפוך לשימושית".

הדיינג'רמונדים עברו חזרה לרדלנד וזמן קצר לאחר מכן התחילו עם מה שכונה בזמנו מכון המחקר למערכות סביבתיות (The Environmental Systems Research Institute). בתחילה זו היתה חברת ייעוץ שהוקמה בהשראת המעבדה בהארוורד, ועבדו בה בני הזוג, מתכנת במשרה חלקית, מומחה לניתוח מידע ומזכירה. ככל שגדלו ממדי החוזים שלו, דיינג'רמונד החליט להתחיל לבנות כלים גנריים עם יכולות טובות יותר, שיאפשרו ללקוחותיו לבצע בעצמם את תהליכי המיפוי והניתוח. Esri השיקה את המוצר הראשון שלה בשנת 1982. "כל העסק שלנו השתנה", מספר דיינג'רמונד. המוצר הזה, ArcGIS, הוא עדיין ספינת הדגל של החברה, עד היום.

כיום 2,300 מתוך 3,500 העובדים של החברה עובדים בקמפוס ברדלנד, שרובו עוצב על ידי בני הזוג דיינג'רמונד. מבלי שבאזור הוקמה עוד חברת טכנולוגיה משמעותית, התרבות של הקמפוס ללא ספק חריגה. העובדים מקבלים שכר לפי שעה, דבר, שלפי דיינג'רמונד, רוב העובדים אוהבים, כי הוא מספק להם גמישות. אולם מספר עובדים, שדיברו בתנאי שזהותם תישאר אנונימית, זעפו מעצם הרעיון. עובדים רבים נמצאים שם כבר מספר עשורים, אבל אחדים מספרים שפועלים שלא משתלבים במקום, נפלטים ממנו במהירות. יש שם חלק קטן מההטבות של עמק הסיליקון: אפילו דיינג'רמונד משלם עבור הארוחות שלו בקפיטריה.

הקשר הישראלי

Esri נוכחת גם בישראל זה כ-20 שנה, ונציגתה הרשמית בארץ (והיחידה מאז שחדרה לשוק המקומי כאן) היא חברת סיסטמטיקס בע"מ, שבין שלל תחומי פעילותה, פעילה מאוד במישור ה-GIS בישראל ומעניקה שירותי קצה-לקצה לתוכנות של Esri. את התוכנות סיסטמטיקס אמנם משווקת, אבל היא גם מעניקה להן תמיכה טכנית מלאה באמצעות מרכז שירות, שמספק מענה ליותר מ-1,000 לקוחות, וצוות מומחים המונה כ-40 איש. לא כל מי שרוכש את התוכנות של Esri בישראל, כמו ביתר חלקי העולם, משתמש בהן כפי שהן – ולא אחת יש צורך להתאימן לצרכים מיוחדים של הלקוח או של השטח הגיאוגרפי. לכן, לסיסטמטיקס גם בית תוכנה שבו פועלים גיאוגרפים ומומחי מיפוי.

"סיסטמטיקס חזקה מאוד בתחום ה-GIS בישראל, במיוחד בסקטור הממשלתי", אומרת נורית גוטהרץ, מנהלת תחום מכירות GIS בסיסטמטיקס. בין לקוחות החברה נמצאים משרדי ממשלה, ארגוני הביטחון ורשויות מוניציפליות (בהן ארבע הרשויות הגדולות: תל אביב, ירושלים, חיפה ובאר שבע). סיסטמטיקס זכתה במכרז של חברת החשמל להקמת מערך ה-GIS שלה בישראל, וצוות של כ-20 איש עמל מספר שנים על הקמתו. "גם במגזר הפרטי יש לתוכנות של Esri דריסת רגל בישראל, כשסיסטמטיקס מוכרת אותן לגופים שונים מחברות ביטוח, דרך בנקים וחברות אשראי ועד לחברות תקשורת", מספרת גוטהרץ.


"להחיל את הגיאוגרפיה בכל מקום" | צילום: fotolia

מדוע כל הגופים הללו מחזיקים בתוכנות של Esri? קל מאוד להבין את החשיבות של התוכנות הללו כעת, בצלן של עבודות התשתית להקמת הרכבת הקלה בתל אביב: בעזרת התוכנה, שבה ממופות כל תשתיות העיר, יכולות העבודות להתנהל באופן הרמוני וללא פגיעה בתשתיות הקיימות. בפרויקט כה גדול, זוהי חשיבות מכרעת.

"הארה גיאוגרפית"

המקום הטוב ביותר לבחון בו את ההשפעה העולמית של Esri הוא לא רדלנד אלא סן דייגו, שבה מקיימת החברה את כנס הלקוחות הגדול שלה מדי קיץ. בשנה שעברה הכנס התקיים ביום חם ולח מהרגיל לעונה ביולי, וברגע שדיינג'רמונד עלה לדוכן הנואמים במרכז הכנסים העמוס, היה ברור שזה האירוע שלו: הוא היה דובר המפתח, המארח והמנחה גם יחד. הקהל, שמנה 16 אלף איש – בערך פי שלושה מהקהל שמתכנס לרגל כנס המפתחים הבינלאומי של אפל, או אירוע ה-O/I של גוגל – הגיע משוודיה, דרום קוריאה, איידהו, אינדיאנה, בוטסואנה וברזיל, כולם שם כדי לשמוע את דבריו של איש שהם מחשיבים כאגדה. דיינג'רמונד הזמין אורחים לבמה כדי שיטיפו על כוחה של התוכנה של Esri להילחם במחלות, לייעל תהליכי קבלת החלטות ולהגיב לאסונות טבע. הנושא של הכנס השנה היה "החלת הגיאוגרפיה בכל מקום", ובכל מספר רגעים שב דיינג'רמונד וניסח לקהל מאזיניו המרוכז גרסאות שונות של המשפט "אנו נכנסים לתקופה של הארה גיאוגרפית".

אלו דברים מסחררים, למען האמת, אבל המשמעות שלהם היא יותר פרוזאית – מפות, תחום שהיה שייך בעבר למומחים, עוברות תהליכי דמוקרטיזציה בעידן החיבור לענן, והתוכנה של Esri מתחילה להתפשט באופן נרחב יותר לתוככי ארגונים שונים. קמעונאית התרופות Walgreens משתמשת בשירותיה של Esri כבר מאז שנת 2000 כדי להחליט היכן לפתוח חנויות חדשות, אבל בשנים האחרונות היא שחררה את האפליקציה המותאמת אישית שלה,WalMap , גם לעובדים, כדי שיוכלו לבדוק את המכירות שלהם חנות אחר חנות, לבחון את נתח השוק שלהם ואת מיקומם של המתחרים בתוכו. Walgreens הגדילה כך את מספר המשתמשים הפנימיים באפליקציית המיפוי שלה פי עשרה במשך השנים האחרונות.

באוניברסיטת סטנפורד חוקרים מכל תחום כמעט משתמשים בכלים של Esri כדי לצפות את ההשפעות של ההתחממות הגלובאלית על הפרפרים במדגסקר, או כדי לחקור את שיעורו של סרטן מסוים בסמוך לאתרי זיהום. "נוצר פיצוץ של אנשים שחושבים על המחקר שלהם במונחים גיאו-מרחביים", אומרת ג'ולי סוויטקיינד-סינגר, עוזרת המנהל בסטנפורד לעניינים גיאו-מרחביים, מיפוי ומידע ושירותים מדעיים.

דוגמאות כאלו גורמות לדיינג'רמונד להיות אופטימי, ולחשוב שאנשים רבים נוספים רואים את הדברים בדרך שלו. "בחמש עד עשר השנים הבאות נוכל להגדיל את זה בקנה מידה משמעותי", הוא מאמין. אם להתבסס על העבודה שעשה ב-40 השנים האחרונות, כדאי בהחלט לקחת את התחזית הזו ברצינות.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.