Forbes Israel Logo

נשים בתפקידי ניהול בכירים מפוטרות יותר בהשוואה לגברים

אחרי שנים רבות שנשים פורצות דרך בעולם העסקי, נראה שבחלק מהעסקים עדיין יש מקום לדעות קדומות, כפי שפורסם רק לאחרונה בכמה מחקרים. נושא אחד הוא הפער בשכר הממוצע בין גברים לנשים, פער אשר עשוי להיות גדול יותר מאשר חשבנו בעבר. כמו כן, נראה ששיעור הפיטורין של נשים המכהנות כמנכ"ליות גבוה בהרבה מזה של מנכ"לים זכרים, כך עולה ממחקר חדש שפורסם בכתב העת Journal of Management.

דו"ח חדש של המכון לחקר מדיניות החקיקה כלפי נשים מצא כי פער השכר אינו מצטמצם במהירות שבה היה צריך להצטמצם. על פי הערכות מוקדמות יותר נראה היה שנשים מרוויחות כ-80 סנט לכל דולר שגברים מרוויחים, אך הדו"ח החדש מצא שנשים מרוויחות למעשה רק 49 סנט.

"ממשיכות להתמודד עם אתגרים נוספים" | צילום: shutterstock

נשים גם סובלות מפגיעה דרמטית בגובה השכר כתוצאה מיציאה לחופשה ארוכה: המחקר מציין כי בשלושים השנים האחרונות, נשים שלקחו הפסקה של שנה מהעבודה מייצרת הפחתה ממוצעת של 12% בשכר, כשרק בין השנים 2001 ל-2015 גרמה ההפסקה הארוכה לירידה של 39% בשכר.

כמו כן, חוקרים מאוניברסיטת אלבאמה, אוניברסיטת ממפיס, אוניברסיטת קלמסון ואוניברסיטת מיזורי, בדקו את דו"חות הנתונים של חברות ציבוריות בין השנים 2000 ל-2014, כולל מידע שהופץ בהודעות לעיתונות ובמאגרי מידע. החוקרים הבחינו בין המנכ"לים שעזבו מרצונם לבין אלה שפוטרו, בין המגדר שלהם וכן התחשבו במה שקרה בחברה מבחינה פיננסית באותה עת.

הם גילו כי הנשים המנכ"ליות היו בסיכון פיטורין הגבוה ב-45% יותר מאשר עמיתיהן הגברים. מה שאומר גם כי שיפורים בביצועים, אשר היו שומרים על גברים במקום העבודה שלהם, לא היו משפיעים כך על נשים.

הטיות מגדריות

"פיטורי מנכ"לים נתפסים בדרך כלל כראיה לניהול תקין של חברות, שכן הם מעידים על כך שהוועד המנהל לוקח ברצינות את תפקידו, אך המחקר שלנו מגלה כי קיימות הטיות מגדר בלתי-רצוניות לגבי האופן שבו הדירקטוריון מעריך את המנכ"לים ואת החלטתו להשאיר או לפטר מנכ"לים ספציפיים", אמרה סנדרה מורטאל, מחברת המחקר.

היא ועמיתיה גם מצאו כי בזמנים פיננסיים טובים של החברה, נראה שגברים מוגנים יותר מפני פיטורין, בהשוואה לנשים. הדבר עשוי להצביע על כך שבעת שביצועי החברה הטובים מיוחסים באופן מובהק יותר לביצועי המנכ"לים הגברים.

"ממצאי המחקר מצביעים על הלחץ הנוסף המוטל על נשים בעמדות מנהיגות בכירות ביחס לעמיתיהן הגברים", אמר מחבר המחקר וישל ק. גופטה. "זה בעייתי משום שנשים עומדות בפני מכשולים קשים בפריצת תקרת הזכוכית המגדרית, אך נראה שהן ממשיכות להתמודד עם אתגרים נוספים גם לאחר שהגיעו לראש ההיררכיה הארגונית".

נדרש עוד להבין את ההבדלים בין המינים בקרב גיוסים ופיטורין של מנכ"לים. אבל שני המחקרים מציעים תובנה מעניינת, ואולי גם מעוררת שיח – הן על ההבדלים המגדריים שעדיין קיימים אחרי שנים רבות, והן על ההתפתחויות האחרונות, שכן נשים השיגו מעמד גדול יותר ויותר בעולם העסקים.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן