Forbes Israel Logo

נתניהו ולפיד נועדו: ההפחתה בתקציבי הממשלה תובא ביום ראשון לאישור הממשלה

ראש הממשלה, בנימין נתניהו ושר האוצר יאיר לפיד, נועדו היום בצהריים והחליטו כי ביום ראשון תובא לאישור הממשלה הפחתה בתקציבי משרדי הממשלה – זאת כנגד צמצום הגזירות על האזרחים כפי שהובא היום לוועדת הכספים של הכנסת וכדי לשמור על מסגרת התקציב ויעד הגירעון.

מוקדם יותר היום נמשך המאבק על התקציב שהביא עימו מספר שינויים במתווה של האוצר: בדיון סוער בועדת הכספים, הגיעה הקואליציה להסכמה וביטלה את כוונת האוצר להטיל מס של 3.5% על משפרי הדיור. גם הצעת האוצר לגבות דמי ביטוח לאומי ומס בריאות מעקרות הבית  תבוטל גם היא ותוצא מחוק ההסדרים.

שווי ההקלות עומד על 2 מיליארד שקלים כאשר בשלב זה טרם ברור מה החלופות שיציג האוצר. במשרד מציינים כי גם לאחר ביטול הגזירות תישמר המסגרת התקציבית ויישמר יעד הגרעון.

רוצים להישאר מעודכנים בכל החדשות והדירוגים? הירשמו לניוזלטר של פורבס ישראל, הורידו את האפליקציה, עשו לנו לייק בפייסבוק או עקבו אחרינו בטוויטר.

כמו כן מתוכנן שינוי במתווה קיצוץ קצבאות הילדים שהאותר תכנן לקצץ את הקצבה ל-140 שקל לחודש (במקום 175 שקל כיום). ובנוסף, הטלת מס ההכנסה צפויה להיות על פי דרגות שכר ולא באופן כוללני ותעמוד על 1% עד שכר של 14 אלף, 1.5% עד 22 אלף ו-2% מעל זה. הקואליציה מתכננת גם שינוי במס החברות שיעמוד במסגרת עידוד השקעות הון על 9% במקום 10% בפריפריה ובמרכז הארץ 16% במקום 15%.

צילום: דוברות הכנסת

בנוסף, ועדת הכספים צפויה לאשר את הפשרה שהושגה בעניין נקודות הזיכוי לאקדמאים ובמקום לבטל לחלוטין את נקודות הזיכוי במס הניתנות להם כיום, תינתן נקודת זיכוי אחת לבוגרי תואר ראשון למשך שנה אחת מסיום התואר וחצי נקודת זיכוי לבוגרי תואר שני, גם היא במשך שנה מסיום התואר. 

ועדת הכספים מנהלת בימים האחרונים דיונים מרתוניים בנושא התקציב מתוך כוונה לסיים את ההצבעות עד סוף השבוע בכדי שהכנסת תאשר את התקציב בקריאה שנייה ושלישית עד סוף החודש, לפני היציאה לפגרה של הכנסת.

יו"ר הוועדה ניסן סלומיאנסקי אמר היום: "הצלחנו לשנות את מפת הגזירות. באופן חסר תקדים ביטלנו גזירות קשות שהיו אמורות לפגוע במעמד הביניים ובשכבות החלשות. מתוך כלל המהלים והגזירות של האוצר שינינו כ- 20% מהגזירות. מנענו את הפגיעה בעקרות הבית, את הפגיעה הקשה במעמד הביניים על ידי שינוי מדרגות המס כך שרק בעלי שכר גבוה יפגעו. בנוסף, אילצנו את הממשלה לקצץ משמעותית בתקציבי משרדי ממשלה". שווי השינויים מוערך בכ-3.5 מיליארד שקל.

סלומינסקי הודיע, שעל-מנת לעמוד ביעדי התקציב וביעדים הפיסקאליים. בתוך כך הוחלט כמו כן על הצעדים הבאים: העלאת מס רכישה על קרקע מ-5% ל-6%, למעט רוכשים פרטיים, אם ישלימו בנייה לצורך מגורים בתוך 3 שנים. כמו כן, יבוצע קיצוץ רוחבי בתקציבי כל משרדי הממשלה מעל חצי מיליארד שקל עד מיליארד שקל. עוד הוחלט על הטלת מס על דיבידנדים של החברות הציבוריות אשר יניב כחצי מיליארד שקל.

ועדת הכספים תחל היום בצהריים בהצבעות מרתוניות המתוכננות להימשך עד לשעות הלילה המאוחרות. מליאת הכנסת צפויה להתחיל ביום ג' הקרוב להצביע על התקציב ועל חוק ההסדרים ולהגיע לקו הסיום לקראת סוף השבוע הבא.

בתוך כך, האופוזיציה מתכוונת להלחם על מספר סעיפים בתקציב המדינה ומפלגת העבודה כבר הגישה 1,400 הסתייגויות לתקציב המדינה וכ-50 הסתייגויות מהותיות לחוק ההסדרים, במהלך הדיונים בועדת הכספים בחודש האחרון.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.