חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

סאקסו בנק: ה-S&P 500 יגיע לשיא בהמשך השנה – ויצנח עד 30%

"מדד ה-S&P 500 ימשיך לטפס, וצפוי להגיע לשיא חדש של 1900-1950 נקודות במהלך שנת 2014 – ומיד לאחר מכן יחל תיקון של עד 30%". כך עולה מהערכת בנק ההשקעות האירופאי Saxo Bank, אשר פרסם היום את תחזיותיו להמשך שנת 2014 בכלכלה העולמית. להערכת כלכלני הבנק, לקראת סיום הרבעון השני של השנה ייאלץ הבנק הפדראלי בארה"ב לעצור לחלוטין את מדיניות הצמצום הכמותית בה הוא נוקט כבר למעלה משנה – זאת לאור נתוני הצמיחה בארה"ב, אשר כלכלני הבנק מעריכים כי יהיו נמוכים מקונצנזוס התחזיות.

ומה צפוי לכלכלה האירופאית בהמשך השנה? סטין ג'קובסון, הכלכלן הראשי של הבנק, מעריך כי "הכלכלות של ספרד, פורטוגל ויוון משתפרות – אבל זה לא בהכרח מבשר טובות לכל יבשת אירופה". לדבריו, השיפור הצפוי בכלכלות אשר עמדו בלב הסערה בתקופה האחרונה אינו שיפור ממשי במצבה של כלכלת היבשת: "הבעיות פשוט עוברות מ'מועדון הקלאב מד' בפורטוגל ויוון למדינות דוגמת צרפת, ובקרוב גם לגרמניה. מצבה של אירופה ככלל לא משתפר". ג'קובסון מרשה לעצמו להביע גם מעט אופטימיות, ומציין כי "המדינות החלשות מראות סימנים לכך שמדיניות הפחתת ערך המטבעות שלהן נושאת פירות".

"הבעיות עוזבות את הקלאב מד – ועוברות לצרפת ולגרמניה". ג'קובסון | צילום: יח"צ

נושא מעניין נוסף אשר בולט בסקירתו של ג'קובסון הוא המדינות המתפתחות, ובמיוחד השווקים אשר עד לאחרונה נקראו בפי הכלכלנים "מועדון 5 המדינות הפגיעות" – ובהן דרום אפריקה, ברזיל, הודו, אינדונזיה וטורקיה. שווקים אלו נמצאים בסיכון מיוחד עקב התפתחותם, וכל תנודה בשוק עלולה להשפיע עליהם באופן משמעותי בהרבה לעומת השווקים המפותחים והמבוססים יותר. השנה, לפי ג'קובסון, הצטרפו למועדון 3 חברות חדשות כשארגנטינה, צ'ילה ואפילו רוסיה הצטרפו, ושינו את שם המועדון ל-"8 המדינות הפגיעות". מעניין במיוחד מצב השוק הרוסי, אשר סובל מהסנקציות המערביות ומנטישת המשקיעים מאז פלישת רוסיה לחצי האי קרים.

המצב הנוכחי בשוק הרוסי הביא את פיטר גרנרי, אסטרטג המניות הראשי של הבנק, להצהיר כי "המניות ברוסיה זולות באופן יוצא דופן. שוק המניות ברוסיה הוא הזול ביותר בעולם, על פי כל פרמטר של הערכת שווי. לקנות את מה שאיש לא רוצה לקנות זו, פעמים רבות, אסטרטגיה טובה. זכרו את תחילת 2009". בנוסף ממליץ גרנרי לשים לב במיוחד למניות הבנקים האירופאיים המובילים, אשר צפויים "לרשום ביצועים טובים ולהציג אפסייד של לפחות 25% ביחס לרמות המחירים הנוכחיות".

בניין הבורסה בניו יורק | צילום: רויטרס

לעומת שתי "נקודות האור" האלו, גרנרי לא נשמע אופטימי במיוחד אודות שוק המניות בעתיד הקרוב: "שוקי המניות בארה"ב מתומחרים באופן הוגן, והתשואות מכאן ואילך יהיו קשורות בעיקר לצמיחה בהכנסות וברווחים של החברות. המשמעות היא שהתשואות שנרשמו ב-2013 לא יחזרו על עצמן ב-2014". גם בשווקים אשר זכו לתשומת לב רבה מצד המשקיעים בשנים האחרונות, דוגמת יוון, הפיליפינים ואינדונזיה לא צופה גרנרי עתיד ורוד. להערכתו, "החגיגה בשוק המניות היווני הסתיימה. שוקי המניות ביוון עלו ב-180% מאז הבחירות שנערכו במדינה במאי 2012, וכיום הם בין היקרים בעולם".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן