Forbes Israel Logo
סניף זארה. צילום: Shutterstock
סניף זארה. צילום: Shutterstock

סגירת סניפים ויצירת קולקציות ירוקות: מותג העל זארה מבצע שינויים דרמטיים

קמעונאית הבגדים ממשיכה להתכווץ ומתכננת לסגור כ-16% מכלל החנויות שהיא מפעילה. ובינתיים - עובדת במרץ על הגדלת הנוכחות המקוונת והשקת חברות בת חדשות

ממשיכה לצמצם סניפים: לאחר שבחודש יוני שעבר הודיעו במטה זארה על סגירתם של 1,200 סניפי החנות ברחבי העולם, היום הם מעלים הילוך ומפרסמים הודעה על סגירת כל החנויות בוונצואלה. מעבר לחנויות זארה, כולל התאגיד שמונה מותגים נוספים, לרבות זארה הום, פול אנד בר, סטרדיווריוס, ברשקה, מאסימו דוטי, אוישו ו-Uterque.

המהלך יוצא לפועל בצל סיום החוזה של חברת האם של זארה – אינדיטקס, עם השותפה המקומית בוונצואלה – פיניקס וורלד טרייד, שבבעלות איש העסקים המקומי קמילו איברהים.

לפי ההודעה הרשמית של פיניקס וורלד טרייד, הפסקת שיתוף הפעולה בין החברות, שהחל בשנת 2007, היא ברקע "שדרוג הפעילות הדיגיטלית עליו הכריזו באינדיטקס".

בוונצואלה פעלו חמש חניות של הרשת סך הכל, שלוש מתוכן פעלו בקניונים גדולים בעיר הבירה קראקס, והן נסגרו כבר בשבוע שעבר. באותם קניונים פעלו גם חנויות אחרות של המותג כמו פול אנד בר.

חנות זארה – בקרוב תראו הרבה פחות כאלה. צילום: Shutterstock
סוגרים עוד ועוד חנויות

כאמור המהלך של זארה הוא חלק ממדיניות עליה הכריזו כבר בחודש יוני שעבר, בעיצומה של מגפת הקורונה העולמית, אז החליטו באינדיקטס לסגור כ-1,200 סניפים עד סוף השנה, שמהווים 16% מסך חנויות החברה.

ההחלטה של ענקית הקמעונאות היא חלק מתכנית שמטרתה לשים דגש על הפעילות הדיגיטלית של החברה ולהגדיל את היקף המכירות המקוונות, לאחר שברבעון הראשון של 2020 דיווחה החברה על הפסד בסך 409 מיליון אירו, שנבע בצל סגירת החנויות בשל מגבלות הקורונה.

ההפסד הוביל לחשיבה מחודשת במטה החברה ולהחלטה של אינדיקסט להזרים 1.7 מיליארד אירו לטובת שיפור והגדלת הפלטפורמות הדיגיטליות של החברה.

אתר זארה. צילום: Shutterstock
אתר זארה. משפרים את התשתית הדיגיטלית. צילום: Shutterstock

ואכן, במרץ האחרון דיווחה החברה על רווח נקי של 1.1 מיליארד אירו בשנת 2020, בעקבות זינוק של 77% בהיקף המכירות המקוונות. יו"ר החברה, פאבלו איסה, התייחס לנתונים המעודדים ואמר כי "אינדיקטס חזקה משהייתה לפני שנתיים, בעיקר בזכות המודל העסקי הייחודי שלנו והגמישות בענף הדיגיטל שלנו".

במקביל, השיקה החברה שירותים דיגיטליים ב-25 יעדים נוספים ברחבי העולם, מה שהפך את מותגי החברה לזמינים ב-106 מדינות סך הכל.

פותחים חזית נוספת

זוהי לא היוזמה היחידה של החברה בתקופה האחרונה. מוקדם יותר החודש פורסם כי בכוונת החברה להשיק קולקציית איפור וטיפוח תחת מותג חדש בשם זארה ביוטי. המותג צפוי לכלול מגוון מוצרים אותם ניתן יהיה למלא בחדש ברוח השמירה על הסביבה.

קולקציית הביוטי החדשה כוללת מגוון מוצרי איפור וטיפוח, לרבות 130 גווני ליפסטיק שונים. בהתאם לאג'נדה הירוקה שמנסה הרשת לחרוט על דגלה, כלל המוצרים לא נוסו על בעלי חיים והם מורכבים מרכיבים אקולוגיים וטבעיים בלבד.

המוצרים, שנוצרו בשיתוף פעולה עם המאפרת דיאן קנדל, ישווקו בסניפי זארה ויוקדש להם אזור נפרד בחנות. הלקוחות של החברה באירופה, צפון אמריקה, אוסטרליה, ניו זילנד, סין, יפן ודרום קוריאה, יכולים להנות ממוצרי הקולקציה כבר עכשיו ולהזמין אותם דרך אתר החנות.

המהלך האחרון של זארה ממצב אותה בתחרות בחזית נוספת מול שתי ענקיות אופנה אחרות, אסוס ו-H&M, שגם הן מייצרות ומשווקות מוצרי ביוטי. מעבר לכניסה לשוק חדש עבור המותג, מדובר בניסיון של זארה להתנער מהתדמית הבעייתית שדבקה בה, כחברה שכלל המודל העסקי שלה נתפס, על פי מומחים בתחום, כמזיק ומזהם מאד לסביבה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.