Forbes Israel Logo

סופו של החלום האמריקאי? צעירי ארה”ב לא מרוויחים כמו הוריהם

החלום האמריקאי הולך ומתרחק מהישג ידם של יותר ויותר אנשים. זאת לפי מחקר חדש, אשר מראה כי הסיכויים שילדים ירוויחו יותר מהוריהם נמצאים בירידה.

במחקר, שפורסם בשבוע שעבר על ידי הכלכלן ראג' צ'טי מאונברסיטת סטנפורד וצוות החוקרים שלו, הם מצאו כי רק חצי מבני ה-30 בארה"ב מרוויחים יותר כסף ממה שההורים שלהם הרוויחו באותו הגיל.

מדובר בירידה חדה מאז שנות ה-70, בהן 92% מבני ה-30 הביאו הביתה תלושי משכורת גדולים יותר מאשר הוריהם. "בעיקרון, השאלה אם תביא יותר כסף מההורים שלך שקולה להטלת מטבע", ציין צ'טי בהודעה לעיתונות.

המחקר, אשר ניתח שנים של מידע ממפקדי אוכלוסין והחזרי מס, מצייר תמונה עגומה של מה שנחשב במשך זמן רב כמרכזי לאותו חלום אמריקאי. מספר הילדים שמסוגלים להרוויח יותר מההורים שלהם, ולשפר הרבה מהתחומים בחייהם, נפל בכל המדינות ברחבי ארה"ב. חלק מהירידות הגדולות היו בחלקים במרכז-מערב ארה"ב, שם נעלמו עבודות במפעלים, כולל מישיגן ואילינוי.

גם צמיחה כלכלית לא תעזור לילד הזה | צילום: fotolia

המשכורות של גברים ירדו בחדות במיוחד. בעוד שבנים היו אמורים להרוויח יותר מאשר ההורים שלהם, רק 41% מבני ה-30 הביאו הביתה יותר כסף ב-2014.

החוקרים מציינים כי התחזיות הכלכליות אמנם התייצבו בשנות ה-90, אך הן צנחו שוב ב-2002. "גילינו ירידה תלולה במוביליות – שיש לה קשר רב לחרדה ותסכול שאנשים רבים חשים, כפי שמשתקף בבחירות", הסביר צ'טי (37), אשר נולד בהודו ומחקריו הכלכליים קיבלו הכרה רבה.

לדברי החוקרים, אפשר להאשים את התפוגגות החלום האמריקאי בעלייה של אי השוויון בהכנסה. בעוד שההון של המעמד הגבוה גדל, מעמד הביניים נותר מאחור. במטרה להעניק לאנשים רבים יותר את האפשרות של משכורת טובה יותר מאשר ההורים שלהם, החוקרים משערים כי התשובה לכך היא צמיחה כלכלית, שמהווה יתרון כלשהו לאנשים רבים יותר על פני ספקטרום ההכנסה.

צמיחה כלכלית איטית מצוטטת גם כסיבה לבעיה אחרת. החוקרים מציינים כי גם אם הכלכלה תצמח באופן תלול יותר, זה לא יגדיל את המוביליות. לדוגמא, הם חישבו כי ברמות העכשוויות של תפוצת ההכנסה, המדינה תצטרך לראות צמיחה של התוצר המקומי הגולמי במעל ל-6% במטרה לחזור לשיעורי המוביליות בהכנסה של תקופת מלחמת העולם השנייה. למעשה, זה לא אפשרי כאשר לוקחים בחשבון שהצמיחה הכלכלית נמצאת בשיעור נמוך – סביב 2%.

במחקר מהדהדות תוצאותיו של מחקר אחר שפורסם מוקדם יותר החודש, שנערך על ידי תומס פיקטי וכלכלנים אחרים, ומראה כיצד שנים של צמיחה כלכלית נכשלו בלהוות יתרון למחצית מאוכלוסיית ארה"ב.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן