Forbes Israel Logo

סיציליה קורסת: האם משבר החוב האירופי הוא מחוזי ולא לאומי?

נראה כי איטליה עומדת בפני אותן בעיות כמו ספרד. בעוד כולנו התרכזנו בחשבונות הלאומיים של הממשלות, בעיה אחרת מבעבעת מן האזורים האמורים. משמען כי איננו בטוחים כלל מה הן רמות החוב האמיתיות. ה'גארדיאן' הבריטי זועק כדלקמן: "חששות לגבי עתידה של סיציליה עם הפסקתן של הזרמות המטבע ואיום פשיטת הרגל; שילוב עגום של שחיתות שגרתית, שימוש לרעה בכספים והשפעת המאפיה מקרב את האי היפהפה ולמוד הסבל אל פי פחת". 

לסיציליה יש יותר מרחב תימרון מאשר לרוב האזורים באיטליה. ובכל זאת, דיווחים אמינים מתקבלים לגבי אזורים נוספים, בעיקר בדרום, הסובלים מבעיות דומות. כך גם בספרד ובאזוריה שלה: יש מספיק כוח למיסוי והלוואה מטעם המדינה כלפי האזורים שטוענים כי הם נקלעים למשבר בפני עצמם.

שחיתות שגרתית, שימוש לרעה בכספים. מפולת בוץ בסיציליה | צילום: רויטרס

בספרד ראינו זאת בפרסומים הטריים על כי מחוז וולנסיה זקוק לסיוע חירום מהממשלה הספרדית. באיטליה אנו רואים את סיציליה נזקקת לאותו הדבר. אף אחת מהן איננה בעיה של עצמה, או כלפי עצמה. השאלה הנשאלת היא, ובכן, אם לאזור אחד כזה יש בעיות כאלו – מה לגבי האזורים האחרים?

אף אחד, למשל, לא יהמר על נאפולי, או על מחוז קמפניה שסביבה, שאין בהן חוב כלכלי וצרות כספיות אחרות. באופן דומה, גם הבעיות שנחשפו בוולנסיה הן, קרוב לוודאי, רק הראשונות שעלו, ולא סך הצרות והמכשולים.

מצב חירום. הפגנות בולנסיה השבוע | צילום: רויטרס

זו עלולה להיות בעיה הרבה יותר גדולה לאיטליה מאשר לספרד, למעשה: החוב הלאומי של ספרד (בהודאתה) הוא בסביבות 80% מהתמ"ג; של איטליה – בסביבות 120%. לספרד, לפיכך, יש יותר מקום לחשוף חובות שטרם נתגלו מאשר לאיטליה.

כתבות נוספות בנושא:

המחוזות הריבוניים בספרד הם שמושכים את הכלכלה למטה

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.