Forbes Israel Logo

סכנה בגן העדן: הטעות שתהפוך את מקלט המס הגדול לגיהנום פיננסי

בקרוב יהפוך עלול גן העדן הכלכלי באיי קיימן להפוך לגיהנום. אם רפורמת המיסוי שמתכנן הממשל המקומי אכן תצא לדרך, האיים הקריביים עלולים למצוא את עצמם במדרון תלול לקריסה כלכלית, בדיוק כמו יוון. 

עד היום, מי שפתח עסק באיי קיימן נהנה מפטור גורף ממס הכנסה, מפטור מתשלום תמלוגים למדינה וכן מפטור ממס עיזבון. אולם כעת, בשל גידול משמעותי בהוצאות הממשלה, הוחלט על להתחיל לגבות מס הכנסה באיים. צעד זה מסוכן במיוחד, שכן בכך מאבדים איי קיימן את היתרון הגדול ביותר שלהם על פני שווקים אחרים בעולם. 

נכון לעכשיו, על פי נתוני הבנק העולמי, איי קיימן הם תחום השיפוט העשיר בעולם, בעיקר בשל העובדה שאין בהם מסים על הכנסות או על ייצור. הסיבה שהממשלה המקומית החליטה לחסל את היתרון הזה טמונה למעשה בהתנהלות הכספית הכושלת שלה. על פי דוחות שפורסמו לאחרונה, נראה כי הוצאות הממשלה גדלו פי 2 מהתמ"ג באיים מאז שנת 2000. 

האם הממשלה תהרוס את גן העדן הפיננסי באיי קיימן? | צילום: ingimage/ASAP

עיקר ההוצאות הממשלתיות באיים היו על משכורות עתק ותשלומי פיצויים גבוהים לעובדים במגזר הציבורי. במילים אחרות, הממשלה שניסתה לקנות קולות של פוליטיקאים, מאלצת כעת את הציבור לשלם על הטעויות הגורליות שעשתה עם כספו. 

הפתרון הטוב ביותר לבעיה זו היא להוריד את נטל החובות הממשלתיים לרמה שהיה בה לפני כעשור. אך בפועל, הממשלה באיי קיימן עושה בדיוק את ההיפך וכעת היא מקווה להפחית את הגירעון המדיני עם הנהגת צדיניות מיסוי חדשה. 

בניסיון להגן על עמדתה החדשה, טוענת הממשלה כי שיעור המס החדש יהיה רק כ-10% מההכנסות ויחול רק על התמחויות מסויימות במשק. אולם, על סמך הגידול המפלצתי במס ההכנסה בארה"ב, שהחל ב-1913 בשיעור של 7% בלבד וכיום מכביד מאוד על האוכלוסיה, ניתן לומר כי זהו צעד מסוכן שעלול להכניס את השוק כולו עמוק לבוץ. 

כתוצאה מהנהגת המס החדש, עלולים יזמים זרים רבים לברוח מאיי קיימן לכיוון מקומות אחרים בעולם, בהם שיעור המס הוא אפסי, כגון: ברמודה, מונקו או הבהאמס. בנוסף גם הונג קונג וסינגפור עשויים להיות יעדים אטרקטיביים, היות ושיעורי המסים שם הם מהנמוכים בעולם. 

על ממשלת האיים להתעשת ולהבין שיש כיום מספיק דוגמאות בעולם למקומות בהם מדיניות כלכלית מזיקה הרסה את השוק כולו ולא לאבד את היתרון היחסי שלה בתחום זה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.