Forbes Israel Logo

סמנכ״לית הכספים של גוגל: "הסביבה היום מאתגרת יותר מכל מה שראיתי"

רות פורת שברה כל תקרת זכוכית אפשרית. אחרי שסייעה לחלץ את אמזון מקריסה והכינה את ההנפקות של גוגל - היא עומדת כעת בפני אתגר חדש: הצלת העסקים הקטנים בארה"ב

משברים הם לא דבר בלתי מוכר עבור רות פורת, סמנכ"לית הכספים החזקה של אלפבית וגוגל. היא החלה את הקריירה שלה במורגן סטנלי בשנת 1987, רק שבעה שבועות לפני "יום שני השחור" – שבו נרשמו נפילות השערים הגדולות ביותר ביום אחד נכון לאותה תקופה. "באותו הרגע חששתי שאולי הקריירה שלי הסתיימה עוד לפני שהתחילה", היא נזכרת. 

המציאות היתה רחוקה מזה. פורת היא אחת ממנהלי התאגידים הנדירים שהתעלו מעל הפסגות הגבוהות של וול סטריט והגיעו אל הדרגים הגבוהים ביותר של עמק הסיליקון. 

למרות שהנוף היום עשוי להיות שונה, רבים מהאתגרים שחוותה אז נותרו זהים: ניווט בתקופות שבהן הכלכלה בשפל, חקירות ממשלתיות ומכשולים רגולטוריים. כמובן שמגפה עולמית היא מכשול חדש. "הסביבה הזו מאתגרת יותר מכל מה שראיתי מכיוון שאתה משלב משבר בריאותי עם משבר כלכלי", אומרת פורת בראיון הראשון שלה אי פעם עם פורבס מביתה בפאלו אלטו, קליפורניה. "הדרך קדימה פחות בטוחה".

אבל פורת כבר התוותה בעבר דרך בשטח לא בטוח. במהלך 28 שנות עבודתה במורגן סטנלי היא מילאה תפקידים כמו סגנית יו"ר חטיבת בנקאות השקעות והמנהלת הגלובאלית של קבוצת המוסדות הפיננסיים, לפני שעלתה לדרגת סמנכ"לית הכספים בינואר 2010. "התחלתי בבנקאות כשזה בהחלט לא היה קל להיות אישה בתחום", היא אומרת. "הרבה זמן שלא חשבתי על כריות הכתפיים האלה, על עניבות הפפיון, הצעיפים, הוויסקי, המאמצים הנוראיים להשתלב". מה שהשאיר אותה שם, היא אומרת, היתה ההזדמנות "להמשיך ללמוד ולצמוח" – באופן ראוי לציון, מול סערה גדולה. 

מקרה לדוגמה: הקריאה של ממשלת ארה"ב לסייע בחילוץ של ענקית הביטוח AIG וסוכנויות מימון המשכנתאות Fannie Mae ו־ Freddie Macבתקופת המיתון הגדול. "בדומה לסביבת המשבר הנוכחית, אחד משיאי הקריירה שלי היה לייעץ למשרד האוצר האמריקאי במהלך המשבר הפיננסי ב־2008", היא אומרת. "הצלחתי להשתמש בכישורים שפיתחתי במהלך קריירה [של חיים שלמים] למשהו שהיה כל כך חשוב באותו רגע עבור המדינה".

לא תרומה

כעבור למעלה מעשור, לפורת יש את אותה נחישות ברזל בכל הנוגע למגפת הקורונה, שכבר גבתה מחיר אדיר מכלכלת ארה"ב. מעל 100 אלף עסקים נסגרו לצמיתות החל באפריל, כך עולה ממחקר שפורסם על ידי הלשכה הלאומית למחקר כלכלי בארה"ב. במקביל, 88% מבעלי העסקים הקטנים טוענים שהשתמשו בכל הכסף שניתן להם במסגרת תוכנית התמיכה הממשלתית, על פי סקר של גולדמן זאקס שנערך לאחרונה בקרב למעלה מ־1,500 עסקים. וללא תמיכה ממשלתית נוספת, 30% טוענים כי ימצו את שארית המזומנים שלהם עד סוף השנה. 

"התחלתי בבנקאות כשזה בהחלט לא היה קל להיות אישה בתחום. הרבה זמן שלא חשבתי על כריות הכתפיים האלה, על עניבות הפפיון, הצעיפים, הוויסקי, המאמצים הנוראיים להשתלב"

לכן, פורת מובילה את המאמצים האחרונים של גוגל לעזור להחזיר למסלול את העסקים הקטנים והכלכלה ההרוסה באמריקה. זאת, תוך ניהול אחד ממאזני התאגידים הגדולים בעולם על רקע איום התביעות בדבר הפרת חוקי ההגבלים העסקיים שגוגל עומדת מולו ועשויות לקבוע את גורל ענף הטכנולוגיה כולו. זה אולי יתגלה כאתגר הגדול ביותר שלה עד כה.

אמנם גוגל היא תאגיד ענק, אך שורשיה בעסקים קטנים. "כל כך ברור שעסקים קטנים הם נשמת החיים של הכלכלה האמריקאית", אומרת פורת ומפרטת: הם מספקים כשני שלישים מהמשרות החדשות ו־67 סנט מכל דולר שמוציאים בעסק קטן נשארים בכלכלה המקומית.

בתחילת התפרצות המגפה התחייב מנכ"ל גוגל, סונדר פיצ'אי, להעביר סכום של 800 מיליון דולר עברו סיוע לעסקים קטנים ולספק להם תמיכה כוללת. הסכום כלל 200 מיליון דולר שיועדו להשקת קרן Grow with Google Small Business במרץ בשיתוף עם  ONF- עמותה ארצית של מוסדות פיננסיים לפיתוח קהילה – שמטרתה לשרת עסקים קטנים שמוסדות המיינסטרים לא מוכנים להעניק להם מימון. היא בעלת מודל מוכח למעבר הון לקהילות הנזקקות ביותר. 

הנרי פולסון. צילום: official Treasury photo
הנרי פולסון. צילום: official Treasury photo

המטרה העיקרית? תמיכה בהתאוששות לטווח הקצר ובצרכי המימון לטווח הארוך של עסקים קטנים שנפגעו הכי קשה מנגיף הקורונה. יש להבהיר, זוהי לא תרומה. מרבית הכספים מיועדים להלוואות לתקופה של 10 שנים בריבית לא גבוהה מ־3%. כ־340 מיליון דולר באשראי ל־Google Ads הועמדו לרשות כל העסקים הקטנים עם חשבונות פעילים בשנה האחרונה.

"עסקים קטנים הם חלק מה־DNA שלנו כחברה", אומר פורת, שמשתפת את גישת החברה לעסקים קטנים לראשונה מאז תחילת המגפה. "לעיתים קרובות אנו מדברים בתוך החברה על העובדה שלפני למעלה מ־21 שנה גוגל עצמה היתה עסק קטן שהתחיל במוסך ביתי ולקוח הפרסום הראשון שלנו היה עסק של הזמנות לובסטר בדואר ממיין".

תיקון עכשיו

במובנים רבים, פורת רואה במעבר שלה לעמק הסיליקון כחזרה לשורשים. היא גדלה בפאלו אלטו, קליפורניה, לשם אביה, עמית מחקר לשעבר בהרווארד, העביר את המשפחה בכדי לעבוד במאיץ החלקיקים בסטנפורד. לאחר שסיימה תואר הראשון בכלכלה ויחסים בינלאומיים בסטנפורד בשנת 1979, המשיכה לתואר שני ביחסים תעשיתיים מבית הספר לכלכלה בלונדון ותואר שני במנהל עסקים בווורטון, לפני שהצטרפה למורגן סטנלי. 

פורת היתה מנהלת שותפה של חטיבת הבנקאות להשקעות טכנולוגיות במהלך ההתפוצצות הטכנולוגית של שנות ה־90, ועבדה לצד אנליטיקאית האינטרנט המפורסמת מרי מייקר, שהיא הסנדקית לשלושת ילדיה. "טכנולוגיה היתה משהו שהתעסקתי בו לא מעט", אומרת פורת. 

זה בלשון המעטה: היא היתה האדריכלית הראשית מאחורי מימון החובות שהציל את אמזון מהתמוטטות במהלך התרסקותה של בועת הדוט.קום בשנת 2000 ואז עבדה על ההנפקה של גוגל בשנת 2004. "זה היה נהדר לראות את החזון, המשימה, את מה שדחף את החברה בשלב כל כך מוקדם", היא אומרת. "בהתחשב בזה שאני מכירה את גוגל מההתחלה וכל כך התלהבתי ממנה, כשההזדמנות הגיעה אמרתי מיד כן".

"חוסר שוויון מערכתי, כמו פער העושר הגזעי, יוצר חסרונות משמעותיים עבור קהילות המיעוטים, ולכן אנו כל כך מתמקדים במתן גישה שוויונית להון לשחורים, לטינים וקהילות אחרות חסרות יכולת גישה באמצעות השותפות שלנו"

בעוד פורת שברה את תקרת הזכוכית שוב ושוב, גוגל נאבקה כדי ליצור גיוון בשורותיה. כשהמתח הגזעי הגיע לנקודת רתיחה בקיץ הנוכחי, גוגל הודיעה כי תשקיע סכום נוסף של 45 מיליון דולר להלוואות ועוד 5 מיליון דולר למענקים של Google.org לסיוע לעסקים קטנים, תוך התמקדות בעסקים בבעלות שחורה. 

החברה התחייבה להגדיל את הגיוון בעמדות הניהול שלה ב־30% עד שנת 2025. "אני מקווה שעכשיו זהו הרגע שישנה את היחס הבין גזעי וימקד את הקשב באי השוויון בין הגזעים. אין יותר זמן – ולכן אנו בוחנים היטב את הדרכים שבהן אנו יכולים לעזור לטפל בגזענות מערכתית נגד הקהילה השחורה בתחושת דחיפות אמיתית", היא אומרת.

גוגל גם הכריזה על הסבב הראשון של קרן Grow with Google Small Business. לחמישה מוסדות פיננסיים לפיתוח קהילתי (CDFI) הוענקו הלוואות בסך כולל של 15.5 מיליון דולר, ושישה קיבלו מענקים בסך 750 אלף דולר. 

בין אלו שזכו למענק היה Grameen America, ארגון ללא מטרות רווח שהוקם על ידי חתן פרס נובל לשלום מוחמד יונוס (ומנוהל כיום על ידי אנדראה יונג, לשעבר יו"ר ומנכ"ל Avon). הוא מספק הלוואות מיקרו, הכשרה ותמיכה ליזמיות בעלות הכנסה נמוכה ממוצא מגוון. 

"חוסר שוויון מערכתי, כמו פער העושר הגזעי, יוצר חסרונות משמעותיים עבור קהילות המיעוטים, ולכן אנו כל כך מתמקדים במתן גישה שוויונית להון לשחורים, לטינים וקהילות אחרות חסרות יכולת גישה באמצעות השותפות שלנו", אומרת פורת.

גם מבנה השותפות הוא ייחודי בהשוואה למאמצי הסיוע של חברות טכנולוגיה אחרות כמו פייסבוק ואמזון. "מה שהופך את גוגל למובילת דרך אסטרטגית כל כך שונה היא ההתמקדות שלה בהתאוששות, לעומת הקלה לטווח קצר בלבד", אומרת ליסה מנסה, נשיאה ומנכ"לית OFN. "זה נדיר ביותר שחברה תשחרר 170 מיליון דולר. הם לא חיכו לדירוג הסיכון של S&P או שהכל יובטח על ידי הממשלה או גורם אחר – גוגל היא פורצת דרך".

יוצרת הבדל

עבור פורת, זו היתה הזדמנות לשים עסקים שכבר היו בעמדת נחיתות משמעותית לפני המגפה במקום אחר לגמרי. "רוב העסקים הקטנים מתחילים עם נכסים אישיים והלוואות שבדרך כלל מובטחים מרשת הקשרים של הייזמים", אומרת פורת. "אבל אם אתה מתחיל עם פערי עושר כמו שיש לנו בחברה, כשרק 20% מהעסקים הקטנים הם בבעלות מיעוטים ורק 21% הם בבעלות נשים, המצב הנוכחי שלנו הוא פועל יוצא של הפער הראשוני הזה".

ההלוואות לעסקים קטנים הם שוק עצום, עם כ־800 מיליארד דולר שמתגלגלים בתהליך מיושן הכרוך בניירת מייגעת, תשומות ידניות ומעט מאוד שקיפות – או שימוש בתוכנה, לצורך העניין. האם גוגל, חברה שמייסדיה דיברו בשנת 2014 על הצורך ב"שינוי מהפכני", תכוון ליצירת מהפכה בתחום ההלוואות לעסקים קטנים בהמשך? פורת מכבה במהירות את הרעיון הזה. "אנחנו לא מוסד פיננסי ואנחנו לא מתכוונים להיות", היא טוענת.

למרות מה שעלול להיראות על פני השטח כתגובה למגפה של אחד התאגידים החזקים בעולם, ענקית הטכנולוגיה עבדה עם עמותות שהתמקדו בעסקים קטנים במשך כמעט עשור. כך למשל השותפות שלה עם ארגונים שמקדמים כישורים דיגיטליים בסדנאות ברחבי ארה"ב. "העבודה שאנחנו עושים סביב לימוד כישורים דיגיטליים עומדת להיות המפתח שיאפשר לעסקים הצלחה לטווח הארוך", אומרת פורת.

"אותה חוויה איומה היתה גם מתנה מכיוון שהשאלה 'מה קורה אם נותנים לך לא יותר מחמש שנים לחיות?' הפכה להיות אמיתית. הלקח שלי היה שאם אתה רוצה לעשות משהו, תעשה אותו. החיים לא יודעים שהם אמורים לעמוד בלוחות זמנים"

"המחמאה הגדולה ביותר שאני יכול לתת למישהו היא לומר לו שהוא יוצר הבדל אמיתי – וזאת רות", אומר האנק פולסון, שר האוצר האמריקאי לשעבר, שכיהן במהלך המשבר הפיננסי ומנכ"ל גולדמן זאקס לשעבר. בשנת 2013, פורת הופיעה ברשימה המצומצמת של הנשיא ברק אובמה לסגנית שר האוצר, עד שהיא משכה את שמה, על פי הדיווחים בשל החששות מאופן הטיפול בבנקאים על ידי פוליטיקאים. "היא פטריוטית אמריקאית אמיתית עם תשוקה לשירות ציבורי".

ההתאוששות בדרך

למען ההגינות, המאמצים של גוגל לא מגיעים רק מאלטרואיזם טהור. הם מנועי צמיחה לעסקים גדולים – וכמובן שפרסום טוב לא פוגע. למעלה מ־30 מיליון עסקים קטנים ברחבי ארה"ב מניבים כמעט מחצית מכלל התוצר המקומי הגולמי. על פי ארגון הסחר העולמי, ארגונים קטנים ובינוניים מייצגים למעלה מ־90% מאוכלוסיית העסקים ואחראים על 55% מהתמ"ג בכלכלות מפותחות. וכמו רבים מעמיתיה לתעשייה, כמו פייסבוק, גם גוגל מסתמכת על עסקים קטנים שמניעים חלק נכבד מהעסק שלה, אם כי היא ומתחרותיה לא חושפות את הסכומים.

"אני מסתכלת אחורה על כמה מהתקופות הקשות בקריירה שלי, ואני יודעת שלמדתי מהן", אומרת פורת, שהחלימה מסרטן השד פעמיים. "אותה חוויה איומה ומפחידה היתה גם מתנה מכיוון שהשאלה המוכרת 'מה קורה אם נותנים לך לא יותר מחמש שנים לחיות?' הפכה להיות אמיתית מדי", חלקה פורת בנאום שנשאה באירוע הענקת תארים באוניברסיטת וורטון ב־2016. "אז התחלתי להבין את זה: מה רציתי לעשות עם מה שיכול להיות פרק זמן מוגבל? והבנתי שפשוט אין לי חרטות. לא שמתי שום דבר על הולד. הלקח שלי מאותה חוויה איומה היה שאם אתה רוצה לעשות משהו, אז תעשה אותו… החיים לא יודעים שהם אמורים לעמוד בלוחות זמנים".

הגישה הזו שלה, של "אפשר לעשות הכל", היא חלק מרכזי במתכון שמאפשר לה לא רק לשרוד משברים – אלא להתחזק כתוצאה מהם. "בעיצומו של שיבוש עצום וטלטלת שוק, השיפוט והניסיון של רות לא יסולא בפז", אומר סטיבן שוורצמן, מייסד ומנכ"ל קבוצת ההשקעות בלקסטון. "נדיר למצוא אנשים שפעלו ברמות הגבוהות ביותר בוול סטריט ובעמק הסיליקון והשילוב הזה חזק במיוחד". ביוני האחרון פורת הצטרפה לדירקטוריון החברת הענק ששוויה עומד על 564 מיליארד דולר. זאת סגירת מעגל נוספת אחרי שעבדה על הנפקת החברה ב־2007. 

"למי שמסתכל על הרגע הזה ותוהה מה הדרך קדימה, הייתי אומרת שלאחר שכבר חווינו תקופות סוערות רבות בעבר, אנחנו יודעים שלאחריהן יש התאוששות. הזדמנויות חדשות נוצרות בעקבות משברים", היא מסכמת.

צילומים: Alphabet, Official Treasury Photo, GES 2016

שער גיליון הנשים 2020 של פורבס ישראל
שער גיליון הנשים 2020 של פורבס ישראל

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.