Forbes Israel Logo

סקוטלנד תישאר חלק מבריטניה, אך חוסר הוודאות הפוליטי לא יעלם

לאחר לילה מורט עצבים וקמפיין ארוך, התקבלו תוצאות ההצבעה לפיהן החליטו תושבי סקוטלנד כי הם רוצים להישאר כחלק הממלכה המאוחדת. לאחר ספירת יותר מ-95% מן הקולות עולה כי נגד ההתנתקות מבריטניה הצביעו כ-55% מהסקוטים.


מתנגדי העצמאות חוגגים את הניצחון | צילום: רויטרס

ראש הממשלה הבריטי, דייויד קמרון, צפוי להוביל מהלך שייתן לפרלמנט הסקוטי יותר כוחות והשפעה, כיוון שזה היה אחד הנושאים החשובים ביותר במהלך הקמפיין. קמרון בירך את מתנגדי ההיפרדות מהממלכה ואת העומד בראש המפלגה אליסטייר דארלינג ואמר: "יופי של קמפיין, אני מברך אתכם על מלחמה מצוינת במהלך הקמפיין ועבודה יפה".

גם במחנה המפסיד החלו להבין כי הם יסיימו את הלילה הזה מאוכזבים. אלכס סלמונד, השר הראשון של סקוטלנד (רה"מ בפועל, אך בתואר מובדל מראש ממשלת בריטניה), הודה כי הקמפיין שניהל כשל בסופו של דבר. סלמונד הוא האיש שהוביל את החלק הארי של קמפיין ההיפרדות, אך כעת הוא הודה שמדינתו תישאר חלק מהממלכה. סקוטלנד מאוחדת ביחד עם אנגליה בממלכה מאז שנת 1707.


תושבת סקוטלנד במהלך הבחירות, הלילה | צילום: רויטרס

אחת מהמאוכזבות הגדולות היא היא שרת הפנים, אשר אמרה כי לדעתה "המדינה השתנתה כעת לנצח. סקוטלנד לעולם לא תחזור להיות אותה מדינה. אי אפשר יהיה לחזור אחורה, שהעסקים כרגיל. כעת נקבל כוח והפוליטיקאים חייבים להבין את זה".

הקלה גדולה נרשמה גם בשווקים הפיננסיים, אשר ניצלו מחודשים רבים של חוסר ודאות. "הלא של סקוטלנד הזניק את הפאונד הבריטי לראלי של הקלה", כותב היום דיוויד א. מאייר מהמחלקה הכלכלית ביוליוס בר. "אך הראלי הזה לא ימשך זמן רב, בשל הערכת היתר של המטבע הבריטי. תוצאות המשאל ורוח הפיוס שמגיעה מלונדון, אומנם הרגיעה את השווקים, אך לא הסירה באופן מוחלט את חוסר הוודאות בקשר לעתידה הפוליטי של הממלכה המאוחדת".

גם ראש מחלקת המחקר האסטרטגי, כריסטוף ריניקר, מדגיש כי תחושת ההקלה היא זמנית בלבד. אומנם בימים הקרובים חברות סקוטיות שנפגעו מחוסר הוודאות בתקופה האחרונה, עשויות להרוויח, אך עדיין נותרו כמה פקטורים שליליים בשוק ההון. "תוצאות משאל העם יכולות להוביל להקלה מסויימת היום, אך לטווח הבינוני אנחנו עדיין מחזיקים בעמדה מחזיקים בעמדה שלילית בנוגע לשוק המניות הבריטי", הוא מסכם.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.