Forbes Israel Logo

סקר "סופהשבוע": למרות הטענות על היחלשות – הליכוד שומר על כוחו

הליכוד-ביתנו מגלה יציבות, אחרי כמה שבועות של ירידה מתמדת במספר המנדטים. כך עולה מסקר מיוחד שנערך עבור "סופהשבוע" על ידי מכון המחקר "פאנלס פוליטיקס", בראשות מנחם לזר. השבוע זכתה הרשימה המשותפת בראשות נתניהו ל-34 מושבים בכנסת, בדיוק כמו בסקר שנערך בשבוע שעבר. אולם, נכון להיום נראה כי האיחוד בין הליכוד לישראל ביתנו לא מספק את הסחורה, מאחר שאם כל מפלגה הייתה רצה בנפרד – כוחן היה עולה ועשוי היה להגיע ל-42 מנדטים, כמו בבחירות הקודמות.

על פי הסקר, 96 אחוז ממצביעי הליכוד-ביתנו ציינו כי הם בטוחים מאוד או די בטוחים שיצביעו למפלגה, כך שלא צפויה ירידה משמעותית נוספת במנדטים, אלא אם יקרה משהו קיצוני.
הבית היהודי בראשות נפתלי בנט, שנחשבת לנהנית הגדולה מזליגת המנדטים של הליכוד-ביתנו, התייצבה אף היא השבוע – וזוכה ל-14 מנדטים. זאת, לאחר עלייה נאה מכמות מנדטים חד ספרתית רק לפני שבועות מספר.

מפלגת העבודה בראשות שלי יחימוביץ' איבדה השבוע מנדט, ועל פי הסקר הנוכחי עומדת על 17 בלבד.

בהשוואה לסקר הקודם, שפורסם ב"סופהשבוע" ביום שישי שעבר, עלתה ש"ס במנדט ל-11 ויהדות התורה שמרה על כוחה עם שישה מנדטים. עוצמה לישראל ירדה ל-2 מנדטים בלבד, אך מצביעיה מבטיחים נאמנות – 100 אחוז מהם ענו שהם בטוחים מאוד (64 אחוז) או די בטוחים שיצביעו עבור המפלגה. עם שלם, בראשות הרב חיים אמסלם, ממשיכה בנסיגה ואינה עוברת את אחוז החסימה.

בהשוואה לסקר הקודם, במפלגות המרכז-שמאל לא חלו השבוע שינויים משמעותיים. העבודה, כאמור זוכה ל-17 מנדטים, יש עתיד בראשות יאיר לפיד שומרת על כוחה ואילו התנועה בראשות ציפי לבני עולה ל-10 מנדטים (שני מנדטים יותר מאשר בשבוע שעבר).

צילום: מרק ישראל סלם

מרצ נותרה עם 4 מנדטים, ואילו כל אחת המפלגות הערביות – חד"ש, בל"ד ורע"ם-תע"ל – זוכות ב-4 מושבים כל אחת. קדימה, עליה ירוק, הירוקים וארץ חדשה כלל לא עוברות את אחז החסימה.
על פי הסקר, גוש הימין והחרדים זוכה ב-67 מנדטים, בעוד שגוש המרכז-שמאל ב-53 מנדטים. שיעור המתלבטים, אלה שאינם יודעים עדיין למי יצביעו עדיין גבוה, ועומד על 17 אחוז מכלל האוכלוסייה.

בסקר השתתפו 603 בני אדם, המהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה הבוגרת בישראל. טעות הדגימה המרבית – 3.9 אחוזים.

אחד מכל ארבעה שוקל לא להצביע

פחות משלושה שבועות לבחירות לכנסת ה-19, ועדיין אחוז גדול מבעלי זכות ההצבעה אינם יודעים איזה פתק ישלשלו לקלפי, אם בכלל יבחרו לממש את זכותם הדמוקרטית. כך עולה מסקר "סופהשבוע" ו"פאנלס פוליטיקס". על פי הסקר, 8 אחוזים מכלל בעלי זכות הבחירה כלל לא יצביעו בבחירות, ואילו 16 אחוז נוספים שוקלים האם להגיע לקלפיות. מדובר בכ-1.2 מיליון מבעלי זכות הבחירה.

צילום: רויטרס

30 אחוז מהנמנעים להצביע הסבירו את החלטתם בתחושת מיאוס מהפוליטיקה. 24 אחוז מהם חשים כי אין להם למי להצביע, ואילו 17 אחוז לא יגיעו לקלפיות מכיוון שהם בטוחים כי הבחירות כבר הוכרעו.

לא מרוצים, אבל עדיין תומכים

בין שלל התחומים שעשויים להכריע את הבחירות הקרובות, ישנם שלושה נושאים המעסיקים במיוחד את הפוליטיקאים והבוחרים: הכלכלי, הביטחוני ומעמדה הבינלאומי של ישראל. אלא שמתוצאות סקר "סופהשבוע" עולה כי למרות התחושה כי בתקופת כהונתה של הממשלה הנוכחית חלה הרעה בתחומים אלה, היא עדיין זוכה לתמיכת רוב הציבור.

42 אחוז מכלל המשתתפים בסקר טוענים כי שמצבם הכלכלי הורע בארבע השנים האחרונות. מפילוח הנתונים עולה כי 55 אחוז מהם מצביעי המרכז-שמאל ו-29 אחוז מצביעי הימין. רק 21 אחוז טענו שמצבם הכלכלי דווקא השתפר.

39 אחוז סבורים שמצבה הביטחוני של ישראל הידרדר בארבע השנים האחרונות, מול 20 אחוז שהשיבו כי הוא דווקא השתפר. גם כאן, כמובן, יש הבדל משמעותי בין מצביעי השמאל, ש-50 אחוז מהם חושבים כי המצב הורע, מול מצביעי הימין ש-28 אחוז מהם מחזיקים בדעה דומה.

זאת ועוד: באשר למעמדה הבינלאומי של ישראל, נרשמה הסכמה רחבה יותר. 62 אחוז מהמצביעים חושבים שהמצב פחות טוב, מול עשרה אחוז בלבד שמעריכים כי מעמדה של ישראל השתפר.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.