Forbes Israel Logo

עופר עיני בראיון לוחמני: "ביבי לא יראה מאיתנו שקל"

תקופה מאתגרת צפויה ליו"ר ההסתדרות עופר עיני. באופן פרדוקסלי דווקא כישלונה של שלי יחימוביץ' בבחירות שב והופך את עיני לרלוונטי יותר מתמיד ולמגן הבלתי מעורער של זכויות העובדים. אחד הטלפונים המפתיעים שהוא קיבל מיד לאחר הבחירות היה מיאיר לפיד.

ראש מפלגת יש עתיד, וזהו פרסום ראשון, ביקש את עזרתו של יו"ר ההסתדרות כדי לדרבן את יחימוביץ' להצטרף לקואליציה. בשלב זה המאמצים לא הצליחו, והעבודה נשארת בחוץ. עיני מסרב להגיב במישרין על הסיפור: "אני מכיר את לפיד גם ברמה האישית – וגם מעריך אותו. מספר פעמים כבר התראיינתי אצלו באולפן שישי. תרשה לי לא להתייחס למגעים בינינו. אני רק יכול לומר לך שהאג'נדה של לפיד לשמירה על מעמד הביניים, שזה מרבית ציבור העובדים, מתאימה לי", אומר עיני בראיון מיוחד לסופהשבוע.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

על השאלה האם קיבל פניה מנתניהו הוא מוסיף: "מאז הבחירות לא שמעתי ממנו. אבל הוא יודע בדיוק את עמדותיי בנוגע לעובדים. אני מציע שביבי לא יבנה עלי או ליתר דיוק על העובדים. הם נתנו את חלקם. ישראל איננה במצב חירום, ואין סיבה שהעובדים יוותרו אפילו על שקל מזכויותיהם". 

האם אתה מאוכזב או מופתע מתוצאות הבחירות?

"תוצאות הבחירות די דומות לסקרים למעט ההצלחה של יאיר לפיד. אני עוד לא יודע איזו ממשלה תוקם והאם תוכל לייצב את הכלכלה ולפתוח בתהליך מדיני. מבחינת מפלגת העבודה עמדתי היתה שונה מיחימוביץ'. חשבתי שלא צריך לסגור אוטומטית את הדלת לממשלה ולפסול הצטרפות אליה עוד לפני שיודעים על מה נכנסים".


נתניהו. "מאז הבחירות לא שמעתי ממנו" | צילום: רויטרס

השבוע נפל עוד משלט במאבק להקמת ועדי עובדים במקומות העבודה. עובדי כלל ביטוח, בגיבוי ההסתדרות, הצליחו לאחר מאבק לא פשוט להקים ועד. משם ועד להתארגנויות נוספות הדרך קצרה. מנהלים בסקטור העסקי, שעדיין חרדים מהאפשרות להכנסת ועדים לחצרותיהם, שמים את האצבע על הדופק ומנסים לטרפד כל מהלך כזה.

"הודענו להנהלת כלל ביטוח שאנחנו הארגון היציג, ואני מעריך שההנהלה בשונה מפלאפון תכיר בנציגות, אחרת נצטרך להיאבק", אומר עיני. "אם רוב העובדים יהיו מאוגדים, המצב החברתי בישראל יהיה הרבה יותר טוב. הוועד יאפשר לדרוש יותר זכויות ותוספות שכר שלא על חשבון תקציב הממשלה. אני שמח שמתחילה תנופת ועדים. גם ביו בנק הנשלט על ידי בינו צדיק, שנטען שהוא חבר שלי, יש ועד. אז אמרו".

האתגר הקשה של יו"ר ההסתדרות היא ההתמודדות עם מכת הגזירות והקיצוצים בתקציב והחשש שהמהלך ינוצל לפגיעה בעובדי המגזר הציבורי.

אפשרויות הפגיעה הן מגוונות: דחיית תשלום תוספת שכר של 1% שתשולם ביולי, ביטול הפטור ממס על קרנות ההשתלמות, רפורמות בחברות ממשלתיות (כמו הנמלים והחשמל), דחיית תשלומי דמי הבראה והקפאת שכר המינימום.

צילום: מרק ישראל סלם

"כדאי לביבי שלא לבנות עלי. אני לא מתכוון לתרום ולו גם שקל אחד מכספם של העובדים. המדינה לא במצב חירום ואין סיבה לוותר על שום דבר, שכן ממילא כל הגזירות – כמו המיסים והמע"מ – חלות על העובדים האלה. אז למה להמשיך ולשחוק את מעמד הביניים?

"יש מספיק דרכים לצמצם את הגרעון, ואני לא רואה שום אסון בפתיחת מסגרת התקציב. אין לי בעיה אם יצמצמו את הגרעון דרך העלאת מס חברות או מיסים אחרים שחלים על כולם. יש לי בעיה אם יפגעו דווקא בהסכמים שנחתמו עם העובדים וציבור הגימלאים. אני אלחם בכך".

כלומר מי שבונה על מיסוי קרנות ההשתלמות, יכול לשכוח מזה?

"אין סיכוי שזה יקרה. הקרנות מיטיבות עם מעמד הביניים, זהו החיסכון העיקרי של העובדים, והוא גם מעוגן בהסכמים קיבוציים. ממשלות העבר ניסו למסות ונכשלו, ואם ינסו הם ייכשלו גם הפעם. לא אתן לפגוע בחסכונות, כי זאת הדרך היחידה שבה מעמד הביניים מסוגל באמת לחסוך. מאיפה יהיה כסף לעשות בר מצווה? גם אני אישית, כשהייתי עובד זוטר, חסכתי בקרן השתלמות, והכסף היה מאוד חשוב".

"טוב לי בהסתדרות"

על הרפורמה בחברת החשמל וחשמל חינם מוסיף עיני: "אני וועד חברת החשמל תומכים ברפורמה אבל לצערי אין פרטנר שמסוגל להוביל אותה למעט סגן שר האוצר איציק כהן.

"הרפורמה תבוצע רק אם יהיה הסכם מקיף, ובינתיים זה לא קורה. הנמלים כבר עברו רפורמה, ואני עוד לא יודע מה הממשלה החדשה תעשה בעניין. האוצר יוצר את הרושם שמי שמרוויח יותר משכר המינימום צריך להתבייש".

בניגוד לשלל הפרסומים עיני טוען שאינו סולל את דרכו לסקטור הפרטי: בשלב זה אין לי תוכניות כאלה, כי רק לפני חצי שנה נבחרתי מחדש. טוב לי בהסתדרות, ואני מקווה שהקדנציה הנוכחית תהיה טובה. בהמשך צפויים לנו מאבקים לא פשוטים".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.